הצעת גמזו לגיוס כח אדם רפואי: סטודנטים לרפואה ולסיעוד, עצירת פרישה וגיוס רופאים בגמלאות

פרויקטור הקורונה רוני גמזו הציע לממשלה לגייס מאות רופאים נוספים למערכת הבריאות, וכן סטודנטים לרפואה ולסיעוד בשנתיים האחרונות ללימודיהם. עוד הציג גמזו להקדים התמחויות בארץ של רופאים שלמדו בחו"ל, ולגייס צוותים רפואיים מבתי החולים הפרטיים למערכת הבריאות הציבורית.

הצעתו של גמזו עלתה לדיון אתמול (שלישי) בישיבת שרי קבינט הקורונה. עוד עולה מהמצגת כי 83% מתוך 450 תקני הרופאים שהקצו משרדי האוצר והבריאות לבתי החולים אוישו, והחוסרים המרכזיים הם באחיות למרפאות הקהילה בקופות החולים עובדי מקצועות הרפואה (רנטגנאים, טכנולוגים ועוד) ועובדי מינהל ומשק בבתי החולים.

בארגוני הרופאים ביקרו בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעל פי פרסום ב-ynet הנחה בישיבת הקבינט לחוקק חוק שיחייב רופאים לעבוד במערכת הציבורית, גם בניגוד לרצונם, כדי למלא תקני רופאים החסרים במערכת. הצעה זו אינה חלק מתכניתו של פרופ’ גמזו.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

לפי המצגת של גמזו לשרים, 83.5% מתקני הרופאים שהוקצו למערכת הבריאות כתוספת חירום לתקופת משבר הקורונה אוישו בפועל – כ-375 תקנים מתוך 450. גם תקני האחיות שהוקצו בעקבות סיכום עם הסתדרות האחיות ומשרדי האוצר והבריאות אוישו בשיעור גבוה יחסית, אך לא מלא – 82.6%, ונוספו כ-1,280 תקנים מתוך 1,550 שיועדו להקצאה מיידית. קבוצה שבה מימוש התקנים היה נמוך במיוחד היא עובדי מקצועות הרפואה (רנטגנאים, טכנאים, דיאטנים ועוד) ועובדי מנהל ומשק בבתי החולים, שבה מתוך 700 תקנים שהוקצו אוישו רק כ-179 עובדים – 25% בלבד.

תחום נוסף בו קיים מחסור בכח אדם הם אחיות לרפואת הקהילה בקופת החולים, ואחיות אפידמיולוגיות. מתוך 400 תקנים לאחיות קהילה אוישו כ-99 תקנים בלבד, כלומר כרבע מהתקנים. בתחום האחיות האפידמיולוגיות נוספו 40 תקני אחיות מתוך 50 שהוקצו – כ-80% איוש.

התכנית שהציג גמזו לקבינט הקורונה כוללת גיוס 2500 אחים ואחיות שנבחנו החודש לבחינות ההסמכה וממתינים לציונים. בנוסף הציע גמזו לגייס סטודנטים לרפואה בשנים האחרונות ללימודיהם. הפוטנציאל לפי הנתונים שהציג הוא 701 סטודנטים משנה ה’ ו-691 סטודנטים משנה ו’. בנוסף הוא הציע לגייס סטודנטים לסיעוד בטרם סיום לימודיהם – שם עומד פוטנציאל הגיוס על 2515 סטודנטים משנה ג’ ו-956 משנה ד’. הצעה נוספת היא הקדמת כניסתם למערכת של כ-400 רופאים מתמחים שלמדו בחו"ל ומעוניינים להתמחות בבתי החולים בישראל לחודש נובמבר, ולבחון שילוב צוותים מבתי החולים הפרטיים בבתי החולים הכלליים.

מרכיב נוסף בתכנית הוא דחיית פרישה של רופאים, אחיות ומקצועות רפואה נוספים בתיאום עם נציבות שירות המדינה. בנוסף מוצע לגייס 28 אחיות טיפול נמרץ מחיל הרפואה בצה"ל, ולתגבר את חדרי המיון באמצעות פרמדיקים.

מהלך נוסף, שכבר יצא לדרך, הוא גיוס רופאים שפרשו לגמלאות לתפקידים רפואיים ולחקירות אפדימיולוגיות. ההסתדרות הרפואית פרסמה השבוע קול קורא שמזמין רופאים פורשים להתגייס בחזרה למערכת הבריאות.

"הרופאים לא צריכים צו 8, אנחנו שם מהרגע הראשון"

בארגוני הרופאים ביקרו בחריפות את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הנחה לחוקק חוק שיחייב רופאים לעבוד במערכת הציבורית, גם בניגוד לרצונם, כדי למלא תקני רופאים החסרים במערכת. הצעתו של נתניהו פורסמה אתמול ב-ynet.

יו"ר ארגון רופאי המדינה וסגן יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ’ זאב פלדמן, אמר הבוקר (רביעי) על הצעת נתניהו לגיוס חירום של רופאים: "נתניהו – עד כאן. אנחנו הרופאים לא צריכים צו 8. אנחנו שם מן הרגע הראשון, הסתערנו על החולים וטיפלנו בכולם בסטנדרט הגבוה ביותר, נהיה שם גם כאשר המערכת תגיע לאי ספיקה בשל מחסור במשאבים ובכח אדם ונמשיך לתת את הטיפול הטוב ביותר בתקווה שלא נצטרך לקבל הכרעות בלתי אפשריות. נמשיך להיות פה ככל שנידרש – כן, גם אלו מבינינו המבוגרים, הסוכרתיים ושאר הרופאים המשתייכים לקבוצות הסיכון. כולנו כאחד מתייצבים יום יום במקומות עבודתנו רוויי הקורונה, נאמנים לצו מצפוננו המקצועי, מסורים כתמיד למטופלינו."

פרופ’ פלדמן כינה את המהלך "מצג שווא על פיו ישנם רופאות ורופאים המתחמקים מחובתם המקצועית והמוסרית". לדבריו, מערכת הבריאות הציבורית לא זקוקה לצו 8 אלא לתגבור כוחות בשטח. הוא פנה לנתניהו ואמר: "הסר מיד את מגבלות קליטת כל 400 הרופאים שאת תקניהם אישרתם, הזרם כסף לקורסים מהירים להכשרת צוותי טיפול נמרץ, השתמש בפקודת בריאות העם להסטת משאבים בתוך מערכת הבריאות.
ובעיקר – חזור בך מרמיזות מיותרות כלפי הציבור שבזכותו, ובזכות שכמותו, מערכת הבריאות עדיין עומדת על הרגלים"

בארגון הרופאים העצמאיים מחו על התבטאות ראש הממשלה. בארגון, המייצג כ- 9,600 רופאים עצמאים, המהווים כ- 35% מכלל הרופאים הפעילים בישראל, אמרו כי  "ראש ממשלת ישראל מתעלם במשך שנים מכל דרישות הרופאים העצמאיים לתקן את הבעיות הקשות של מערכת הבריאות בישראל. המחשבה שיכפו עבודה על רופאים עצמאיים – בניגוד לרצונם, היא חוסר הבנה מוחלט של הרופאים והרפואה העצמאית והציבורית בישראל. אנו שהצענו עשרות פעמים לעזור, נדחינו על ידי המערכת. נשמח להיפגש עם ראש הממשלה ושר הבריאות ולהסביר להם את הדרכים שבהם הרופאים העצמאיים יכולים לעזור בהתמודדות עם משבר הקורונה, עזרה אמיתית ולא תוך כפייה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website