העיתונאי איתן הבר, ששימש כראש לשכתו של ראש הממשלה יצחק רבין, נפטר בגיל 80

העיתונאי איתן הבר, שהיה מנהל לשכתו של ראש הממשלה יצחק רבין בתקופת ממשלתו השנייה בשנות התשעים, נפטר היום (רביעי) בגיל 80. הוא זכור, בין היתר, כמי שהודיע לציבור הישראלי על מותו של רבין בליל ה-4 בנובמבר 1995, בו נורה ראש הממשלה בסוף עצרת תמיכה בתהליך השלום בתל אביב.

הבר נפטר לאחר מאבק במחלת הסרטן. מועד הלוויה טרם פורסם.

הבר נולד בתל אביב בשנת 1940, למד בבית הספר הדתי ובילדותו ונערותו כתב בעיתונים ‘הצופה לילדים’, ‘חירות לנוער’ ו’חירות’. ב-1958 התגייס לצה"ל ושימש ככתב צבאי בעיתון צה"ל – ‘במחנה’. במסגרת שירותו בעיתון נשלח לסקר את פיקוד הצפון שם הכיר את אלוף הפיקוד, יצחק רבין, והתיידד איתו.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

איתן הבר (מימין) במסוק בדרך לאזור הפיגוע ב"ליל הדאונים" (צילום: צלמי דובר צה"ל, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון.)

בתום שירותו הצבאי הצטרף לעיתון ‘ידיעות אחרונות’ ובמשך 26 שנים היה הכתב הצבאי של העיתון. בין היתר הוא סיקר את השיחות בקהיר לקראת הסכם השלום בין ישראל למצרים. הבר גם היה התחקירן הראשי בתכניות הטלוויזיה ‘זה הסוד שלי’ ו’חיים שכאלה’ וערך והגיש תכניות בגלי צה"ל.

איתן הבר במלחמת יום הכיפורים. (צילום: צלמי דובר צה"ל. באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון.)

בסוף 1985 מונה כיועץ מיוחד ויועץ לענייני תקשורת של שר הביטחון יצחק רבין, וליווה אותו בין היתר עם פרוץ האינתיפאדה הראשונה. עם פרישת רבין מהממשלה ב-1990 חזר ל’ידיעות אחרונות’. כשנבחר רבין לראשות הממשלה ב-1992, מונה הבר כיועץ ראש הממשלה ומנהל לשכתו. הוא הופקד על הפעילות הציבורית והתקשורתית בלשכת ראש הממשלה. במסגרת תפקידו הוא היה אחראי או שותף לארגון הטקסים לחתימת הסכמי השלום שהוביל רבין – הסכם השלום עם ירדן, הסכמי אוסלו ועוד. בנוסף, הוא לקח חלק בפעילות מדינית, בין היתר היה חבר בצוות מדיני מצומצם שהכין בחשאי את הסכם השלום בין ישראל לירדן, והיה אחראי על המסעות המדיניים והבטחוניים של רבין לחו"ל.

איתן הבר כתב חלק מנאומיו של רבין כראש ממשלה, ביניהם את הנאום שנשא בוושינגטון שנאמר בו, בין השאר: "אני יצחק רבין, מספר אישי 30743, רמטכ"ל בדימוס, חייל בצבא השלום".

שר הביטחון רא"ל (מיל’) יצחק רבין מבקר בפיקוד הצפון במבצע "חוק וסדר". מימין לשמאל: מוסתר- תא"ל אלקנה בר-נוף מזכיר צבאי לשר הביטחון, אלוף יוסי פלד מפקד פיקוד צפון ואיתן הבר ראש לשכת שר הביטחון. (צילום: נתן אלפרט ‘במחנה’, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון.)

ב-4 בנובמבר 1995 היה הבר מי שבישר לציבור הישראלי על מותו של יצחק רבין מירי מתנקש בתום עצרת בכיכר מלכי ישראל (כיום כיכר רבין) לתמיכה בהסכמי השלום שהוביל. הבר יצא אל צוותי התקשורת ואנשים רבים שהמתינו מחוץ לבית החולים איכילוב, בו טופל רבין, והקריא בשם הממשלה את ההודעה על מותו: "ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה, בצער רב וביגון עמוק, על מותו של ראש הממשלה ושר הביטחון, יצחק רבין, אשר נרצח בידי מתנקש הערב בתל אביב".

ההודעה בכתב ידו של של איתן הבר על רצח רבין. (צילום: ויקימדיה)

לאחר הרצח פרש הבר מלשכת ראש הממשלה וחזר לכתוב מאמרים בעיתון "ידיעות אחרונות", ולערוך תכניות טלוויזיה ורדיו. בספטמבר 2019 חשף כי הוא חולה בסרטן הלבלב ובפרקינסון ושבעקבות מצבו הבריאותי הוא פרש לגמלאות מידיעות אחרונות.

ממרכז יצחק רבין נמסר עם ההודעה על מותו של הבר: "משפחת רבין, מרכז יצחק רבין והעמותה להקמת המרכז משתתפים בצער משפחת הבר על פטירתו של איתן ז״ל. איתן היה מהאנשים המקורבים ביותר ליצחק רבין ז״ל. בשורת האיוב שהשמיע איתן לעם ישראל על הירצחו של ראש הממשלה תיזכר לעד."

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, אמר עם מותו של הבר: "בכאב רב התבשרנו על הליכתו של איתן הבר, איש אמונו של רה״מ לשעבר רבין ז״ל. איתן היה איש ערכים אמיתי ברוחו ובמעשיו, שקולו המהדהד 25 שנה חדר לליבו של כל מי שרצח רבין עבורו הוא נקודת שבר שלא נמצאה דרך להתאושש ממנה. איתן יישאר תמיד העיתונאי עם המאמרים הנוקבים שהיו תמיד צפירת השכמה עבורנו."

 

Leave a Reply

Name *
Email *
Website