“הקורונה הביאה לנו המון פציינטים. כנראה שאנחנו זמינים יותר, ואנשים אוהבים את זה”

גבר כבן 50 נכנס לבית המרקחת השכונתי בשכונת בת גלים בחיפה. הרוקחת שואלת אותו בנימוס איך אפשר לעזור לו והוא עונה לה שהוא מחפש את המנהל. "אל תעלבי", הוא אומר. "אני מכיר אותו שנים, רק הוא יכול לעזור לי".

מהמדרגות בקומה השנייה יורד גיל חורש, הרוקח הראשי והבעלים של בית המרקחת "העליה", של רשת ש.ר.מ. "ככה זה בבתי מרקחת שכונתיים", הוא מסביר. "אנחנו שונים מאלו הגדולים, של הרשתות. יש יחס יותר קרוב בין הפציינט לרוקח וזה פחות מסחרי. זה הייעוד שלנו. יש הרבה אנשים שמכירים אותי שנים. יש אנשים שסומכים רק על ‘הרוקח שלהם’, ויש גם אנשים שבאים מחוץ לעיר. אני זמין מעבר לשעות העבודה, משתדל לענות לטלפונים והודעות, אני קופץ, פותח ומנסה לעזור כשצריך".

"הקורונה הביאה לנו המון לקוחות"

לדבריו של חורש, המחויבות הגבוהה ללקוחות והיחס האישי, הם אלה שאחראיים להצלחה של בית המרקחת שלו בימי שגרה, ועל אחת כמה וכמה בימי הקורונה. "הקורונה הביאה לנו המון פציינטים. כנראה שאנחנו זמינים יותר, ואנשים אוהבים את זה".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

גיל חורש. "היתרון שלנו הוא שאנחנו זמינים ועושים הכל במקום" (צילום: יעל אלנתן)

על פי יורם גרוס, מנכ״ל רשת בתי המרקחת הפרטיים ש.ר.מ פארם, המונה 126 סניפים, ביניהם גם בית המרקחת של חורש, בימי הקורונה נרשמה עלייה של כ-30% בכניסה של לקוחות לבתי המרקחת הקהילתיים הפרטיים ברשת. לדבריו, הסיבות המרכזיות לגידול המתואר הן נטייה של המטופלים לאגור תרופות ומוצרי פארם בגלל הסגר, וההעדפה של השירות הרוקחי האישי.

"אנחנו נקשרים פה לאנשים מאוד"

בבית המרקחת עובדים שבעה רוקחים קבועים. "בכוונה אנחנו לא מחליפים את הצוות. אנשים אוהבים את מי שעובד פה. השתדלנו לבחור צוות שחביב על כולם. אנשים נקשרים לרוקח, ולכל אחת מהעובדות פה יש לקוחות שבאים במיוחד אליהן".

"זה שאנחנו מכירים את כולם נותן לנו הזדמנות לתפוס טעויות של רופאים", אומרת אילונה אסקלדוביץ (44), רוקחת שעובדת במקום כבר 20 שנה. "אנחנו יודעים את ההיסטוריה של החולה. היתה בחורה שבאה אליי עם מרשם ואני ידעתי שהיא בתחילת היריון. הרופא נתן לה משהו שאסור בהיריון כי הוא לא ידע והיא לא חשבה שיש בעיה".

אילונה אסקלדוביץ אוחזת בתעודה שקיבלה לאחר שעברה הכשרה בגראס רפואי יחד עם צוות הרוקחים של בית המרקחת (צילום: יעל אלנתן)

ויש גם סיפורים שנחרטים בלב. אסקלדוביץ מספרת על זוג שגר בסביבה. הבעל היה תייר, חולה סרטן שעבר טיפולים ביולוגים וכימיים קשים והגיע לבית המרקחת על בסיס יומי. במקביל, עברה אשתו טיפולי פוריות ורק לאחר שנפטר הצליחה להיכנס להיריון. "היינו מעורבים בזה כשבע שנים", היא מספרת ומראה תמונות של התינוק מתוך הטלפון הסלולרי שלה. "האישה שיתפה אותנו בסיפור ואפילו אחת מהעובדות שלנו ליוותה אותה לתהליך שאיבת ביציות כי לא היה לה אף אחד בארץ. אנחנו נקשרים פה לאנשים מאוד".

"היתרון שלנו הוא שאנחנו עושים הכל במקום"

את מקצוע הרוקחות פגש חורש בגיל צעיר. אביו היה סטודנט לרפואה בבית החולים רמב"ם, שנמצא בשכונה, והמשפחה עברה לשם כשהיה בן שנה. כשלמד לימודי רוקחות באוניברסיטה פגש את אשתו, קלאודיה, שעובדת איתו עד היום. לפני כ-25 שנה העביר את בית המרקחת הוותיק לבעלותו. להבדיל מבתי המרקחת של הרשתות גדולות, בהם ישנה מעבדה מרכזית שרוקחת ועושה שליחויות לסניפים. בבית המרקחת של חורש, התרופות נרקחות במקום, ויש גם אופציה למשלוח עד הבית.

השירות האישי והמהיר נתמך במערך לוגיסטי מפתיע בגודלו. מאחורי הדלפק של בית המרקחת הקטן, שהכניסה אליו משתלבת בנוף השכונתי עד כדי כך שאפשר בקלות לפספס אותה, מסתתר מעין מפעל שלם: מספר מחסנים, מעבדה סטרילית בה נרקחות תרופות, חדר לצוות, מטבחון קטן, פינת ישיבה ואפילו חדר התייעצות.

בית מרקחת "העלייה" בשכונת בת גלים בחיפה. הכניסה אליו משתלבת בנוף השכונתי עד כדי כך שאפשר בקלות לפספס אותה (צילום: יעל אלנתן)

בבית המרקחת ניתן לרכוש גם קנאביס רפואי לאחר שהרוקחים השתתפו בקורס בטכניון שנמשך ארבעה חודשים כדי לאפשר את השירות הנוסף. "זה צמח מופלא ויפה", אומר חורש, "יש הרבה מה ללמוד עליו.

"היתרון שלנו הוא שאנחנו זמינים ועושים הכל במקום. אנחנו מחזיקים מלאי גדול של הכל. אנחנו לא רוצים להיות בית מרקחת שאומר ‘בואו לקחת מחר-מחרתיים’".

"מרגישים חזקים מול הספקים"

למרות ההצלחה של בית המרקחת, התחרות עם רשתות הפארם הגדולות קשה. לדברי חורש, החברות בש.ר.מ מסייעת לו ולשאר בתי המרקחת הפרטיים להחזיק מעמד בתחרות של הקטנים אל מול הגדולים. "אנחנו מאוגדים ברשת וזה טוב כי זה העלה אותנו גבוה. יש קניין של הרשת שאנחנו שומעים להמלצותיו, מקבלים סחורות בדחיפה ובהמשך יש תגמולים וכו’, כמו בכל רשת. אנחנו מרגישים חזקים מול הספקים וזה משפר את כוח הקנייה שלנו".

המוניטין של חורש ושל בית המרקחת עושה את שלו. "אין פה תושב שלא מכיר אותו", אומרת אסקלדוביץ, "מקטנים ועד זקנים". וגם העובדים מרוצים. "הוא גם טוב לב וגם חכם וזה שילוב יפה לרוקח", היא מוסיפה. "כולנו פה חברים. תחשבי כמה עבודה הוא נותן. יש כאן משפחות שלמות שמתפרנסות מבית מרקחת קטן שהפך לאימפריה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website