השלכות ההסכם: חיזוק הלגיטימיות של ישראל, לצד שחיקת היתרון הצבאי

"מדינת ישראל עשתה צעד משמעותי לקבלתה כמדינה לגיטימית במזרח התיכון וחיזקה את ההתארגנות באזור נגד הציר הרדיקלי השיעי", אומר בשיחה עם ׳דבר׳ אל"מ (מיל’) אודי אבנטל, חוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה.

עם זאת, הוא מוסיף, "ישראל שילמה מחירים אסטרטגיים ביחסים עם הפלסטינים ובתחום יתרונה הצבאי האיכותי ודימוי ההרתעה שלה, שמשמעויותיהם עוד יתבררו בהמשך".

אודי אבנטל (צילום: אלבום פרטי)

"זה אירוע דרמטי", אומר אבנטל לאחר טקס החתימה בבית הלבן, "גם אם אלו מדינות איתן קיימנו יחסים הרבה שנים מתחת לשולחן. ישראל מקבלת הכרה אזורית במעמדה, בכוחה ובעוצמתה; ותוכל למנף את ההשלכות הכלכליות והביטחוניות, כולל בהקשרי המאבק המשותף באיראן".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

נוסח ההסכם אמנם טרם פורסם בעת כתיבת שורות אלו, אך אופי התהליך שהוביל לחתימה, והתבטאויות ופרסומים שונים, מלמדים לדברי אבנטל על שינויים צפויים בפוליטיקה האזורית. הנושא הפלסטיני ויחסי הרשות עם ישראל מסתמנים כמחיר האסטרטגי המשמעותי ביותר בעבור ישראל.

חתימת הסכם השלום בין ישראל, איחוד האמיריות ובחריין (AP Photo/Alex Brandon)

לדברי אבנטל, ההסכם אמנם הוריד מסדר היום "בצעד חיובי" את תכנית הסיפוח אותה כינה "פיגוע אסטרטגי" בביטחונה הלאומי של ישראל, אך במקביל הוא פוגע ביכולת לקדם פתרון של שתי מדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני. "המהלך הורג את יוזמת השלום הערבית שהתנתה כל נורמליזציה בפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. ההסכם עם האמירויות שובר את הסדר של היוזמה הערבית ומי שנשארים בצד אלו הפלסטינים".

החלשת הרשות הפלסטינית ודחיפתה לציר השיעי רדיקלי

"למרות ההישג המדיני המשמעותי שעוקף את הפלסטינים, בסופו של דבר אנחנו נשארים עם הסכסכוך. הרשות הפלסטינית נקלעת לבידוד ומי תומך בה? איראן והחזבאללה בציר השיעי הרדיקלי וטורקיה, קטר והחמאס בציר האחים המוסלמים. כך הרשות בעצם נדחפת לזרועות הציר הרדיקלי ונקלעת לעמדת סירוב עמוקה לכל נורמליזציה עם ישראל.

"בחודש האחרון, על אף הדשדוש בתהליך הפיוס בין הפלגים הפלסטיניים, בכירים מחמאס ומהרשות כבר התכנסו יחדיו מספר פעמים, פיזית ווירטואלית. אבו מאזן (נשיא הרשות הפלסטינית, ש.נ.) בשלהי ימיו. אם ילך לעולמו בעודו מחזיק בעמדה סרבנית ובלתי מתפשרת מול ישראל, למחליף שלו יהיה קשה להפוך את המגמה.

יו"ר הרשות אבו מאזן. "אם ילך לעולמו בעודו מחזיק בעמדה סרבנית מול ישראל, יהיה קשה להפוך את המגמה" (צילום ארכיון: ויסאם חשלמון/ פלאש90)

"יתכן שהולכת ומשתנה הפרדיגמה ביחסים עם הרש"פ והתפקיד שלה בתוך יהודה ושומרון. וזה עלול להתברר כאירוע חמור".

המשמעות בשטח

"זכות הקיום של הרשות הפלסטינית היא להוביל לפתרון שתי המדינות. עכשיו הפיתרון הזה מתרחק והרשות נמצאת בתהליך של דעיכה שלטונית. כבר לפני כמה חודשים הרשות צמצמה את התיאום הבטחוני והאזרחי עם מדינת ישראל. פונקציות שהרש"פ מלאה עד היום, עוברות בהדרגה לאחריות המנהל האזרחי, כמו תיאום כניסת סוחרים פלסטינים לישראל, למשל.

"זהו תהליך איטי וזוחל שעלול לשאוב את ישראל יותר ויותר לניהול חיי האוכלוסיה הפלסטינית, עול שעד כה נשאה בו הרשות הפלסטינית שמתפוררת. בטווח הארוך יותר אנו עלולים להגיע לשליטה צבאית ישירה על האוכלוסיה העירונית ביהודה ושומרון. כך, דה פקטו נתקדם לאט אבל בטוח לעבר מציאות של מדינה אחת, בתוכה נצטרך לבחור בין להיות מדינה יהודית או מדינה דמוקרטית.

"המחאה הפלסטינית הדלילה ביום חתימת ההסכם, למרות שהרשות קראה ליום זעם, ממחישה ברמה הסמלית את העדפתו של הציבור הפלסטיני, ובעיקר הצעירים, לא להתעמת עם ישראל ולהסתכן בכאוס כפי שאירע בזירות רבות באירועי האביב הערבי, אלא לדרוש שוויון זכויות במסגרת מדינה אחת. רעיון שקונה לו תמיכה הולכת וגוברת בציבוריות הפלסטינית".

משלמים מחיר בעליונות הצבאית

המחיר השני בחשיבותו ששילמה ישראל בעבור ההסכם נוגע להרתעה וליתרון הצבאי מול מדינות האזור. לדברי אבנטל "כל הסימנים מראים שישראל שילמה במכירת מטוסי F-35 מתקדמים ומערכות נשק. איש העסקים חיים סבן סיפר לערוץ 13 על מדשאת הבית הלבן כי מה שהביא להסכם עם האמירויות הוא בעיקר האיום האיראני והסכמה בפועל של נתניהו למכירת ה-F-35. כל האינדיקציות מצביעות על כך שראש הממשלה הסכים על מכירת המטוס בשתיקה, בלי להתייעץ עם אף אחד.

מטוס הקרב F-35. ארכיון (צילום: John Nimmo / ויקימדיה).

"אובדן המונופול על ה-F-35, שהוא מטוס קרב חמקן מהמתקדמים בעולם, יכרסם בעליונות האווירית ובחופש הפעולה של ישראל במרחב, שהם נדבך מרכזי בפער האיכותי לטובתה", אומר אבנטל. "יש לזה משמעויות בשימור היתרון האיכותי שלנו וזה שוחק את המחוייבות האמריקאית, המעוגנת בחוק האמריקאי, להבטיח אותו. זה עשוי להפוך בטווח הארוך את המחויבות הזו לאות מתה. מהרגע שימכרו לאמירויות, וטראמפ אמר במסיבת העיתונאים לפני הטקס שזה יהיה "קל למכור", כל המדינות מסביב ירצו את המטוס ולא יסכימו להסתפק בפחות. זה עשוי ליצור מרוץ חימוש מתקדם באזור לא יציב. יש לזה משמעויות אסטרטגיות ונתניהו לא שיתף אף אחד בסוגיה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website