“הם לא מבינים את התמיכה האדירה ברה”מ, אני מסביר שהשמאל לא קיבל את תוצאות הבחירות”

אלי חזן משמש בארבע השנים האחרונות כמנהל אגף הסברה וקשרי חוץ בליכוד, תפקיד שבמסגרתו ייצג את המפלגה באירועים שונים מחוץ לישראל, וקידם את צירוף הליכוד לארגונים בינלאומיים של מפלגות ימין. בימים האחרונים, כדובר הליכוד לתקשורת הזרה, חזן הוא הכתובת לעשרות עיתונאים זרים המבקשים מהמפלגה תגובות והבהרות על ההחלטה להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשיחה עם דבר ראשון מספר חזן על השאלות שנשאל ועל הקו ההסברתי שנקט בניסיון להשיג סיקור חיובי.

אלי חזן דובר הליכוד לתקשורת הזרה (ללא קרדיט)

מאילו מדינות הגיעו רוב הפניות?

"ארה"ב ומערב אירופה מאוד מאוד מתעניינות במה שקורה פה, אבל אני רואה פה למשל גם את הטורקים, התקשורת הטורקית מאוד מתעניינת במה שקורה פה, וגם התקשורת הרוסית. לדעתי צריך לראות את זה בהקשר היותר רחב, עד כמה מדינת ישראל היא שחקנית חשובה באזור".

מה השאלות העיקריות שהם שואלים?

"בגדול הם לא מצליחים להבין, אין להם את הקונטקסט שלי ולך יש. אז הם לא מצליחים להבין מה שאנחנו מבינים.

"אנחנו טוענים לרדיפה פוליטית, ומסביר להם מה זה אומר. את המאבק בין ימין לבין שמאל, שנרדפו בעבר פוליטיקאים מהימין. שכל החשדות נגד נתניהו, או לפחות חלק ניכר מהם, נובעים מאכיפה בררנית".

ואיך התגובות?

"רובם רוצים לדעת רק אינפורמציה, לא תגובות אוהדות ולא תגובות עוינות. אני עושה להם סוג של מבוא לפוליטיקה הישראלית בצורתה הרחבה. הם לא מבינים את הפסיכולוגיה של הליכודניקים, פסיכולוגיה פוליטית במדינת ישראל".

למה הכוונה?

"הם לא מבינים איך יכול להיות שפורסם נגד ראש הממשלה כתב חשדות, ועדיין יש תמיכה אדירה בו. זאת הופכת להיות תמיכה יותר קנאית. אני מסביר שהשמאל לא היה מוכן לקבל את תוצאות הבחירות, לא כל השמאל כמובן, אבל לא מעט גורמים בשמאל. דיברתי כמובן על מתווה הגז, על הצוללות וכדו’, ומשם זה מתפתח לכל מיני שאלות".

ניהלתם קמפיינים בשנים האחרונות נגד שוברים שתיקה וארגוני שמאל בטענה שהם מוציאים את דיבת הארץ בחו"ל, ומה שאתם עושים עכשיו הוא למעשה לנהל קמפיין בינלאומי שמנסה לשכנע שישראל היא רפובליקת בננות ששלטון החוק בה הוא פסאדה פוליטית.

"אנחנו לא מנהלים קמפיין כזה. אנחנו נותנים את ההקשר המדויק, כמו שהוא. תזכור שרבים מאוד מהאנשים בעולם קוראים רק את עיתון הארץ במהדורה האנגלית ומקבלים רושם מאוד מוטעה על מדינת ישראל ומה שקורה פה. הם מקבלים מידע בלי הקונטקסט הנכון, ומה שאנשים כמותי עושים הוא לתת להם את הקונטקסט הנכון.

מפגינים בפתח תקווה סמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט (צילום: רועי אלימה/ פלאש 90).

"אתן לך דוגמה קטנה: לא מעט שואלים אותי, איך אתה מסביר את זה שבפריפריה אנשים מצביעים ליכוד בצורה עיוורת. והם משתמשים בכל מיני מונחים שבהם משתמשים בעיתון הארץ, כמו ‘עדר’, כמו ‘אנשים לא חושבים’. ואז אני מסביר את הקונטקסט ההיסטורי, מה קרה עם אותם אנשים, מה עשה נתניהו ומה עשו ממשלות הליכוד על מנת לשנות את המצב של אותם אנשים, ואז הם מקבלים קונטקסט שונה לחלוטין".

