הורים מעידים: “מנהלים איימו על תלמידים להגיע היום לבחינת המיצ”ב”

בעקבות החלטת מספר ועדי הורים בארץ לא לשלוח את ילדיהם להיבחן במבחני המיצ"ב שיתקיימו בחלק מהיישובים היום (שלישי) בארץ בשכבות ה’ ו-ח’, משרד החינוך החל להפעיל לחץ על התלמידים וההורים להשתתף בו בכל מקרה, חרף התנגדותם של הוועדים. נראה שכעת משרד החינוך נלחם מול כלל מערכת החינוך: מנהלים, מורים, הורים ותלמידים שאינם מקבלים עוד את נחיצות המיצ"ב.

אצל ראשי פורום ועדי ההורים היישוביים התקבלו אתמול בערב עשרות פניות מוועדים שונים ברחבי בארץ אשר מתכוונים להשבית מחר את קיומו של מבחן המיצב במאות בתי ספר. דנה קישוני, יו"ר ועד ההורים ביהוד שמרכזת את פניות ועדי ההורים מכל רחבי הארץ סיפרה ל’דבר ראשון’ שישנו מערך התגייסות של משרד החינוך כנגד מחאת ההורים. "מערד, בת ים, רמת גן, רמת השרון עד הרצליה ועוד" מספרת קישוני על הפניות שהתקבלו. "אלו ערים שבהם אמור להתקיים מבחן המיצ"ב מחר, ובהם הוועדים קיבלו החלטה לא לשלוח את הילדים למבחן מחר. כתגובה לכך יש לחצים מאוד כבדים מצד אגפי החינוך. מנהלים קוראים ליו"רים ומבקשים מהם לשתף פעולה ועוד".

בין הדוגמאות שסיפרה עליהן קישוני ניתן לראות הודעות שנשלחו לה על ידי הורים המספרות על מהלכים שונים שננקטו, החל משליחת מכתבים להורים ועד הפעלת לחץ על תלמידים. בין הדוגמאות: "תקשיבו – איבדו אצלי כל פרופורציה.. מנהליים מאיימים על ילדים" כתבה אחת היור"יות לקישוני. "מנהלות עושות טלפונים להורים ולילדים", "רכזת שכבה ב-ח’ עברה כיתה כיתה ואמרה להם שכל מי שלא יגיע יקבל ב’ בהתנהגות ויעשה מבחן אחר יותר קשה שהציון שלו יכנס לתעודה". קישוני אף אמרה ש"הילדים היו כלי מיקוח, כעת המנהלים", וכי נודע לה שנאמר למנהלים ש"מנהל שאצלו ישבתו יזומן למחוז". תגובת ארגון מנהלי בתי הספר המוחה על האיום בפגיעה תקציבית בבתי ספר בהם לא תהיה נוכחות מספקת מחזקת גם היא את הטענה כי המנהלים מפעילים לחץ כזה כל תלמידים בשל היותם מאוימים בעצמם.

"גם ברמת גן ועד ההורים אומר ״לא״ למיצ״ב ומזמין את הורי העיר שלא לשתף פעולה עם המבחן מחר" כתב אלי פדלון – מההנהגה העירונית ברמת גן. "כמו כן נעמוד מאחורי הורים שיבקשו להביא את ילדיהם לבית הספר עם אישור לא לקיים את המבחן. חשוב לומר כי אנו מכבדים את החלטת בית המשפט ושמחים על ההתקדמות בנושא, עם זאת לא ניתן להתעלם מחוסר האובייקטיביות של המבחן. אנחנו מצטרפים בזאת למנהלים, צוותי חינוך, ראשי רשויות וגורמים במערכת המעידים על הכשלים שבאומדן המבחן ויעילותו".

כדגומא לתגובת הרשויות למחאה ניתן לראות את המכתב ששלח אהרון קצב, מנגל אגף החינוך בעיריית בת ים, להורים הבת ים: "אנו ממריצים אתכם לשלוח את הילדים מחר לבתי הספר כרגיל ולקיים את מבחני המיצב כסדרם – על מנת לשקף את תהליכי הלמידה המשמעותיים שהתרחשו בבתי הספר. בשעה זו אנחנו מצפים מכם לגלות אחריות ומנהיגות, לשלוח את ילדכם למסגרת החינוכית ולקיים את המבחנים כסדרם".

