הרב יצחק יוסף לקראת הימים הנוראים: “לשמור מרחק מבעל התקיעות בשופר”

לקראת ראש השנה והימים הנוראים בצל הקורונה, הראשון לציון, הרב הראשי לישראל יצחק יוסף, פרסם קובץ הנחיות הלכתיות וקורא לשמור על הנחיות משרד הבריאות. בין היתר, קבע הרב יוסף כי ניתן להגיד סליחות דרך הטלפון וכי יש להעדיף תפילות בשטח פתוח ולא בבתי הכנסת. כמו כן קורא הרב יוסף לשמירת מרחק מבעל התקיעות בשופר.  "כל מי שאינו חובש מסיכה ולא שומר מרחק וכיוצא באלו, ובגלל זה הדביק אחרים, ובפרט אם הדביק מי שיש לו מחלות רקע וגרם למותו, עוונו חמור מאד" קבע הראשון לציון.

את ההנחיות פרסם הרב יוסף בעקבות שאלות רבות אשר הופנו אליו, באשר למצוות מועדי תשרי ובהתאם למגבלות משרד הבריאות והריחוק הפיזי. כבר בפתח דבריו חידד הרב הראשי את חשיבות השמירה על ההנחיות: חבישת מסיכה, שמירה על ריחוק כמה מטרים ואוורור בית הכנסת על ידי פתיחת כל חלונותיו.

הרב הספרדי הראשי לישראל, יצחק יוסף (צילום: דוד כהן/פלאש90)

על מנת לעמוד בהנחיות משרד הבריאות, קבע כי יש לארגן בבית הכנסת שני מניינים – הראשון בנץ החמה והשני לאחריו. עדיף לארגן תפילות בשטחים פתוחים ולדאוג להצללה ולאוויר, כדי למנוע פגיעות שמש והתייבשות לצמים. במידה ומתפללים בתוך בית כנסת, יש לחלק את ציבור המתפללים לקבוצות בהתאם לכמות המתפללים שתעמוד בהנחיות משרד הבריאות.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

עוד קבע הראשון לציון כי יש לקצר במנגינות ובפיוטים ולא להאריך בהם, ובמקרה הצורך אף לקצר במכירת המצוות ובתפילת ‘מי שברך’. את הרבנים הנחה לקצר בדברי התורה לפני תקיעות השופר, וכן לומר רק פעם אחת את המזמור שלפני תקיעת השופר. על המתפללים להתרחק מבעל התקיעה בעת התקיעה בשופר ולהיזהר מהרוק העלול לצאת מקצה השופר בעת התקיעה. במקרים חריגים, קבע, ניתן להורות ששליח הציבור אף יתקע בשופר תוך כיסוי פי השופר במסיכה – ובתנאי שהמסיכה מהודקת היטב ואיננה נכנסת לתוך השופר כלל – וכן בתנאי שנבדק עוד טרם החג שאין בכך לשנות את קול השופר.

הצעה לתקיעת שופר לפי הנחיות מניעת הקורונה (צילום: גרשון אלינסון / פלאש 90)

חולי קורונה ומי שנמצא בבידוד, וכן אדם הנמצא בקבוצת סיכון גבוהה שאיננו יכול להגיע לבית הכנסת, יתפלל את כל התפילות בביתו לבדו, וישתדל להשיג תוקע בשופר, שיוכל לתקוע עבורו סמוך לחלונו. הרב הראשי קבע כי ניתן לצאת ידי חובת שמיעת קול שופר, גם מבעד לדלת הבית הסגורה. את מצוות התשליך התיר הרב הראשי לאדם הנמצא בבידוד לומר ביחידות בביתו על יד קערת מים, או על יד ברז פתוח.

כך, התיר הרב למי שנמצא בבידוד גם לומר סליחות באמצעות הטלפון ואמצעי תקשורת אחרים, ואף לצאת ידי חובת התרת נדרים באמצעות הטלפון – ובתנאי שיאמר את נוסח ההתרה עם הציבור את, והמתירים יכוונו לצאת ידי חובה את כל המשתתפים ובכללם אלו המשתתפים מרחוק.

חגי תשרי בזמן קורונה (צילום: דוד כהן / פלאש 90)

הרב התיר לנשים הנוהגות להגיע לבית הכנסת מדי שנה לתפילות הימים הנוראים, שלא להגיע השנה, וקבע כי אין צורך בהתרת נדרים על כך. כמו כן, במידה ואין מקום בבית הכנסת בעת תקיעת השופר – קרא לארגן תקיעות מיוחדות עבור נשים בשעות אחר הצהריים.

את קובץ ההנחיות שפרסם הראשון לציון, הרב הראשי יוסף, סיים בתפילה לבורא עולם: "שישלח רפואה שלימה לכל החולים, ויעצור המגפה והמשחית מעלינו ומעל כל ישראל, ומעל כל יושבי תבל, ונשמע בשורות טובות ישועות ונחמות, ונכתב ונחתם בספר החיים והשלום, ויקבל תפלותינו ברצון בגאולה השלימה בקרוב, אמן".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website