הראשונים להיפגע והאחרונים לצאת: הפריפריה החברתית והגיאוגרפית חוטפת פעמיים

לצד המשימה האוניברסאלית של האנושות למצוא מזור ומרפא לנגיף, מדינת ישראל שלוקחת חלק במאמצים העולמיים חייבת להציב לנגד עיניה מטרת-על נוספת, חשובה לא פחות: צמצום הפערים החברתיים שכן נגיף הקורונה לא פסח על מדינת ישראל, הוא רק הדגיש ביתר שאת עד כמה שברירית הרקמה האנושית והחברתית כאן בארץ וכמו תמיד, הראשונים להיפגע הם תושבי הפריפריה החברתית והגאוגרפית.

משבר הקורונה נחת עלינו כמעט כרעם ביום בהיר. אבל הפערים החברתיים בין קצוות שונים בחברה הישראלית, היו כאן תמיד. עכשיו הפערים הללו רק מאיימים להחריף ולצמוח למימדים שכמותם לא ידעה המדינה. הזנחה רבת שנים של יישובי הפריפריה מאיימת להתפרץ כהר געש, כמו לבה רותחת וזו המגיפה האמיתית: המגיפה החברתית. משבר הקורונה חשף למעשה את פניה החיוורים של החברה הישראלית וחידד עוד יותר את הפערים בין המרכז לפריפריה.

עכשיו כשמערכת החינוך מושבתת, כולם מדברים על למידה מקוונת. כמו במערכת החינוך היסודית והעל יסודית, אצלנו באקדמיה, באוניברסיטאות ובמכללות, ממשיכים הסטודנטים ללמוד ואנשי הסגל ללמד, אבל מרחוק. הטכנולוגיה מגשרת על הפערים החינוכיים אך האם גם על החברתיים? מה קורה אצל אלה שידם אינה משגת?
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

לפערים הכלכליים והתשתיתיים צריך עכשיו להוסיף גם את הפערים הדיגיטליים שבישראל של המאה ה-21 קובעים גם הם את העתיד. מחשב ורשת אינטרנט ביתית הם היום מוצרי צריכה בסיסיים ואין די במחשב אחד לכל משק בית, קל וחומר כשמדובר במשפחות ברוכות ילדים. לפעמים הפער הדיגיטלי והיעדר המשאבים הכספיים הם שמכריעים את עתידו של ילד ללא אמצעים וקוטעים את חלומותיו על עתיד ורוד יותר בעודם באיבם.

חלוקת מחשבים לתלמידים תסייע בקידום האוריינות הדיגיטלית ובהצבתה של מערכת החינוך בקדמת הפדגוגיה המתוקשבת. כך נפתח צוהר לעתיד טוב יותר עבור קהלים נוספים בחברה, נקדש את החינוך וננגיש בבוא היום את האקדמיה גם לילד הקטן מירוחם ולאותה ילדה קטנה מרהט.

בהערת אגב אציין כי לאורך השנים, 65% מקרב הסטודנטים של המכללה שבראשה אני עומד, הם דור ראשון לאקדמיה, כלומר הראשונים ללמוד תואר ראשון מבין בני משפחתם, והראשונים לשבור את תקרת הזכוכית.

זה הזמן להתעורר ולהתכונן ליום שאחרי "משבר הקורונה", להפנים שרק חברה מלוכדת, צמצום פערים ושוויון חברתי הם אבני יסוד בחוסנה של האומה. הרוב המוחלט ישרוד את הנגיף מבחינה בריאותית אך לא כולם ישרדו את המשבר הכלכלי והוא חריף יותר בפריפריה החברתית והכלכלית ומול שלל הווירוסים באוויר, הרי שצמצום הפערים הוא החיסון האמיתי לו זקוקה החברה הישראלית.

פרופ’ יהודה חדד הוא נשיא SCE – המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website