ועדיין, בשורה התחתונה הקו שלכם אומר שרשויות החוק במדינת ישראל הן רשויות מושחתות שעושות רדיפה פוליטית.

"אתה שמעת ממני את המילים רשויות מושחתות?".

זאת המשמעות של מה שאתה אומר.

"אתה רוצה לדבר על המשמעויות של מה שעיתון הארץ מפיץ בחו"ל?".

לא, אני מראיין אותך על הליכוד, לא את עורך הארץ.

"אני חושב שאתה מבין את זה בצורה לא נכונה. אני מסביר שלא מעט מהאנשים הללו נכנעו ללחץ של השמאל, נכנעו ללחץ של התקשורת, זה מה שהם עשו. יש פה מאבק על דמותה של הדמוקרטיה הישראלית ואנחנו לא מתכוונים להפסיד בו".

מה צריכה להיות דמותה של הדמוקרטיה הישראלית?

"שהממשלה תמשול, שהכנסת תחוקק, ושבית המשפט העליון ישפוט. זה מה שצריך להיות. ושלא תהיה פה אכיפה בררנית".

ואם בתי המשפט ירשיעו את נתניהו תמשיכו בקו הזה, או שתקבלו את האפשרות שבאמת הייתה שחיתות?

"אני לא חושב שנגיע לשם, אז אין לי מה לדבר על זה בכלל. אני חושב שאתם הולכים רחוק מדי עם הדבר הזה של יגיע לבית משפט וכדו’".

מישהו חישב שהסיכוי של נתניהו להיחלץ משלושת הפרשות עומד על חצי אחוז. תיאורית זה לגמרי יכול לקרות.

"תאורטית, ב-2015 ניצחתם את הבחירות. תאורטית, עראפת היה פרטנר בשנות ה-90. יש המון תיאוריות, אין לי כוונה לדבר על תיאוריות".

כלומר, אתה מניח שלמרות שעד עכשיו הרשויות היו מוטות ופוליטיות, מכאן ואליך הן יהיו אובייקטיביות וישרות.

"אני בטוח שהיועץ המשפטי, לצערנו, נכנע ללחץ שהופעל עליו על ידי השמאל והתקשורת, ההפגנות שנעשו נגדו ליד הבית, בסופר, בבית הכנסת ובמקומות אחרים. ואני בטוח שנתניהו יידע איך לפרק בשימוע את כל הטענות נגדו".

ואיך נראית עכשיו ישראל בתקשורת הזרה?

"אני לא יודע כי לא שאלתי אותם, אני עסוק מכדי לעקוב אחרי הדיווחים. קראתי שני מאמרים, אחד מהם בניו יורק טיימס, מאמר שקרא לנתניהו ללכת – שזה גם כן בדיחה לא נורמלית – לא בגלל מה שהוא עשה לכאורה, אלא בגלל שהוא הכניס את עוצמה יהודית, חבר לאורבן ותמך באלאור אזריה".

עוצמה יהודית מוגדרת בארה"ב כארגון טרור. זאת פגיעה קשה בשמה הטוב של ישראל.

"אומר לך מה השבתי לגבי עוצמה יהודית. בגדול, מתי העניין הזה עלה כנושא שנוי במחלוקת? כשנתניהו נכנס לתמונה. כשהוא לא היה בתמונה, אז הנושא הזה לא עלה כעניין בכלל, ב-2009 בן ארי התמודד והיה חבר כנסת. זוכר את הציוץ של צבי האוזר שזאת בושה וחרפה ושהתנועה הרוויזיוניסטית מעולם לא הכניסה כהניסטים לכנסת? במקרה באותה תקופה עבדתי עם גדעון סער כעוזר פרלמנטרי, ונוהל משא ומתן קואליציוני עם האיחוד הלאומי, שבתוכו היה מיכאל בן ארי.

אנשי "עוצמה יהודית" מיכאל בן-ארי ואיתמר בן-גביר בהפגנה מול בית ראש הממשלה עם ארון קבורה עטוף בדגל ישראל. ארכיון (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)

"לגבי עוצמה יהודית אנחנו באים ואומרים דבר מאוד פשוט. זה או ניצחון של נתניהו, בראשות ממשלת ימין, או שנקבל את אחמד טיבי בגוש שמאל. זה אחד מהשניים. נכון שמרחוק זה נראה לא טוב, אבל מקרוב זה הדבר הכי הגיוני לעשות. בין שניהם אני מעדיף את בן ארי, שיהיה גורם שולי בקואליציה, על טיבי שיהיה גורם מרכזי בקואליציית שמאל".

