המאבק הצליח גם באילינוי: שכר המינימום יועלה ל-15$

ניצחון נוסף לתנועת ‘נאבקים למען ה-15’, הפועלת להעלאת שכר המינימום בארה"ב: מדינת אילינוי העלתה את שכר המינימום בשטחה ל-15 דולר לשעה, ותהיה המדינה החמישית שעושה זאת אחרי קליפורניה, מסצ’וסטס, ניו ג’רזי, וניו יורק. בית הנבחרים במדינה אישר בחמישי האחרון העלאה הדרגתית של שכר המינימום מ-8.25$ ל-15$ לשעה, מעל פי שניים משכר המינימום הפדרלי בארה"ב העומד על 7.25$ לשעה. ההעלאה תתפרש על פני שש שנים. מושל אילינוי ג’יי רוברט פריצקר חתם אתמול (שלישי) על החוק שנכנס לתוקף.

תנועת ‘נאבקים למען ה-15’ (Fight for 15) החלה לפעול ב-2012, ודרשה להחיל שכר מינימום של 15$ בכל רחבי ארה"ב – מה שבתחילת הדרך נראה כדרישה בלתי מציאותית. שבע שנים אחרי, מתגאים פעיליה בהשגת מטרת המאבק במלואה בחמש מדינות, לצד מחוז קולומביה וערים רבות נוספות שהעלו את שכר המינימום ל-15$. בעקבות ההצלחה באילינוי פרסמה התנועה כי נכון להיום, מעל חמישית מהעובדים בארה"ב נהנים משכר מינימום של 15$, ובעקבות פעילות התנועה זכו 22 מיליון עובדים בהעלאות שכר המצטברות לכדי 68 מילארד דולר. "בזו אחר זו, המדינות מתחילות להבין את מה שאנחנו ידענו לאורך כל הדרך: כי כל העובדים זקוקים ל-15 דולר לשעה, וששכר הוגן טוב לעובדים, טוב לעסקים וטוב לכלכלה."

העברת החוק באילינוי היא יישום מהיר של אחת מהבטחות הבחירות המשמעותיות של המושל הדמוקרטי החדש ג’יי רוברט פריצקר, שנכנס לתפקידו בתחילת 2019 לאחר שגבר על המושל הקודם, הרפובליקני ברוס ראונר. החוק עבר בבית הנבחרים ברוב של 69 מול 41. מרבית ההתנגדויות מהאופוזיציה הרפובליקנית עסקו במהירות הכניסה של החוק לתוקף.

"אנשים לא צריכים לעבוד 40 שעות בשבוע, ולא להיות מסוגלים לשים אוכל על השולחן", אמר עמנואל כריס וולש, חבר בית הנבחרים מטעם המפלגה הדמוקרטית, "הצעת החוק הזו תסייע לנו בכל רחבי המדינה. יוקר המחיה למשפחות העובדות ברחבי מדינת אילינוי עולה".

לפי החוק שאושר, הפעימה הראשונה של העלאת שכר המינימום תתבצע בינואר 2020 – מ-8.25$ ל-9.25$ לשעה. ביולי 2020 יועלה המינימום ל-10$ לשעה, ולאחר מכן יועלה בדולר נוסף בכל שנה עד ל-15$ ב-2025.

אילינוי היא המדינה הראשונה במערב התיכון בארה"ב שמעלה את שכר המינימום ל-15$ לשעה. במדינות השכנות לה אינדיאנה, ויסקונסין ואיווה אין שכר מינימום מקומי, והמעסיקים מחויבים אך ורק לשכר המינימום הפדרלי העומד על 7.25$ לשעה. במיזורי מציעה כרגע $ 8.60, שיועלה ל-12$ עד 2023.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website