“הידברות במקום שביתה”: נשיאת בית הדין לעבודה מגבה את ההליך שספג ביקורת

"לאורך שנים רבות פועל בית הדין ליישוב סכסוכים קיבוציים רחבי היקף, בהידברות", אמרה נשיאת בית הדין הארצי לעבודה ורדה וירט ליבנה, בטקס השבעת השופטים החדשים בבית הנשיא היום (שלישי). "מדובר בכלי שהשימוש בו נעשה לבקשת הצדדים, במסגרת ההליך המשפטי ובכפוף לו. במסגרת זו, מתקיים משא ומתן בין הצדדים בחסות בית הדין ובין כתליו, בנוכחות מתמדת של כל הצדדים ובאי כוחם".

הנשיאה הדגישה כי בעוד שהדין, החוק וההלכה הפסוקה הם נר לרגלי בתי הדין לעבודה, לאור אופיים המיוחד של יחסי העבודה, נדרשים מהם גם כלים נוספים ליישוב סכסוכים בדרכי שלום.

נשיאת בית הדין הארצי לעבודה ורדה וירט-לבנה (צילום: עופר עמרם)

"חושבים שפשרה היא מילה גסה. בעיקר צעירים אידאליסטים נלהבים, חושבים שפשרה זה דבר קצת נכלולי, רכרוכיות, אי יושר, אופורטוניזם. לא בעיניי. בעיניי המילה פשרה היא מילה נרדפת לחיים", צטטה הנשיאה את דבריו של עמוס עוז בספרו ‘ממה עשוי התפוח’.

לדבריה בניגוד להליכים אחרים, בעלי הדין במערכת יחסי העבודה הקיבוציים, צריכים להמשיך ולקיים יחסים מתמשכים אלו, גם לאחר ההכרעה בסכסוך. "יש הטוענים כי על בית הדין לזנוח את דרכי ישוב הסכסוכים, להיכנס לאולם ולפסוק לדין. זו לכאורה, הדרך הקלה" אמרה, "אולם תפיסתם של בתי הדין לעבודה במישור היחסים הקיבוציים, היא לקידום הידברות במקום שביתה". לדבריה גם הצדדים המגיעים לבתי הדין מעדיפים לרוב גישה זו, אשר הביאה לאורך השנים לחיסכון של אלפי ימי שביתה ונזקים גדולים לעסקים ולמשק כולו – לצד השגת תוצאות לשביעות רצון כולם.

"בית הדין לעבודה ימשיך לעמוד על המשמר, בסיוע לצדדים להגיע לפתרונות מוסכמים, בהבאתם לידי שיח של שלום, בקביעה מאוזנת של הנורמות. דרך זו, אשר הוכיחה עצמה לאורך עשרות שנים, צריכה להמשיך ולהיות המודל ליישובם של הסכסוכים, והציבור והמשק הכלכלי יצאו נשכרים מכך" אמרה.

הדברים מתייחסים לקביעתו של נציב הקבילות על השופטים, השופט בדימוס פרופסור אליעזר ריבלין, כי לשופטי בתי הדין לעבודה אסור לבצע הליכי גישור והידברות בלשכותיהם. לאחרונה מינתה וירט ליבנה, בברכת נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ועדה שתמליץ על נהלים או הנחיות בנושא האופן הנכון לפעילות בית הדין לעבודה בהליכים הנוגעים לסכסוכים קיבוציים או צעדים ארגוניים. לוועדה זו מונו נשיאת בית הדין הארצי בדימוס נילי ארד, שופטת בית הדין הארצי בדימוס רונית רוזנפלד, והנשיאה הנוכחית של בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, השופטת אפרת לקסר.

וירט ליבנה ברכה באירוע את השופט דורון יפת, על הצטרפותו לסגל השופטים בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. יפת לדבריה הוא משפטן מוערך ומנוסה בתחום דיני העבודה, המגיע מהמחלקה למשפט עבודה בפרקליטות המדינה. בתפקידו זה ייצג את המדינה בכמה מסכסוכי העבודה הקיבוציים הגדולים בעשור האחרון. לצד זאת, צבר ניסיון בתחום דיני העבודה גם במגזר הפרטי. "כעורך דין וכפרקליט במדינה. ראינו אותך מופיע בפנינו בבית הדין הארצי בסכסוכים הקשים ביותר וטוען באופן מעמיק בידע רב ובמזג נעים" אמרה וירט ליבנה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website