הורי התלמידים בביה”ס ‘מפתן’ באשדוד נאבקים בסגירתו: “הילדים ילכו לרחוב”

הורי תלמידי בית הספר ‘מפתן חרמון’ באשדוד, פתחו במאבק נגד סגירתו המתוכננת בסוף השנה, עליה קיבלו הודעה לפני כחודש. על פי העירייה ומשרד החינוך, ההחלטה התקבלה בשל מיעוט התלמידים במקום. 40 תלמידי בית הספר, מסגרת ייחודית לנוער בסיכון, עתידים להיקלט בבתי ספר ברחבי העיר, מהם נשרו בעבר. בסוף השבוע שעבר הצטרפה הנהגת ההורים הארצית למאבק של ועד הורי בית הספר.

‘מפתן חרמון’, המופעל על ידי משרד העבודה והרווחה בשיתוף משרד החינוך, מעניק לתלמידים, בכיתות ז’-י"ב, התנסות מעשית בעבודה לצד לימודים עיוניים. למרות העובדה שבעשרות שנות פעולתו, רשם בית הספר הצלחה בחינוך וטיפול בנוער נושר, במשרד חינוך והעירייה טוענים שזמנו של בית הספר עבר.

"אחרי ארבעים שנות פעילות, בהן שימש כבית לנערים ונערות בסיכון, חינך ותמך בהם כדי שיסיימו 12 שנות לימוד עם תעודה ומקצוע ביד – סוגרים אותו על התלמידים ביום אחד", מספר ל’דבר’ גבי דהן, יו"ר ועד ההורים בבית הספר וממובילי המאבק.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

"אם יסגרו את בית הספר, הילדה שלי הולכת לרחוב"

אמא לתלמידה ב’מפתן חרמון’, שביקשה לשמור על עילום שם, אומרת ל’דבר’ כי "אם יסגרו את בית הספר, הילדה שלי הולכת לרחוב. וככה גם שאר הילדים".  לדבריה, "בית הספר הכיל את הילדה, העמיד אותה על הרגליים ונתן לה כיוון. היא לא תהיה מוכנה ללכת לשום בית ספר אחר, ופשוט תשב בבית".

לדברי ההורים, המגמות הייחודיות בבית הספר, השונות באופיין מאלו בבתי ספר העיוניים, מייצרות מסגרת בה שמחים התלמידים להתמיד. "היו לנו הרבה מאוד בעיות עם הילדה, היא למדה בתיכון גדול שבו לא רצו אותה והיא לא רצתה אותו", מספרת האם, שביתה לומדת במקום בשלוש השנים האחרונות, "נלחמנו להביא אותה לבית הספר מפתן ומאז שהיא שם עולמה השתנה, היא קיבלה שם את האהבה ותשומת הלב שהיא צריכה".

"בעירייה פשוט לא מבינים שהילדים במשבר מאוד עמוק", היא מוסיפה, "ביום אחד אומרים להם שמי שנתן להם מקום בעולם הזה לא הולך להיות שם יותר. אי אפשר להגיד כאלו דברים לילדים".

"הכל פוליטיקה, אבל למה על חשבון הילדים?"

על פי דהן, בשנים האחרונות סבל בית הספר מתדמית של ניהול כושל. בעיה שהגיעה לשיאה לפני כשנתיים, אז תקף שוטר תלמיד בן לעדה האתיופית בחצר בית הספר, אירוע שהוביל את שר החינוך לפטר את המנהל.

עם זאת, הוא מוסיף כי "בשנה האחרונה הגיע לבית הספר צוות איכותי שהוכיח את עצמו. המנהל החדש שיפר את ההתנהגות והלמידה של כלל התלמידים, יצר אמון בין כולם ונתן תקווה לעתיד". לטענת דהן, "החליטו לסגור את בית הספר בגלל העבר שלו, לא בגלל ההווה שלו".

