המשטר הפדרלי בארה”ב נכנס להשבתה השלישית בכהונתו של טראמפ

הממשל האמריקאי נכנס להשבתה. שבת בבוקר (שעון ישראל) יצאו מאות אלפי עובדי הממשל הפדרלי לחופשה כפויה ללא תשלום. מאות אלפים נוספים, ימשיכו לעבוד אך משכורתם צפויה להידחות. הסיבה – תקציב ארצות הברית של אמריקה לא אושר בסאנט ובקונגרס בגלל התעקשות טראמפ על תקציב של 5 מיליארד דולרים לבניית החומה בגבול עם מקסיקו. זוהי ההשבתה השלישית בכהונתו בת השנתיים של דנואלד טראמפ כנשיא ארצות הברית.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מדבר בטלפון במשרדו בבית הלבן (צילום: AP Photo/Alex Brandon).

על פי השיטה האמריקאית, כשתקציב הממשלה לא מאושר בקונגרס ובבית הנבחרים, הממשל הפדראלי נכנס להשבתה (shutdown). זה לקרה לא מעט פעמים בעבר, גם בממשל אובמה, קלינטון ורייגן. בממשל טראמפ גם העברת התקציב הקודם בסוף 2017 לוותה בהשבתת הממשל. הפעם מדובר בהשבתה חלקית בלבד, שכן תקציבם של חלק ממשרדי הממשל כבר אושר. תשעה משרדי ממשלה בהם 380,000 עובדים פדרליים נכנסו להשבתה.

הגבול בין ארצות הברית למקסיקו. מימין העיירה נגולס, מקסיקו. משמאל העיירה נגולס, אריזונה (צילום: Sgt. 1st Class Gordon Hyde U.S Army)

הרקע להשבתה הוא החלטת הנשיא טראמפ לדרוש 5 מיליארד דולר למימון בניית החומה בגבול עם מקסיקו. טראמפ שאיבד את הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, הצהיר בשבועות האחרונים כי לא ייסוג מדרישתו. בתחילת החודש באופן חריג, הזמין טראמפ את מצלמות הטלוויזיה לפגישה שקיים יחד עם סגן הנשיא פנס ועם מנהיגי הדמוקרטים צ’אק שומר וננסי פולוסי בנושא ההשבתה הצפויה. בפגישה הכריז טראמפ כי הוא לא יוותר וילך להשבתה אם יידרש לכך. אך ביום שלישי השבוע הוא הודיע כי הוא מוכן לאישור התקציב ללא אישור המימון לחומה. התגובות היו קשות, והגיע מה’בייס’, בסיס התמיכה האלקטורלי שלו כאשר אפילו שדרני פוקס, אנשי מפלגתו ותומכים ידועים של הנשיא, תקפו את טראמפ על הוויתור המוצע. ביום חמישי טראמפ כבר נשמע אחרת, והחשבון הטוויטר שלו החל לפעול בתדירות גבוהה בעודו מאשים את הדמוקרטים בהשבתה הצפויה.

אתמול צייץ טראמפ "אנחנו נושאים ונותנים עם הדמוקרטים על הצורך ההכרחי באבטחת הגבולות. (נשק, סמים, סחר בבני אדם ועוד) אבל זה עשוי להימשך זמן רב". 

Leave a Reply

Name *
Email *
Website