“התנהגות בלתי ראויה”

ועדת גולדברג, הוועדה למינוי בכירים, סיימה מעט אחרי חצות הלילה (חמישי) את דיוניה בנושא מינויו המיועד של ניצב (בדימוס) משה "צ’יקו" אדרי לתפקיד מפכ"ל המשטרה הבא והחליטה, על חודו של קולו של יו"ר הוועדה, השופט אליעזר גולדברג, כי אינה יכולה להמליץ על מינויו לתפקיד, זאת בשל "כשל בהתנהגות ובשיקול הדעת שמגיע להתנהגות בלתי ראויה, ולא רק בגדר ‘טעות’ כהגדרת המועמד".

סלע המחלוקת סביבו התנהלו דיוני הוועדה הם עצם הלגיטימיות של פגישה שקיים אדרי, תוך כדי הליך מינויו, עם עו"ד של אדם שהתלונן נגד המינוי ודו"ח מבקר המדינה מ-2016 שעסק ב"תרבות השקר" במשטרה בכל הקשור לאכיפת עבירות תנועה וציין את אדרי, אז ראש אגף התנועה במשטרה, כמי שיש פגם בהתנהגותו.

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הגיב לפסילה ואמר כי אינו מקבל את עמדת הוועדה המייעצת וכי "אין בנימוקי הועדה כדי לבסס ״דופי ערכי נורמטיבי״ או ליקוי בטוהר המידות בהתנהגותו של ניצב אדרי ואין בנימוקים להבנתו כדי למנוע את מינוי ניצב בדימוס אדרי למפכ״ל". לדבריו יבקש להופיע בפני הוועדה פעם נוספת כדי להציג את טיעוניו. עוד הודיע ארדן כי ימנה ממלא מקום למפכ״ל המשטרה בזמן הקרוב.

אדרי עצמו התייחס אתמול לעיכוב, עוד לפני ההודעה על הפסילה ואמר כי "בעזרת השם" ימונה בקרוב לתפקיד המפכ"ל. באופן אירוני, במקביל לדיוני הוועדה התקיים אמש אירוע הפרידה מהמפכ"ל היוצא, אלשייך שהתייחס לעיכוב ואמר כי לדעתו הוא לא קשור לדברים שאמר, הוסיף כי הוא "מתפלל שזה ייגמר" והתחייב לסייע לכל מי שייבחר.

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן (צילום: רוי אלימה / פלאש 90).

דיוני הוועדה נסובו כאמור, כך על-פי הודעתה, סביב שני נושאים עיקריים: הראשון, עצם קיומו של מפגש בין אדרי לבין עו"ד פנחס פישלר המייצג את חושף השחיתויות רפי רותם שהתלונן נגד מינויו של אדרי לתפקיד. בעקבות חשיפת קיומה של הפגישה נשלח אדרי לעבור בדיקת פוליגרף תעסוקתית, כנהוג בצמרת המשטרה, והוועדה התלבטה ארוכות האם לקבל את גרסתו של אדרי כי הפגישה לא הייתה קשורה לרפי רותם או את גרסתו של פישלר. יש לציין כי אדרי, שסיים את תפקידו במשטרה לפני שהונהגה בדיקת פוךיגרף תקופתית לכלל הניצבים, היה המועמד היחיד שלא עבר בדיקה שכזאת עד לדרישת הוועדה.

לדעת היו"ר גולדברג וחברת הוועדה פרופ’ טליה איינהורן, גם אם יעדיפו את גרסת המועמד כי בפגישתם לא דיברו כלל עם רותם, רואים הם את עצם הפגישה עם עו"ד המייצג מתלונן נגדו, שעה שהוועדה מקיימת דיוניה, ובכלל זה גם באותה תלונה, ככשל בהתנהגות ובשיקול הדעת שמגיע להתנהגות בלתי ראויה, ולא רק בגדר "טעות" כהגדרת המועמד.

השופט גולדברג ופרופ’ איינהורן חזרו על הנאמר במכתב הקודם של הוועדה לשר לביטחון פנים כי יש לתת את הדעת על כך ש"אמון הציבור במשטרה מושפע, במידה רבה, מדמותו של המפכ"ל". לכן לדעתם, העננה של הפגישה האמורה תלווה את המועמד לאורך כל שנות תפקידו, אם ייבחר לתפקיד, ובכך ייפגע אמון הציבור במשטרה.

