העפלה ליורו 2020 תהפוך במהרה לקוריוז

שני הנצחונות הרצופים על אלבניה וסקוטלנד במפעל המשונה המכונה "ליגת האומות" הכניסו את תקשורת הספורט המקומית לאופוריה. הרצף תואר כהיסטורי למרות שגם בקמפיין הקודם במוקדמות המונדיאל הושגו שני נצחונות רצופים (מקדוניה וליכטנשטיין), אבל ספרד ואיטליה נחשבו ממילא למחסום בלתי עביר, ולמרבה ההפתעה כך היה.

הפעם מדובר בבית של שלוש נבחרות ולכן המשחק בסקוטלנד תואר כ"מכריע" למרות שגם ההפסד אינו סותם את הגולל על הסיכויים להעפיל ליורו 2020.
העפלה ראשונה בהיסטוריה ליורו, אחרי כמעט 30 שנה של השתייכות לאופ"א, תיחשב כמובן להישג אדיר, אבל מבט על נתונים סטטיסטיים יגלה מיד שפרט לנבחרות של מדינות זעירות כמו מלטה קפריסין, סן מרינו אנדורה או שברי ברית המועצות, רק ישראל ופינלנד מעולם לא העפילו ליורו (מאז החלה שיטת הטורניר בקיץ 1980). כלומר: עצם ההעפלה הוא עניין טריוויאלי עבור רובן המוחלט של הנבחרות.

ותיקי הכדורגל הישראלי עדיין מתגעגעים למכסיקו 70′ ולהשתתפות ההיסטורית במונדיאל, אשר לא שוחזרה מאז ונבעה מהתעלות בסיטואציה חד פעמית של שיבוץ בבית אוקיאני בעידן של כדורגל חובבני. צעירים יותר מתגעגעים לשנות ה-90 ול-0:5 על אוסטריה בסוף אותו עשור, שהוביל את ישראל לפלייאוף על הכרטיס ליורו 2000 (ואז תבוסה כפולה לדנמרק). עלייה אפשרית ליורו 2020 מציתה את הדימיון של שחקנים עסקנים עיתונאים ואוהדים, אבל אני מציע להם להתעורר מהאשליה כבר עכשיו.

ליורו יגיעו לא מעט נבחרות עם כדורגל חולה, ליגות מושחתות וקרחות ענק ביציעים. זה יקרה משום שמחלקים במוקדמות 24 כרטיסים ומשום שנבחרות רבות מתבססות על ליגיונרים, ולא על שחקנים מקומיים. קרואטיה העפילה לגמר המונדיאל האחרון בלי שום שחקן שנרקב מדי שבוע בביצה המקומית מול היציעים הריקים. חשבתם שזו מעצמת כדורגל? כדאי שתחשבו שוב. בקרואטיה מעבירים גמרי גביע לאיצטדיונים קטנים של כ-10,000 צופים מפני שאין ביקוש לסחורה. ממוצע הצופים בשנים האחרונות נע בין 2500 ל-3000, כשבישראל הוא יותר מכפול. ככה זה כשכולם יודעים מי מנהל את ההצגה: הסוכנים והשופטים. אפילו הזכייה הצפויה של לוקה מודריץ’ בכדור הזהב לא תטשטש את המציאות. הונגריה עלתה ליורו הקודם ואפילו הפתיעה והעפילה לשמינית הגמר, אבל גם שם ממוצע הצופים נמוך מ-3,000 ואין ביקוש לסחורה במדינה שעד לפני כ-30 שנה הגיעה בקביעות למונדיאלים.

קשה לראות איך העפלה ליורו משפיעה על רמת הכדורגל בישראל, מקדמת שחקנים או נותנת דחיפה לקהל. היא אמנם תירשם כהישג אדיר, אבל גם כקוריוז מנקודת מבט בינלאומית, וכנראה שתישכח במהרה.

שחקן גדול, ליגה רקובה

Leave a Reply

Name *
Email *
Website