הפסקת אש: טראמפ דחה יישום הטלת מכסים נוספים על ייבוא מסין

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ דחה הטלת מכסים נוספת על ייבוא מסין, שאמורה הייתה להיכנס לתוקף ביום שישי הקרוב, זאת בעקבות מה שהגדיר "התקדמות משמעותית במשא ומתן" בין שתי המדינות. בימים האחרונים ניהלו ארה"ב וסין שיחות מתמשכות בנושא יחסי הסחר, על מנת להגיע להסכם סחר שיאפשר להימנע מהחרפת מלחמת הסחר – צעד ששני הצדדים, ככל הנראה, לא מעוניינים בו כרגע, בוודאי על רקע ההאטה שנרשמת לאחרונה בכלכלת ארה"ב וסין.

"אני שמח לבשר שארה"ב השיגה התקדמות משמעותית בשיחות הסחר עם סין בנושאים מבניים חשובים כמו זכויות קניין רוחני, העברות טכנולוגיות, חקלאות, שירותים, מטבע ועוד נושאים רבים" צייץ טראמפ לפנות בוקר, "כתוצאה מהשיחות הפורות, החלטתי לדחות את הטלת המכסים שתוכננה לראשון במרץ". טראמפ גם הודיע שייפגש  בקרוב עם נשיא סין שי ג’ינפינג בארה"ב.

I am pleased to report that the U.S. has made substantial progress in our trade talks with China on important structural issues including intellectual property protection, technology transfer, agriculture, services, currency, and many other issues. As a result of these very……

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) February 24, 2019

….productive talks, I will be delaying the U.S. increase in tariffs now scheduled for March 1. Assuming both sides make additional progress, we will be planning a Summit for President Xi and myself, at Mar-a-Lago, to conclude an agreement. A very good weekend for U.S. & China!

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) February 24, 2019

כזכור, בחודשים האחרונים ביצע טראמפ מספר מהלכים חד צדדים של הטלת מכסים על ייבוא מסין לארה"ב, לטענתו במטרה ללחוץ על סין לקבל מספר דרישות של ממשלת ארה"ב. הדרישות נוגעות לעבירות הסיניות על חוקי הקניין הרוחני של ארגון הסחר העולמי, ומה שטראמפ כינה "מניפולציית המטבע של סין" – מדיניות סינית שמטרתה להשאיר את ערכו של המטבע הסיני נמוך כדי לתמוך בייצוא.

עם זאת, רבים מעריכים כי דווקא ההאטה הכלכלית שמתרחשת לאחרונה במשק האמריקאי הוא אחת הסיבות המרכזיות למיתון היחסים בין סין לארה"ב. לאחרונה פורסמו נתוני צמיחה נמוכים במיוחד בארה"ב, ועולה החשש שמדובר בהאטה שעלולה אף להפוך למיתון הראשון מאז זה שהתרחש בעקבות המשבר הפיננסי של שנת 2008. מספר כלכלנים אמריקאים העריכו שלהאטה תרמה ההחלטה של הבנק הפדרלי המרכזי להעלות את הריבית בחודשים האחרונים, יחד עם הפגיעה בסחר האמריקאי עם סין.

המכסים שהטיל ממשל טראמפ על הייבוא הסיני לארה"ב פגעו באופן רחב בסחר עם סין, ותורגמו להפסדים לחברות אמריקאיות שנסמכות באופן ישיר או עקיף על אותו הסחר. המכסים ייקרו את ייבוא חומרי הגלם והמוצרים מסין ולמעשה פגעו בחברות שזקוקות למוצרים אלו לתהליך הייצור בארה"ב, ובמקביל הביאו להטלת מכסים נגדיים מצד ממשלת סין. צעד זה הביא לפגיעה באותן החברות שמייצאות מוצרים לסין, וגרמו להפסדים גם להם.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website