“הישג היסטורי” או ניסיון לתקן את הנזק? ארה”ב וסין חתמו על הסכם כלכלי נקודתי נוסף

ארה"ב וסין חתמו בשבוע שעבר על הסכם נקודתי נוסף במסגרת מלחמת הסחר ביניהן. מדובר בעוד ניסיון להקל על ההשפעות השליליות של המכסים על שני הצדדים. בעוד סין התחייבה להגדיל את היבוא מארה"ב בשווי של 200 מיליארד דולר, מעל לרמת היבוא בשנת 2017, ארה"ב הסכימה להוריד בחצי חלק מהמכסים החדשים שהוטלו על יבוא מסין החל משנת 2018.

סין גם התחייבה לפעול באופן ברור יותר נגד הפרת זכויות יוצרים וקניין רוחני, ולהקל על חברות אמריקאיות לתבוע חברות סיניות בגין הפרה של זכויות אלו. זו אחת הדרישות המרכזיות של ארה"ב מסין, שלטענתה מאפשרת לחברות המקומיות להתחמק מעונש במקרים של גניבת קניין רוחני מחברות מערביות.

עובדות במפעל אפל בסין. ארכיון (AP Photo/Kin Cheung, File)

שני הצדדים הגדירו את המהלך כ"הישג היסטורי", אך לאמיתו של דבר מדובר בניסיון להקל על ההשפעות השליליות שהיו עד כה למלחמת הסחר על שני הצדדים. מאז שנת 2018, כשהנשיא טראמפ הכריז על ניסיון ללחוץ על סין להגדיל את רמות היבוא של מוצרים אמריקאים, הצדדים מטילים באופן מתמשך מכסים חדשים על יבוא מהמדינה המתחרה. עד כה הוטלו מכסים על יבוא מוצרים בשווי של 450 מיליארד דולר בשנה.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

במרץ 2018 צייץ טראמפ ש"מלחמות סחר הן טובות, וקל לנצח בהן", אבל עד כה נראה שנבואתו לא התגשמה. התקווה של טראמפ הייתה כי הלחץ שיפעיל על הסינים יביא למוכנות לבצע פשרות שיטיבו עם ארה"ב, מתוך חשש לפגיעה בייצוא לארה"ב. עם זאת, תגובתה של סין הייתה הפוכה מזו שלה קיווה טראמפ. במקום להיכנע ללחצים של הממשלה האמריקאית, החליט הנשיא הסיני שי ג’ינפינג להגיב למהלכים על ידי הטלת מכסים נגדיים, במטרה לפגוע ביצוא האמריקאי לסין.

כך, גם שנתיים לתוך מלחמת הסחר, המאזן המסחרי של ארה"ב מול סין השתפר רק במידה מזערית. לעומת זאת, המכסים שהטילה סין בתגובה על יבוא מוצרים אמריקאים פגעו באופן ניכר בחלק מהתעשיות האמריקאיות, שנציגיהן קוראים לטראמפ להגיע לפשרה וסיום של מלחמת הסחר. מחקר שפורסם בדצמבר האחרון על ידי כלכלנים מהבנק הפדרלי האמריקאי, בחן את השפעות מלחמת הסחר והסיק שהשפעותיה היו בסך הכל שליליות למשק האמריקאי, אם כי במידה מועטה. מחקרים נוספים של הבנק הפדרלי בחודשים האחרונים הראו שכמעט כל השפעות המכסים לא השפיעו על היצרנים הסינים, כפי שציפה טראמפ, אלא התגלגלו לצרכן האמריקאי והתבטאו בעליית מחירים.

למעשה, הבנק הפדרלי מעריך שהמכסים הם אלו שהשפיעו על הירידה החדה בהשקעות בתעשייה בחודשים האחרונים, ירידה שהובילה את המגזר התעשייתי בארה"ב כמעט למיתון. בחצי השנה הראשונה של שנת 2018 עמדה הצמיחה בארה"ב על כ-3%, לעומת 2% בחצי השנה האחרונה של שנת 2019 – תקופת קיומה של מלחמת הסחר. למלחמת הסחר יש ככל הנראה הנראה השפעות שליליות על הביקוש והצמיחה בארה"ב, דבר שמורגש פחות תודות למדיניות המוניטרית המקלה והריבית הנמוכה. לכן ההסכם הנקודתי עליו חתמו שני הצדדים שואף להקטין את הפגיעה, ומדובר יותר בהפסקת אש מאשר בניצחון אמריקאי. עם זאת, טראמפ אמר שארה"ב תשאיר את מרבית המכסים במקומם, כדי להגיע לסבב הבא של המשא ומתן על תנאי הסחר בנקודת חוזק, מה שמצביע על כוונתו להמשיך בניסיונות ללחוץ על סין באמצעות מכסי מגן.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website