“התעשייה הישראלית פשוט לא מספיק חשובה להם”: האם הממשלה נגד כחול לבן?

"היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה משתמשים בכל היצירתיות שיש להם כדי להתחמק מחובת העדפת תוצרת הארץ", כך הצהיר מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל, בפאנל "כחול-לבן", שנערך בכנס העבודה באילת, של נשיאות המגזר העסקי בשיתוף ההסתדרות. "על אף שישנה חקיקה ענפה, שכל מטרתה היא לדאוג לתעדוף כחול-לבן, גם במכרזים ממשלתיים וגם ברכש גומלין, בממשלה לא מראים כל רצון למלא אחר הוראות החוק ומתעלמים ממנה. התעשייה הישראלית פשוט לא מספיק חשובה להם".

המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, נעמה קאופמן, הגיבה לו ואמרה: "העדפת תוצרת כחול לבן הנה נושא שאני מתעסקת איתו באינטנסיביות בשנתיים האחרונות. לדעתי אם אנחנו רואים שבארה"ב טראמפ הגדול חושב שצריך לשים במקום הראשון את התעשייה המקומית, ושישנה אותה המגמה בדיוק גם באירופה- גם אנחנו בישראל צריכים להבין שהתעשייה המקומית חשובה מאוד לכלכלה ולחברה שלנו. התעשייה הישראלית, בעיקר בפריפריה, מחזקת את הכלכלה המקומית, תורמת למחקר ולפיתוח ומעסיקה עובדים ולכן אין ספק שאנחנו צריכים להמשיך ולחזק את התעשייה".

שר הכלכלה אלי כהן בסיור עם חברי התנועה לעידוד האופנה בישראל (צילום: דוברות משרד הכלכלה והתעשייה)

"לפעמים אני בהלם איך ועדה של משרד התחבורה, יכולה להחליט על דעת עצמה שהחוק להעדפת תוצרת הארץ, לא תקף עליה, ופשוט לבטל אותה. כך לצערי קורה גם במכרזים אחרים" אמר סמנכ"ל התאחדות התעשיינים, יהודה היימן. "כבר נתקלתי בעשרות מכרזים שהתעלמו מחובת התעדוף של התעשייה הישראלית- וכל פעם מחדש היינו צריכים להילחם כדי שישנו את המכרז".

שילוב כוחות של כלים

מנכ"ל אגף הכלכלה בהסתדרות, שי בירן, מסר כי "כיום ישנם שלושה כלים מרכזיים לעידוד תעשייה ישראלית- תקנות העדפת תוצרת מקומית, חוק עידוד השקעות הון והיטלי סחר. הבעיה נוצרת כשיש תחושה שהמאזן בין תעשייה מקומית ליבוא, מתחיל לנטות לעבר יבוא- רק כדי להוזיל כביכול את העלויות ולהוריד את יוקר המחייה. הבעיה היא שהיבוא יוצר הרבה פעמים גם יבוא בהיצף שפוגע באופן קשה בתעשייה המקומית, שלא מסוגלת להתמודד עם זה- והכי גרוע הוא שלצערי נראה שלממשלה אין הרבה רצון לעצור מגמה זו. לכן הדבר הראשון שצריך לעשות זה לסגור את הפרצות שיש כיום בחוק להעדפת תוצרת הארץ- כך תהיה לכולם יותר מוטיבציה לדאוג לתעדוף של התעשייה המקומית. לכן צריך קודם כל למפות את הפרצות ולראות מה אנחנו סוגרים ומה לא כדי שבאמת תהיה פה תעשייה ישראלית שתמשיך ותצמח".

רובי גינל טען בפני בירן, כי התחושה בקרב התעשיינים היא שנושא של העדפת כחול לבן במכרזים אינו מספיק חשוב להסתדרות, ואינו מצוי במקום גבוה מספיק על סדר יומה. בירן השיב לו כי "לצערי הרבה אנשים מרגישים שאנחנו לא תמיד נאבקים מספיק, או יוצאים למענם לשביתה. אז נכון, עדיין לא הייתה על הנושא שביתה כללית- אבל אנחנו עושים הרבה מאוד ופונים לשרים ולבתי חולים ולמקומות נוספים, ומבקשים מהם לתעדף תעשייה כחול לבן. זה מאבק שמתנהל בהרבה חזיתות, ואנחנו עושים כל מאמץ כדי להצליח".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website