העונש למטפל ב”טיפולי המרה” שפגע מינית: עבודות שירות

בית משפט השלום בירושלים הרשיע היום (ראשון) את ראובן ישראל וולצ’ר, מטפל ב"טיפולי המרה" המיועדים ללהט"ב, בביצוע עבירות מין בשניים ממטופליו. אחד מהם, היה קטין בעת ביצוע חלק מן העבירות, שנמשכו שנים ארוכות. כתב האישום מכנה "טיפולים" אלה בשם "טיפולים בזהות מינית", כינוי שזכה לביקורת מאגודת הלהט"ב שדרשו לשנותם. בנוסף ביקרה האגודה את העונש שקיבל הנאשם – עבודות שירות בלבד.

וולצ’ר הודה והורשע בדברים במסגרת הסדר טיעון. העבירות בהן הורשע הן ריבוי עבירות מעשה מגונה בהסכמה שהושגה במרמה, ובעבירת מעשה מגונה בקטין שמלאו לו 14 תוך ניצול יחסי תלות.

באשר לעונש שיוטל על וולצ’ר, הפרקליטות ועורך דינו של וולצ’ר הסכימו לבקש להטיל על וולצ’ר עונש בדמות עבודות שירות, ככל שימצא מתאים על ידי שירות המבחן לעונש זה. השופטת שרון לארי-בבלי הורתה לשירות המבחן לזמן את וולצ’ר לתסקיר לצורך בחינת התאמתו, וכמו כן לזמן את המתלוננים נגדו לצורך קביעת הערכת מסוכנותו.

במסגרת הכרעת הדין, ביקש עורך דינו של וולצ’ר, עו"ד רועי פוליטי, כי שמו של וולצ’ר יאסר בפרסום. השופטת לארי-בבלי דחתה הצעה זו, באומרה כי וולצ’ר "הורשע על פי הודאתו בעבירות חמורות ביותר נגד מי שהיו אז מטופליו, אחד מהם קטין. קיימת משמעות רבה בפרסום שמו והכרעת הדין, על מנת להזהיר מטופלים נוספים ועל מנת לעודד מטופלים שהיו קורבנות נוספים לפנות ולהתלונן". עוד אמרה כי "בית המשפט אמון על הגנה על הציבור, וחלק מהגנה זו היא פרסום שמו של מי שמבצע עבירות חמורות נגד מטופלים".

על פי כתב האישום, החל משנת 2007 טיפל וולצ’ר בביתו במה שמכונה בכתב האישום "בעיות זהות מינית", והיו למעשה טיפולי המרה המיועדים ללהט"ב. בשנת 2007, פנה המתלונן הראשון, מתלונן א’, שהיה אז בן 17, לוולצ’ר. במשך חמש שנים, עד שנת 2012, היה מתלונן א’ מטופל על ידי וולצ’ר, והגיע אליו לצורכי טיפול עשרות פעמים.

על פי כתב האישום, במהלך קשר טיפולי זה, יצר וולצ’ר תלות של מתלונן א’ בו. וולצ’ר הורה לו לבצע מטלות שונות – כגון לכתוב 40 דברים המעידים על כך שהוא גבר. כאשר המתלונן לא ביצע את המשימות לשביעות רצונו, נהג וולצ’ר לצעוק עליו, להשפיל אותו ולאיים עליו בהפסקת הטיפול.

במהלך המפגשים הציג וולצ’ר מצג כוזב בפני מתלונן א’ וכן בפני מתלונן נוסף כאילו המעשים המגונים שביצע בהם נדרשים לצורך הטיפול הנפשי, ביודעו שאין הדבר כן. בעקבות מצגי השווא נתנו המטופלים את הסכמתם כי וולצ’ר יבצע בהם את המעשים המגונים.

בין היתר, מפרט כתב האישום כיצד במהלך הטיפול, סיפר מתלונן א’ לוולצ’ר על כך שחלם באופן מיני על גבר. וולצ’ר אמר למתלונן כי הדרך היחידה ל"היפטר" מהומוסקסואליות הינה לבצע עמו מעשים מיניים.

