הפסד לכחלון בבג”ץ תנובה: מוצרי החלב שפיקוח יתייקרו ב-3.4%

שמונה חודשים אחרי שהגישה תנובה עתירה לבג"ץ בדרישה לחייב את שר האוצר משה כחלון לחתום על הצו לעדכון מחירי החלב המפוקחים, מסרו הבוקר שופטי בג"ץ עוזי פוגלמן, מני מזוז ואלכס שטיין את החלטתם לקבל את העתירה ולחייב את שר האוצר לחתום על עדכון מחירים בשיעור של 3.4%.

תנובה עתרה לבג"ץ לאחר שמחיר המטרה, המחיר אותו משלמות המחלבות לרפתנים על כל ליטר חלב, עלה במספר פעימות לאורך 2017 ו-2018. בהתאם לכך המליצה ועדת המחירים להעלות גם את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח. שר החקלאות חתם על העלאת המחירים, אך שר האוצר סירב לחתום על הצו ומנע את עליית המחירים. בתנובה טענו כי אין הצדקה לסירובו של שר האוצר לחתום על הצו. עוד טענו בתנובה כי הסירוב לעדכן את מוצרי החלב שבפיקוח גרם למחלבה הפסדים של מעל ל-200 מיליון שקלים.

בדצמבר האחרון ביקשו שר האוצר ומשרדו מבג"ץ לדחות את העתירה בטענה כי הרפורמה במשק החלב שנחתמה בין משרד האוצר החקלאות וארגון מגדלי הבקר תביא לירידה במחיר המטרה. בקשה זו גובתה גם בעמדת היועץ המשפטי לממשלה שביקש מבית המשפט להשהות את ההחלטה עד לפברואר 2019. עם זאת לאחר שפוזרה הכנסת בסוף 2017, הליכי החקיקה של הרפורמה במשק החלב נעצרו ופרקליטות המדינה הפכה את עמדתה מול בג"ץ.

לאחר שבפרקליטות המדינה הודיעו כי לא יתנגדו לדרישת תנובה, בימים האחרונים ניסו בלשכת שר האוצר להגיע להבנות עם תנובה על העלאה חלקית. שר האוצר אף הוציא הודעה על הבנות שהושגו, אך בתנובה הכחישו את ההודעה והעדיפו להמתין להכרעת בג"ץ.

יש לציין כי במקביל לעתירת תנובה לבית המשפט, צמצמו המחלבות את ייצור החמאה כך שבחודשים האחרונים הורגש מחסור ממשי בחמאה מתוצרת מקומית ברשתות השיווק. בין מוצרי החלב בפיקוח שמחירם יעלה: חלב, חמאה, גבינה לבנה, שמנת חמוצה, שמנת מתוקה וגבינה צהובה.

בתגובה להחלטת שופטי בג"ץ צייץ שר האוצר בטוויטר כי "קיבלתי כעת את פסק דין מחירי החלב מבג"ץ. אלמד את פסק הדין ואתייחס אליו בהמשך".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website