הכנסת הכריעה: המס על ייבוא טקסטיל יחזור, בתקווה להצלת התעשייה המקומית

ועדת הכספים הצביעה היום (שלישי) בעד החזרת המיסוי על ייבוא טקסטיל וקבעה כי יש להעמידו על 6 אחוזים, כפי שקובע החוק. בעבר החליט שר האוצר כחלון להוריד את המס לרמה של 0 אחוז כחלק ממדיניות "נטו משפחה". ההחלטה של כחלון עוררה זעם רב בקרב היצרנים המקומיים, המספקים תעסוקה לכ-30,000 תופרות ותופרים בגליל ובאזורי הרשות הפלסטינית, שעומדים בתחרות מול היבואנים הגדולים.

בדיון הקודם בשבוע שעבר, דרשו היצרנים המקומיים להעלות את המס על ייבוא לרמה של 12%, בהתאם למדיניות של מדינות רבות ב-OECD, הבוחרות להטיל מסי מגן ולשמר את התעשיות המקומיות. היצרנים מדגישים כי בעוד המס על ייבוא בגד עמד על 0%, היצרנים עצמם נאלצים לשלם מס על ייבוא טקסטיל כחומר גלם.

הפגנת התנועה לעידוד האופנה בישראל במחאה על מדיניות האוצר. 7 ביוני (צילום: מור הופרט)

משתתפי הישיבה תהו האם הורדת המס מרמה של 6% אחוז באמת הצליחה להוריד גם מחיר הבגדים בקמעונאות באותה רמה, אך עד כה לא נמצאה נתון שמעיד על כך ומצליח לבודד את הירידה במחיר, מהמירוץ לתחתית שמתחרש בתעשיית האופנה המהירה בכל מקרה.

לשמור על הענף

בעבר הייתה בישראל תעשיית טקסטיל רחבה ועתירת משרות שסיפקה פרנסה במקומות רבים בפריפריה, אולם התעשייה לא שרדה את פתיחת הייבוא רבתי, והתפתחות תופעת האופנה המהירה החל משנות ה-90.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), פתח את הדיון ואמר כי "אני רוצה להתחבר למכתב שקיבלנו ממשרד הכלכלה ולהסכים לעמדת המשרד הממונה. בנוסף אנחנו מבקשים להוסיף גם מיסוי בדים לא ארוגים. דיברתי עם שר האוצר, אם נתחבר למשרד הכלכלה, נוכל לעלות על דרך המלך, איתה אנחנו יכולים להתקדם. שה-6 אחוז על המיסוי לא ירד". עוד הוסיף גפני "אנחנו רוצים לשמור על הענף הזה שימשיך להתקיים בראשון לינואר".

הפגנת התנועה לעידוד האופנה בישראל במחאה על מדיניות האוצר. 7 ביוני (צילום: מור הופרט)

ח"כ אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר) התייחסה בנוסף לסוגיות המיסוי לנושאים מולם נאלצים להתמודד היצרנים "אנחנו צריכים לדעת שיש ליצרנים המקומיים הוצאות נוספות לעומת מדינות הייבוא, כגון תנאי עבודה. לצד זה יש את הייבוא באינטרנט, שלדעתי עד 75 דואר פטור יש לתת גם ממע"מ על התוצר המקומי".

ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן) מתח ביקורת בוועדה על מדיניות משרד האוצר ואמר כי "תמיד האוצר לוקח את הצד של היבואנים, זה עקבי. אי אפשר כל דבר להביא לקיצוניות, זה מכריע בסופו של דבר את התעשייה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website