במהלך מפגש טיפולי אחר, בסלון ביתו של וולצ’ר, שאל וולצ’ר את מתלונן א’ על מה הוא מפנטז. בהמשך לכך הוריד את מכנסיו של המתלונן, הכניס את ידו לתחתוניו, וביצע בו מעשה מגונה.  לשאלת המתלונן מדוע הדבר נחוץ השיב הנאשם שהדבר נועד לקידום הטיפול.

בהמשך לכך, בעשרות אירועים בין השנים 2007-2012, אשר בחלקם היה מתלונן א’ קטין, במסגרת סדנאות אותן העביר וולצ’ר בבתי מלון שונים ברחבי הארץ ובעקבות מצג השווא, הזמין וולצ’ר את המתלונן לשהות עמו בחדרו במלון. במועדים אלו, ביצע הנאשם מעשים מגונים במתלונן. במהלך מפגשים אלו חזר וולצ’ר והדגיש באוזני המתלונן כי אם לא יעשה דברים אלו הוא אבוד ומעשים אלו נועדו לכך שיכיר בהומוסקסואליות שבו.

באחד המפגשים, במלון בים המלח, הזמין וולצ’ר לחדרם גם את מתלונן ב’, אשר היה אף הוא מטופל שלו. וולצ’ר הדריך את שני המטופלים לבצע מעשים מגונים האחד בשני. כאשר המתלונן א’ סרב להדרכה, נעל אותו וולצ’ר מחוץ לחדרו, רק לאחר שהסכים המתלונן א’ להדרכת וולצ’ר, הכניסו וולצ’ר לחדר וצילם אותו מבצע את המעשים המיניים אותם נדרש לעשות במתלונן ב’.

מתלונן ב’ היה מטופל על ידי וולצ’ר בין השנים 2007-2011. החל משנת 2009, במהלך פגישות טיפוליות שונות, הציג וולצ’ר מצג שווא בפני מתלונן ב’ לפיו אם ייגע הנאשם באיבר מינו, הדבר יסייע למתלונן ב’ "להחלים" מנטייתו ההומוסקסואלית ביודעו שאין הדבר כן. בעקבות מצג השווא הסכים מתלונן ב’ לכך שוולצ’ר ייגע באיבר מינו.

כתב האישום מפרט סדרת מקרים בהם וולצ’ר ביצע מעשים מגונים במתלונן ב’, הכל תחת מצג שוא של טיפול בו.

לאחר הרשעתו של וולצ’ר במעשים היום, נמסר מעו"ד אור גבאי מפרקליטות מחוז ירושלים כי "הנאשם הודה והורשע בכך שניצל את מצוקתם של המטופלים אשר פנו לקבל את עזרתו. מדובר במערכת יחסים פוגענית אשר נמשכה שנים, כאשר עבירות המין בוצעו בהזדמנויות רבות במהלך הטיפול בסדנאות, בבתי מלון ובקליניקה בביתו של וולצ’ר. לאחר בחינת מכלול הנסיבות כולל התחשבות בעמדת נפגעי העבירה, סוכם כי ככל שהנאשם לא ימצא מסוכן בהערכת מסוכנות מינית וככל שישתף פעולה עם הליך טיפולי יבקשו הצדדים מבית המשפט להטיל על הנאשם עונש מאסר שיכול וירוצה בעבודות שירות".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ), יו"ר השדולה הגאה, התייחסה: "פרקטיקת "טיפולי המרה" צריכה לחלוף מהעולם. בשם הווטו של דת ומדינה – ממשלת ישראל ממשיכה להפקיר את הנוער הלהט"בי. ארגון "עצת נפש" צריך לשאת באחריות של התנהגות המטפל ולסגור את שעריו לאלתר"

האגודה למען הלהט"ב: "דוברות משרד המשפטים הוציאה היום הודעה לפיה הורשע "מטפל בבעיות זהות מינית", הגדרה מכובסת, מקוממת ולהטבופובית לטיפולי המרה. אין דבר כזה "מטפל בבעיות של זהות מינית" וזהות מינית אינה בעיה גם אם במשרד המשפטים של איילת שקד חושבים אחרת. אנו דורשים מדוברות משרד המשפטים לפרסם תיקון להודעתם ואגב כך מתנגדים גם להסדר הטיעון המקל שהושג עם העבריין וקוראים להטיל עליו עונש מאסר בפועל".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website