הלך השנ”צ: ממשלת ארה”ב אוסרת על עובדיה לנמנם בזמן העבודה

ממשלת ארה"ב אוסרת על עובדיה לנמנם בזמן העבודה. עד כה לא היה נהוג לישון או לנמנם בזמן העבודה במוסדות שפועלים תחת הממשל הפדרלי בארה"ב. גם תנומה קלה של עובד הייתה מובילה את מנהליו ושותפיו לעקם את האף, להרים גבה או לגלגל עיניים במחוות המסמלות אי נוחות מהמעשה, אולם עתה הדבר הוא לגמרי לא חוקי ועלול לגרור סנקציות כנגד העובד.

"על כל האנשים נאסר לישון במבנים פדרליים, אלא אם כן מנהלם הרשמי מורה להם לעשות כך", נכתב בהוראה מנהלית של השירות האדמיניסטרטיבי המרכזי בארה"ב מוקדם יותר החודש. המניע להוראה המנהלית איננו ברור ומי שהוציאו אותה לפועל סרבו להגיב לעיתונאים ששאלו על כך.

ב-2018 פורסם בקליפורניה דו"ח לפיו נהגת שעבדה במדינת קליפורניה ישנה בממוצע שלוש שעות במהלך כל יום עבודה. על פי הדו"ח, העובדת גרמה להפסד של 40,000 דולר במהלך ארבע השנים בהן עבדה במחלקה ונאלצה לשקר לגבי האיחור שנגרם בגלל התנומות שחטפה. עם זאת, בסופו של דבר הנהגת זוכתה מהאישומים נגדה כי מנהלה טען שהיא נזקקה לתנומות האלה מבחינה בריאותית וכי היא פעלה כראוי.

ואכן, בניגוד להוראה החדשה ולתפיסה המקובלת, מחקרים שונים הוכיחו כי תנומה בזמן העבודה מגבירה את הפרודוקטיביות ולא פוגעת בה. ד"ר לורנס אפשטיין, לשעבר נשיא האקדמיה לשינה, בריאות ותרופות בארה"ב העריך כי לפחות 70,000 אזרחי ארה"ב סובלים מבעיות שינה. כך דווח ברשת BBC שערכה עמו ראיון. "כמה חברות כבר פיתחו מודעות לכך ומחפשות דרכים להתמודד עם זה, אולם לצערי אני לא חושב שהמוסדות האמריקאים בכיוון הנכון" אמר אפשטיין. מחקר חדש של אוניברסיטת באל באינדיאנה במסגרתו השיבו לשאלונים אישיים 150,000 עובדים בארה"ב, מצא כי מספר האנשים שישנים פחות משבע שעות בלילה עלה מ-30.9% ב-2010 ל-35.6% ב-2018. כמחצית מבין השוטרים ועובדי הבריאות שענו על השאלון דיווחו שהם לא ישנים מספיק.

בעיות השינה הללו פוגעות בבריאותם של העובדים ובתפקודם ומובילות את העובדים לפרודוקטיביות נמוכה. מחקרים הוכיחו זה מכבר את הקשר בין חוסר שעות שינה למחלות לב, בעיות בריאות, תפקוד נמוך של המערכת החיסונית, דיכאון, שכחה, מנטליות ירודה ובעיות בריאותיות ונפשיות נוספות. במחקר שפורסם ב-2016 נכתב כי בעיות השינה של עובדים מובילים להפסד שנתי של 411 מיליארד דולר בארה"ב. "עובדים עם בעיות שינה אינם נותנים את המיטב שיש להם לתת והסיכון לתאונות עבודה גובר. בסופו של דבר זה לא משתלם לחברות להחזיק אותם" טוען אפשטיין, אולם לצד זאת יש לזכור כי מדובר בלמעלה משליש מהעובדים במשק, ובחלק מהעבודות מחצית מהעובדים.

אפשטיין ומומחים נוספים קובעים כי אחת הדרכים המרכזיות להתמודד עם בעיות הישנה היא להתיר לעובדים לנמנם בזמן העבודה. תנומה קצרה במהלך היום הוכחה כמועילה וחיונית עבור אנשים הסובלים מבעיות שינה. תנומה קלה משפרת את מצב הרוח, את התפקוד ובטווח הארוך גם את הבריאות.

ביפן למשל מקובל לתפוס תנומה קצרה באמצע יום העבודה. חברות רבות ביפן בנו במפעליהן ובמשרדיהן חדרי שינה המיועדים לעובדים שמעוניינים לחטוף תנומה באמצע יום העבודה. גם בחברות הפועלות בעולם המערבי החלו לאפשר לעובדים לנום במהלך יום העבודה. בחברות הייטק נהוג להחזיק מרחב מנוחה בו העובדים יכולים לרבוץ על ספות ופופים. יצרנית הגלידות ‘בן אנד ג’ריס’ למשל הקימה חדרי שינה ייעודיים עבור עובדיה. בחדרי השינה האלה העובדים מתבקשים לחלוץ נעליים ולנמנם עד 20 דקות. עובדים הזקוקים לזמן שינה ארוך יותר נשלחים הביתה. בקנדה וארה"ב הוקמו מספר חברות המציעות לעובדי משרדים חדרי תנומת צהריים הקרובים למשרדם – חדרי שינה שניתן לשכור ל-25 דקות בלבד במחיר זול על מנת לנמנם בהפסקת הצהריים באמצע יום העבודה. בקנדה חברות כאלה כבר חדרו למתחמי עבודה רבים – מעבר למשרדי הייטק. חברות כאלה פועלות בבתי חולים, מפעלים תעשייתיים ואפילו בבניינים של משרדי ממשלה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website