במכתב שנשלח לרשויות ולמדינה בשבוע האחרון תיארו ההורים את חשיבות הפעלתו של בית הספר במתכונתו הייחודית. "לרוב תלמידינו בעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות, והם לא השתלבו במסגרות חינוך רגילות ומתקשים לעשות בחינות בגרות", ציינו ההורים, "התלמידים אוהבים ונהנים בעבודות עם המגע הפיזיות,  נגרות, מסגרות ואף קונדיטוריה, שמוסיפות לחייהם ומאפשרות להם להיות חלק ממסגרת איכותית ומעצימה"

"אמרו לנו שזה עניין של כל בתי הספר של מפתן בארץ", מספר דהן. לדבריו, מספר התלמידים בבית הספר הצטמצם לארבעים רק בשנים האחרונות, בעוד מועסקים בו כ-20 אנשי צוות. "בעירייה ומשרד החינוך טוענים שהם לא יכולים להחזיק בית ספר ביחס כזה של מורים לתלמידים" אומר דהן. אך, לטענתו, הירידה במספר התלמידים הוא תוצאת אופן הפעולה של עיריית אשדוד ומשרד החינוך.  "זה הכל בגלל הגבלת הרישום לבית הספר בשנים האחרונות, והעובדה שלא פתחו מגמות חדשות" הוא מסביר, "אז מה עכשיו? צריך ביום אחד לסגור לארבעים ילדים את בית הספר, כשברור לכולם שזו המסגרת היחידה שמתאימה להם?"

על פי מטה המאבק שהקימו ההורים, גם האחראים על רשת מפתן במשרד העבודה והרווחה מתנגדים לסגירת המקום, ואת המהלך מובילים העירייה ומשרד החינוך. "כנראה שמשרד החינוך לא רוצה שזה יצא מהסל שלו, והמשרד לשירותים חברתיים לא רוצים מהצד שלהם", אומר דהן, "ואולי בכלל  הבטיחו את השטח למישהו אחר. הכל פוליטיקה, אבל למה על חשבון הילדים?"

התגובות

מעיריית אשדוד נמסר: "בהתאם, ועל דעת, משרד הרווחה ומשרד החינוך, בית ספר ‘מפתן’ אשדוד ייסגר כמו מרבית בתי ספר מסוגו שנסגרו בארץ בשנים האחרונות.
להחלטה זו קדמו ניסיונות להמשיך ולהחזיק את בית הספר באשדוד, בו הושקעו לא מעט משאבים לקליטת תלמידים. התלמידים העדיפו מסגרות אחרות והרישום למפתן הצטמצם עד לכדי פחות מ-30 תלמידים בשנת הלימודים הקרובה, כמות שלכל הדעות לא יכולה להוות בסיס לעבודה פדגוגית ראויה. גם פעולות כמו מינוי מנהל איכותי שעבד בבית הספר במשך שלוש שנים, ליווי מקצועי של צוות חיצוני, מיפוי פרטני של כל אחד מהתלמידים למתן מענה אישי וממוקד, שיפוץ המבנה ושדרוג ציוד המחשב ותכניות הלמידה, הפעלת מועדונית מית"ר (מרכז יום תומך רב-תחומי לנוער במצבי ניתוק, ד.ט) בבית הספר ושידרוג סל השירותים לתלמיד לא שינו את המגמה והביאו למימוש ההחלטה.

"אנו מאמינים כי העברת התלמידים לאחד משני בתי הספר, ‘עמל 1’ או ‘עמל 2’, תאפשר להם לקבל מגוון רחב יותר של מגמות לימוד, טיפול אישי, לרבות העתקת תכנית מית"ר, ומסגרת חברתית משמעותית להתפתחותם האישית".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר: "המשרד רואה חשיבות גדולה בהמשך פעילותו של ‘מפתן חרמון’ ופועל מול משרד החינוך ומול העירייה על מנת למצוא פיתרון".

ממשרד החינוך נמסר כי: "בעיר אשדוד פעלו עד כה שלוש מסגרות לבני נוער בסיכון. משרד החינוך ליווה את ‘מפתן אשדוד’ בחמש השנים האחרונות באופן צמוד, והעמיד הדרכה פדגוגית אינטנסיבית לרשות הצוות. לנוכח מיעוט התלמידים במוסד, החליטה עיריית אשדוד לסגור את המוסד ומשרד החינוך תמך בהחלטה זו".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website