העסקה הגדולה של טראמפ? בינתיים אין קופצים

הרבה מדובר על תוכנית טראמפ הממשמשת ובאה, ואין לדעת אם אכן יפרסם הנשיא טראמפ את העסקה, ולא ידוע מה תוכנה.

מכל מקום, בשבוע שעבר בוועידת וורשא היה אמור יועצו של הנשיא, ג’ראלד קושנר לתת פרטים ראשונים, אבל נמנע מלעשות זאת.

אומנם לא ידוע מהי התוכנית, אבל די ידוע ממה פוחדים הכוחות במזרח התיכון שעלולים להיות מעורבים בה.

נתחיל בישראל – אם אמנם אחרי הבחירות תחזור קואליציית הימין-ימין, הרי הצורך לוותר ויתורים טריטוריאליים אפילו קוסמטיים, לא באה בחשבון.
הרשות הפלסטינית כבר הודיעה שתוכנית המבוססת על מה שכבר החליט הנשיא טראמפ – להעביר את השגרירות לירושלים ולסיים את מימון אונרווא אינה באה בחשבון כלל, והנה שני שחקנים עיקריים כבר מסוייגים אם לא למעלה מזה.

ומה עם הכוחות האחרים? גם ירדן מראה סימנים של חוסר נחת. מבחינתה החלטה על עתיד הפליטים שאיננה כוללת את זכות השיבה עלולה להביא לידי פיצוץ פנימי, שכן הבדווים, המאיישים את הצבא ואת האדמיניסטרציה הממשלתית לא יסכימו לשכן סופית את הפלסטינים שנואיי נפשם כאזרחי ירדן שווים להם, ועלול להיות פיצוץ בדווי-פלסטיני על רקע החלטה צפויה לבטל סופית את זכות השיבה.

על פי המצב היום, יש לפלסטינים אזרחות מוגבלת, וכל עוד מוסכם על הכל שבהסדרי הקבע הם עוזבים את ירדן, או לפחות יקבלו אזרחות פלסטינים וימשיכו לגור בירדן – ניחא.

אבל ברגע שהסדרי הקבע ימסמרו את הפלסטינים בירדן כאזרחים ירדנים – לזה הבדווים לא יסכימו.
ומה עם מצרים? גם לה יש הסתייגויות, וזה בעיקר מן הכוונה הסופית שבעקבות סגירת תיק הבעיה הפלסטינית יוקם "נאטו ערבי" יחד עם ישראל. החשש המצרי הוא שבמסגרת הנאטו הערבי, צבא מצרים יצטרך להילחם בתימן, וזה סיוט שמצרים לא תיכנס אליו בשום אופן

אם כך, התוכנית אולי כבר מנוסחת יפה על ניירות משובחים וגרפיקה נעימה – אבל יש חשש שבשטח העניינים ייראו הרבה פחות מוצלחים.

**

הבלוג של פנחס ענברי
על הספר שומר השאול

Leave a Reply

Name *
Email *
Website