הר הבית מאיים על אחדות ירושלים

איחוד ירושלים הוא ההישג הגדול ביותר בזירה הפלסטינית. כל מי שמצוי ולו מעט בהוויה של הבירה יכול לראות עד כמה ערביי מזרח ירושלים הפכו להיות חלק מן הרקמה של העיר, ובבחירה בין הרשות הפלסטינית לבין ישראל, הם מעדיפים את ישראל. אבל כל זה עלול להתהפך מעכשיו לעכשיו בגלל הר הבית. הפלסטינים אומנם מעדיפים את ישראל, אבל לא על חשבון כבודם, ומסגד אל-אקסא מסמל עבורם את מורשתם, ואת הכבוד העצמי שלהם – הלאומי והדתי. אנחנו, היהודים, חייבים להבין זאת, כי אנו מייחסים לכותל המערבי את אותם ערכים של כבוד לאומי ודתי שלנו. המצב המחייב את מדינת ישראל מבחינה משפטית ומדינית הוא שמירת הסטטוס קוו על הר הבית. אלה ההסכמים של ישראל עם הווקף המוסלמי ואח"כ הונחו בבסיס הסכם השלום עם ירדן. ההסכמים האלה קובעים כי יהודים יכולים לעלות על הר הבית כמבקרים, אבל הרחבה כולה היא שטח דתי של המוסלמים. ישראל היא האחראית על הביטחון של רחבת המסגדים.

הכותל המערבי הוא שטח דתי בלעדי של היהודים. אלה הסכמים חסרי תקדים מאז חורבן בית המקדש. לראשונה יהודים יכולים לעלות על ההר הקדוש להם כאשר הם מכבדים את קודשי האיסלאם, והמדינה היהודית אחראית על ביטחון רחבת המסגדים, וגורמים מוסלמיים רשמיים מכירים בבלעדיות של היהודים בכותל המערבי. אם יש אינטרס ברור לישראל הוא לכבד את הסטטוס קוו, לא רק כדי לשמר את ההישגים חסרי התקדים, ההיסטוריים הגלומים בו, אלא גם כעוגן לייצב את ההישג האחר שלה – את אחדות ירושלים.

אבל, פוליטיקאים של מפלגות שלטון, חסרי הבנה אסטרטגית וחוש היסטורי רוצים לשנות את הסטטוס קוו. הם צריכים לדעת כי כל שינוי רק יבוא לרעת ישראל, וחלילה היציבות בבירה תופר בבת אחת, ולא לטובת ישראל.

**

הבלוג של פנחס ענברי
על הספר שומר השאול

Leave a Reply

Name *
Email *
Website