"המהלך בא מהשטח, הנהגת ההורים הארצית יצאה בקריאה למשרד החינוך להקפיא את המיצבים במתכונת הנוכחית שלהם" חוזרת ומדגישה קישוני. "מה עשה משרד החינוך פה? הוא אמר: אני לא מבטל את המיצ"בים, הם נפלאים ונהדרים לשיטתתו אבל לא נפרסם את התוצאות. באו ההורים ואמרו: עד כאן, אנחנו לא נהיה מוכנים לקחת חלק בפיאסקו הזה. לאור עמדת משרד החינוך, שכמובן מכתיב לאנשי השטח שלו- צוותי הניהול וההוראה את המסר, החל מסע לחצים מטורף בערים שיש להם מיצ"ב מחר. לחץ על ההורים והילדים עצמם. לא יעלה על הדעת שמשרד החינוך יתערב בשיקול הדעת ההורית אם לשלוח ילד למבחן שלא משקף לא את הידע שלו ולא את היכולות שלו, לא נכנס לשקלול התעודה שלו בכלל, מהווה גורם לחץ, מוטה ועוד. זו טעות ואנחנו הולכים למהלך ומבקשים לכבד את הבחירה שלנו".

לנוכח תגובת משרד החינוך על היביטיו השונים ביקשה קישוני להדגיש ש"הנהגת ההורים הארצית תעמוד מאחורי כל רשות מקומית, כל בית ספר וכל יו"ר הורים מושבי שחלילה תתרחש בו פגיעה בילדים שההורים שלהם בחרו לא לשלוח אותם מחר למיצב".

ביום ראשון שלח יו"ר פורום ועדי ההורים הישוביים, עו"ד אייל בן יהודה באום, מכתב דחוף למנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, בו דרש להנחות את מנהלי המחוזות והמפקחים לאפשר לילדים ביום הבחינה שלא לקיים את הבחינות בהתאם לרצון הוריהם. זו הייתה הפניה השנייה של הפורום בחודש האחרון כאשר בתחילת החודש שלח מנכ"ל הפורום זאב גולדבלט, מכתב מפורט לאבואב בו הוא פירט את בעיות המבחן במתכונתו הנוכחית. "היום במציאות, וה’מוטציות’ שהתפתחו, הובילו את מבחני המיצ"ב, לשדות זרים ולשימושים ועיוותים, הרומסים, ברגל גסה, את עקרונות החינוך כולו", כתב גולדבלט. המכתב לא זכה למענה ממשרד החינוך.

ממשרד החינוך נמסר: "המיצ"ב מהווה חלק בלתי נפרד מהפעילות הלימודית של בית הספר, ועל כן הוא יתקיים כסדרו. כך קבע גם בית הדין בפסק הדין". במשרד הבהירו, כי אין כל מקום לצעדים הננקטים בעיקר לאור החלטת המשרד שלא לפרסם את הציונים ברמה הבית ספרית, כדי לאפשר למוסדות החינוך לקיים למידה מעמיקה ורציפה. וכן, לאור החלטת המשרד להקים ועדה שתבחן את מודל ההבחנות של המיצ"ב. ועדה זו תפתח שעריה לשמוע את הציבור הרחב, ובכלל זה את ציבור ההורים. בתוך כך, אומרים במשרד כי הם מצפים מההורים כשותפים לחינוך לגלות אחריות אזרחית ולא לפעול בניגוד לנהלים.

ארגון מנהלי בתי הספר שלח מכתב למנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב ובו בירכו על החלטת המשרד להפסיק לפרסם את תוצאות המיצ"ב. עם זאת ארגון המנהלים הצטרף לביקורת של ארגוני ההורים, פורום הרשויות המקומיות והסתדרות המורים על כך שהמשרד בחר להמשיך בקיום המבחן. "צר לנו כי המשרד בחר שלא לגלות הבנה והקשבה לפניית מנהלי בתי הספר בישראל, ונמנע מלהקפיא את המבחני המיצ"ב בשנת הלימודים הנוכחית".

בנוסף לכך הארגון התייחס בביקורת חריפה על פרסומים שמנהלי בתי ספר מסוימים קיבלו איומים בדמות פגיעה בתקציב בתי הספר, בהם לא יבוצעו המיצב"ים כפי המצופה. "אנו רואים פרסומים אלא בחומרה, ובמיוחד לנוכח דאגתנו לאיכות התהליכים החינוכיים, שאינם כלל וכלל תלויים בקיומם של מבחני המיצ"ב".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website