שני החברים האחרים בוועדה, משה טרי ופרופ’ דניאל הרשקוביץ, סברו כי אין בפגישתו של אדרי עם פישלר כדי לשנות מההתרשמות הקודמת שהייתה לוועדה כולה שיש להמליץ על מינוי המועמד.

המפכ"ל רוני אלשייך בכנסת (צילום: יונתן סינדל, פלאש90)

נושא שני בו דנה הוועדה הוא דו"ח מבקר המדינה מ-2016 שעסק בהקמת מערך המצלמות האלקטרוניות ואכיפת חוקי התנועה. הדו"ח קבע כי קיימת "תרבות שקר" במשטרה וציין במיוחד את אדרי, שבתפקידו אז כראש אגף תנועה במשטרה, ביטל כתבי אישום וקנסות על דו"חות תנועה לקצינים בכירים בהחלטות ש"לא לוו בהנמקות או בהסברים", לדברי המבקר.

גם כאן התגלעה מחלוקת בין גולדברג ואיינהורן שסברו כי ממצאי הדו"ח מעלים תמונה עגומה של התעלמות מדיווחים לא נכונים של קצין בכיר. לדעתם, אדרי אימץ נוהג שאינו מתיישב עם הקפדה על טוהר המידות במשטרה. לעומתם טרי והרשקוביץ טענו כי מדובר בכשל מערכתי ואי-הקפדה על מינהל תקין בכל הקשור לאופן בדיקת הבקשות שהובאו ואי-הנמקה מספקת, אבל "במפורש לא פגיעה בטוהר המידות".

בכתב המינוי של הוועדה צוין כי במקרה של שוויון בהצבעת חבריה, יינתן ליו"ר קול נוסף ולכן עמדתו של גולדברג התקבלה כעמדה הרשמית של הוועדה.

בנט: ״אם השר ארדן יביא את מינוי צ׳יקו אדרי לממשלה – אנחנו נצביע בעד; קוראים לבטל כליל את ועדת גולדברג״

שר החינוך ויו״ר הבית היהודי, נפתלי בנט, הגיב הבוקר להחלטת ועדת גולדברג מאמש ואמר כי ״ניצב צ’יקו אדרי הוא קצין שמשרת את מדינת ישראל כל חייו, ופתאום הוא צריך לעמוד ברף של מלאך טהור נטול כל שגיאה". לדברי בנט הבעיה היא ש"מי שעושה לפעמים טועה, והגישה הזו של ועדת גולדברג ושל עודף המשפטיזציה מובילה את מדינת ישראל לכיוון של בינוניות, סרבול וחשש לפעול". לדבריו, אם ארדן יחליט להביא את המינוי של ניצב צ׳יקו אדרי לממשלה, שרי ‘הבית היהודי’ יצביעו בעד. "אנחנו קוראים לבטל כליל את ועדת גולדברג ולהחזיר את המשילות לממשלה״.

מוקדם יותר הגיבה גם שרת המשפטים, איילת שקד, לההחלטה לפסול את אדרי ואמרה כי "מי שממנה מפכ"ל זו הממשלה בהמלצת השר לביטחון פנים, ולא שני חברי ועדת גולדברג. דעת השניים האחרים, הנציב הרשקוביץ (לשעבר יו"ר הבית היהודי ושר מטעמה – ע.י) ומשה טרי, פשוטה והגיונית. אי אפשר למנות מפכ"ל כאילוץ ולא לבצע את הבחירה הטובה ביותר בגלל מראית עין מאיזו פגישה. אדרי הוא קצין מצטיין. אף אדם אינו מושלם. הממשלה צריכה למנות את המועמד המתאים ביותר".

שרי הבית היהודי בנט ושקד במסיבת עיתונאים משותפת. ארכיון (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)

לציין כי קיים כתם נוסף בעברו של אדרי והוא הערה פיקודית בתיקו האישי בגין אחריותו, בעת שכיהן כמפקד מחוז ירושלים, לאי-מניעת רצח שירה בנקי ז"ל במצעד הגאווה בעיר ב-2015.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website