אתה לא מוטרד מאיך שישראל נראית בימים האלה בחו"ל? את המאמר בניו יורק טיימס כתב עורך הג’רוזלם פוסט לשעבר, שהוא איש ימין לכל דבר.

"קודם כל, האם אני מוטרד? אני תמיד מוטרד מאיך שישראל נראית בחו"ל. אבל אתה צריך להבין שלא משנה מה נעשה, התמונה שלנו בחו"ל תמיד תהיה שלילית. אני אתן לך דוגמה קטנה. אתה זוכר מה היה השער של הטיימס מגזין ב-1977 לגבי מנחם בגין? דמות של טרוריסט שהולך להיות ראש ממשלת ישראל. אתה רוצה שנחזור למלחמת לבנון הראשונה ולמאורעות כאלה ואחרים? המדיניות של ישראל במקומות מסוימים בחו"ל תמיד תהיה שלילית. אין מה לעשות. אני חושב שנתניהו שיפר את מעמדה של ישראל בעשר השנים האחרונות".

במדינות לא דמוקרטיות ואצל שמרנים. במדינות מערב אירופה ואצל הדמוקרטים בארה"ב מצבנו גרוע. רק ל-27% ממצביעי הדמוקרטים יש סנטימנט חיובי לישראל, ואם ייבחר נשיא דמוקרטי ב-2020 זה עלול להתפוצץ לנו בפרצוף.

"כן, זה בא מסיבה אחרת אצל הדמוקרטים, לא דווקא מאיך שישראל נראית. יש גל של רדיקליזציה בכל העולם, גם של הימין וגם של השמאל, אני רואה את זה בנסיעות שלי. אני מניח שאם הדמוקרטים יעלו יהיה לנו אתגר, אבל נתמודד איתו כמו שהתמודדנו בעבר. אי אפשר לקחת את התמיכה של אובמה בביטחון הישראלי, אבל נתניהו מצא את הדרך להתמודד איתו בסוגיה הפלסטינית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב ברק אובמה בניו-יורק.(צילום: קובי גדעון לע"מ)

"מצד שני, אם המצב שלנו כל כך גרוע, איך אתה מסביר את זה שמבחינה מדעית, כלכלית ובכל מיני תחומים אחרים, מצב היחסים בינינו לבין מדינות אירופה מעולם לא היה טוב יותר? תבדוק את המספרים על שיתוף הפעולה בין ישראל לבין מדינות האיחוד האירופי. בשנתיים האחרונות ייצאנו ביותר מ-100 מיליארד דולר. זה לא היה לפני כן, ובא לדעתי בגלל המדיניות של נתניהו. כך לדוגמה את ביטול הסכם הגרעין עם איראן".

ובכל זאת, אנחנו עלולים להגיע למצב שבו מחרימים אותנו כמו את דרום אפריקה. הסנטימנט הזה קיים והוא לא חלש.

"אני חושב שאנחנו רחוקים משם, בין השאר הודות למדיניות של נתניהו. אני לא אומר את זה בזלזול, כמה שיהיה יהיה. שים לב להייטק הישראלי, לחקלאות הישראלית, למדע הישראלי, שים לב לאיזה מקומות הם מביאים אותנו. האתגר פשוט יהיה יותר גדול. אל תחשוב שאני מזלזל בזה לשנייה, אני חי את הפוליטיקה העולמית ואני יודע בדיוק על מה אתה מדבר. אני חושב שהטוב הישראלי והחוזקה הישראלית תדע איך להתמודד עם זה".

הליכוד מתאר הצלחות אדירות של נתניהו בכלכלה. יש לי שאלה פשוטה אליך: אתה היית מסוגל לחיות מהשכר החציוני בישראל -6,000 שקלים בחודש?

"התשובה היא לא. התשובה היא לא, וזה חוזר שוב להבדלים בתפיסת העולם ביני לבינך. אני טוען שהפתרון להכל זה הפרטות ושוק חופשי. מה לעשות אנחנו לא יכולים ליישם את הכל, כי אין לנו רוב בכנסת לזה, ומה לעשות שגם בתוך הקואליציה עצמה יש אנשים שלא מאמינים בזה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website