הממונה על התחרות אישרה: סלקום תרכוש את גולן טלקום

רכיש גולן טלקום על ידי  סלקום אושרה היום (רביעי), בתום בדיקה של הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין. לפני מספר ימים, הודיע משרד האוצר כי לא יתנגד לעסקה.

לפי הודעת הממונה, שוק הסלולר הוא "אחד השווקים התחרותיים ביותר שיש בישראל. ערב המיזוג פועלים בשוק שישה שחקנים, על גבי שלוש רשתות סלולר, וחמישה שחקנים וירטואליים המציעים חבילות שיחה וגלישה ללקוחות מסוגים שונים. בחינת המיזוג העלתה כי שוק הסלולר הוא שוק שבו הוטמעה התחרות והוא מאופיין בחסמי מעבר והתרחבות נמוכים, וכמות המעברים בין החברות השונות גבוהה ועומדת על כשני מיליון מעברים בשנה".

מאפיינים אלה של השוק הם גם הסיבה שציינה הלפרין לשינוי בעמדתה לגבי העסקה, אליה התנגדה כשעלתה לראשונה ב-2016.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

מספר הרשתות יישמר, אבל מה עם המחיר?

מאז 2017 נמצאת גולן טלקום בהסכם שיתוף רשתות עם סלקום, הסדרה ש"ריפאה" את העבירה החמורה של פירוק רשת הסלולר העצמאית שגולן טלקום הייתה אמורה לבנות בהדרגה. כך שהעסקה החדשה לא תצמצם את מספר הרשתות הפועלות בישראל.

בדיקת הרשות לתחרות התייחסה גם לחשש מפני עליית מחירים לאחר המיזוג, אך לא התייחסה אליה ישירות. על פי ההודעה, הממונה "הגיעה למסקנה כי שוק הסלולר הישראלי יישאר תחרותי גם לאחר המיזוג. לצד השינויים המבניים שהגדילו את מספר המפעילים בישראל, חלו גם שינויים רגולטוריים ורפורמות צרכניות, בין היתר, ביטול תקופת ההתחייבות, ניידות המספרים ופישוט המסלולים שהגבירו את כוחו של הצרכן מול החברות".

מיזוג או עסקת רכישה?

מבחינה רגולציית התחרות בישראל, עסקת רכישה מכונה "מיזוג", בדיוק כמו עסקת "בזק-יס" משנת 2015. אך למרות השם, עסקה כזאת לא בהכרח מובילה למיזוג במובן המקובל: איחוד הפעילות העסקית לחברה אחת.

ההבדל בין רגולציית התחרות לרגולציית התקשורת גרם לאי הבנות תדירות בסוגיה ‘מהו מיזוג?’. השלמת העסקה תבליט את סלקום בשוק הסלולר, ותאפשר לה לבחור אם להמשיך להחזיק את גולן טלקום כפעילות נפרדת או למזג אותה ממש לתוך סלקום.

גולן טלקום היא חברה "רזה", שפועל רק בשוק הסלולר עם מטה מצומצם. כל החלטה של סלקום בעניין, נושאת בחובה יתרונות וחסרונות שונים. מבחינה צרכנית, הלקוחות הקיימים גולן טלקום זכאים להבטחת חוזה לשנה או שנתיים לפחות. בינתיים לא ידוע אילו חוזים תציע גולן טלקום ללקוחות חדשים.

העסקה תשפיע גם על המתחרות

היבט נוסף שנבחן על ידי הלפרין הוא השפעת המיזוג על הסכם שיתוף הרשת בין סלקום, גולן ואקספון. באופן ספציפי, האם המיזוג ישית על אקספון עלויות נוספות שיגרמו לדחיקתה מן השוק.

על פי הודעת הרשות, בחינת העלויות הנוספות שייתכן שאקספון תישא בהן, לא העלתה חשש לפגיעה משמעותית בכושרה ובתמריציה התחרותיים.

ברקע ההחלטה הנוכחית, עומדת ההצעה של חברת הוט לרכוש את פרטנר, איתה היא מחזיקה רשת סלולר משותפת תחת חברת PHI. האישור שניתן לסלקום כעת מקטין את הסיכוי שיינתן אישור דומה להוט, בנימוק שעסקה זו תחזק את השחקנים הגדולים – בזק והוט  – לעומת שאר חברות התקשורת.

 

Leave a Reply

Name *
Email *
Website