המחאה מתחדשת: המו”מ בין העו”סים לאוצר הסתיים ללא תוצאות

כשלושה וחצי חודשים לאחר שהכריזו על "פריצת דרך", הסתיים ללא תוצאות פרק הזמן שהוקצב למשא ומתן בין משרד האוצר לאיגוד העובדים הסוציאליים בנוגע למוגנות. בשבועיים האחרונים ביטל האוצר שתי פגישות שנקבעו עם האיגוד, ובאיגוד הודיעו כי מחר (שני) ומחרתיים יחזרו להפגין ברחובות. 

ב-17 בדצמבר הודיעו שר האוצר משה כחלון, שר הרווחה חיים כץ ויו"ר איגוד העובדים הסוציאליים ענבל חרמוני, על כניסה למשא ומתן מואץ של שלושה חודשים בנושא המוגנות, זאת לאחר מספר רב של אירועי תקיפה ואלימות נגד העו"סים. לפי ההודעה אז, היו אמורים הצדדים להגיע להסכמות תוך שלושה חודשים. לאחר מכן ובתיאום עם ההסתדרות, היו אמורים להיפתח גם נושאים כלכליים כמו תנאי השכר והעומסים. ענבל חרמוני אמרה אז כי "היום פרצנו את הדרך שבסופה העובדים יהיו מוגנים מאלימות ויזכו לשכר הולם ותנאי עבודה ראויים. כעת האחריות היא על צוותי המשא ומתן. שיתוף פעולה יענה בשותפות אמיתית מצידנו".

שר הרווחה, חיים כץ ויו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני (צילום: יונתן זינדל/פלאש90 ויאיר מייהאוס סטודיו זוז)

אפשרות הקדמת הבחירות הטילה צל על המשא ומתן מתחילתו, בידיעה שללא לחץ פוליטי יהיה קשה להגיע להסכמות עם דרג הפקידים בלבד. כבר עם חתימת ההסכם הראשוני אמר שר הרווחה חיים כץ: "אם אחרי חודש לא יעשו כלום, אז יאללה שהעובדים ינקטו צעדים. אני לא רוצה לחכות שלושה חודשים". במהלך החודשים האחרונים נפגשו הצדדים לפגישות סדירות אך בשבועיים האחרונים, טוענים באיגוד, ביטל האוצר שתי ישיבות ממש רגע לפני שהצדדים היו אמורים להגיע להסכם. רגע לפני הבחירות ועם חופשת הפסח המתקרבת, נראה שאם לא יושגו הסכמות בקרוב ידחה המשא ומתן חודשים קדימה.

איגוד העובדים הסוציאליים החליט לחדש את המחאה, כשעל פי המתוכנן יפגינו מחר בבוקר בצומת ארלוזרוב-דרך נמיר בת"א. יו"ר האיגוד עינבל חרמוני הוסיפה כי במידה ובמשרד האוצר לא יעמדו בהתחייבויות למיגון העובדים הסוציאליים כראוי – כל שירותי הרווחה בארץ יסגרו.

מהאיגוד נמסר כי בשלושת החודשים האחרונים מנהל איגוד העובדים הסוציאליים משא ומתן אינטנסיבי מול משרד האוצר בנושא מוגנות העובדים. "איגוד העובדים הסוציאליים שכר ייעוץ כלכלי וייעוץ בנושא האבטחה על מנת לשים תכנית מקצועית, בעלת היתכנות ביצועית, על שולחן המשא ומתן."

יש לציין כי לצד העיכובים במשא ומתן, האלימות נמשכת. בשבועיים האחרונים נחשפו העובדות הסוציאליות לגל קשה נוסף של מעשי אלימות ברחבי הארץ: הצתת לשכת הרווחה בעמנואל, התקפת עו"ס בתחנת משטרה בעילוט, התקפת עו"ס במרכז קשר בירושלים, התקפת עו"ס בזמן דיון בבימ"ש בת"א והתקפת עו"ס בלשכת רווחה בירושלים.

ממשרד האוצר נמסר: "אנו מופתעים מהפרסומים הכוזבים בנוגע לאי התקדמות התהליך, שכן כבר שלושה חודשים שהצוותים המקצועיים משרדי האוצר, הרווחה, מרכז השלטון המקומי ואיגוד העו"סים עובדים במטרה להגיע להסכמות, כשעוד השבוע צפויה ישיבה נוספת בנושא. צר לנו כי איגוד העובדים הסוציאליים בוחר לפנות לתקשורת במקום להמשיך בדיונים העניינים. איומי שביתה אינם דרך לקידום פתרון ראוי ומוסכם לנושא ואנו קוראים לארגון העו"סים לא לנצל את כוחו ולפגוע דווקא באוכלוסיות המוחלשות בישראל שלא לצורך."

Leave a Reply

Name *
Email *
Website