החשד כלפי ליצמן: סייע למלכה לייפר, החשודה בעבירות מין בתלמידותיה

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן נחקר היום (חמישי) בחשד לכך שסייע למלכה לייפר, החשודה בעבירות מין בתלמידותיה באוסטרליה, להימנע מהסגרה לדין באוסטרליה.

לדברי המשטרה, ליצמן נחקר היום בסיום חקירה סמויה שנוהלה מזה מספר חודשים, בחשד לכך שעשה שימוש בסמכויותיו בניגוד לחוק. מטעמו של ליצמן נמסר כי הוא נחקר "בגין פרשה הקשורה לפניית ציבור לעזרה. ליצמן מסר את גירסתו המלאה וענה לכל השאלות כנדרש. סגן השר ליצמן סמוך ובטוח בניקיון כפיו וימשיך לסייע לכל פנייה שמגיע ללשכתו, בכפוף לחוק ולנוהל הקיים".

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

החשד: התערבות בחוות הדעת

המשפט מול לייפר מתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים החל מאוגוסט 2014. בעניינה של לייפר הוגשו מספר רב של חוות דעת לאורך השנים 2015-2016, שנכתבו בידי מספר פסיכיאטרים.

עם זאת, באפריל 2016 הוגשה חוות דעת בעניינה של לייפר שנכתבה בידי שני פסיכיאטרים: ד"ר יעקב צ’רנס, הפסיכיאטר מחוזי של ירושלים, שכתב גם חלק מחוות הדעת קודמות בעניינה, וד"ר גדי לובין, ראש שירותי בריאות הנפש לשעבר.

חוות דעת זו קבעה שלייפר אינה כשירה לעמוד לדין. בעקבות חוות דעת זו, הופסקו ההליכים המשפטיים נגד לייפר, ביניהם גם הליך הסגרתה לחו"ל.

ההליכים המשפטיים נגדה לא חודשו במשך כשנתיים – עד פברואר 2018. אז, פנה נציג מטעם היועמ"ש לבית המשפט המחוזי, ואומר "לאורך החודשים האחרונים התגברו אינדיקציות משמעותיות לכך שהמשיבה (לייפר, ע.י) אינה באמת מתפקדת ברמת התפקוד הנמוכה כל כך שתוארה בדוחות הפסיכיאטריים". נציג היועמ"ש, עו"ד מתן עקיבא, תיאר כיצד משרד חקירות פרטי שעקב אחר לייפר מצא שהיא מתפקדת ברמה גבוהה יותר מזו שתוארה בפני בית המשפט בעבר. בהמשך, נפתחה חקירת משטרה בנושא, שהובילה גם היא לממצאים לפיהם לייפר מתפקדת ביום יום.

עו"ד עקיבא הציג באותו דיון בפני בית המשפט את חוות הדעת הפסיכיאטרית המחודשת בתיק – שנערכה בידי שני פסיכיאטרים שונים – ד"ר איגור ברש, יו"ר החברה לפסיכיאטריה משפטית בישראל, וד"ר דניאל ארגו, פסיכיאטר מומחה.

בחוות דעת זו, סוקרים שני המומחים עשור של רפואי בחייה של לייפר, וקובעים: לייפר אינה סובלת ממחלת נפש במובן המשפטי, והינה כשירה לעמוד לדין. על חוות דעת זו אמר עו"ד עקיבא כי "מדובר בהיקף חריג ובעבודה מעמיקה שערכו שני הרופאים; חוות דעת ארוכה ומקיפה".

בחוות דעת זו כותבים שני המומחים בתקיפות על לייפר כי "מדובר באישה שאינה סובלת ממחלת נפש במובן המשפטי, נתונה לאורך 10 שנים בהליך משפטי הדורש את הסגרתה לאוסטרליה, שם בוצעו מעשיה נשואי האישום. בכל הצמתים של ההליך המשפטי הנבדקת (לייפר, ע.י) הגיבה לאיום ההסגרה בתמונה קלינית מוקצנת שכללה מרכיבים של התחזות. בין התקופות הללו ניהלה אורח חיים רגיל ותפקדה בצורה תקינה. מהלך זה שומט את הקרקע מתחת לטענה שמדובר במחלת נפש ממושכת".

עוד נכתב כי "על פי כלל המידע, הנבדקת מבינה את משמעות ההליך המשפטי ואת חומרת המעשים המיוחסים לה ולכן מפחדת מהשלכות ההליך המשפטי ומהעונש הצפוי לה. זאת הסיבה שמגיבה לסיטואציה המשפטית בהקצנה ובהצגת סימני מחלת נפש קשה, תוך הבנה שרק קיום של מחלה כזו יכול לחלצה מאימת הדין. אנו סבורים כי הנבדקת כשירה לעמוד לדין".

לאחר קבלת חוות דעת פסיכיאטרית זו, הורתה שופטת בית המשפט המחוזי על פנייה נוספת לקבלת חוות דעתו של הפסיכיאטר המחוזי, שהייתה אמורה להתקבל עד תאריך יולי 2018.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website