וועידת ורשה: סעודיה רוצה “נאטו ערבי”,הערבים משתמטים, ואיך זה קשור בפלסטינים

בוורשה עומדת להיפתח וועידת הביטחון של המזרח התיכון. ישראל משתתפת לצד מדינות ערב ופורסם כי האמריקנים אמורים להציג פרטים על עסקת המאה של הנשיא טראמפ – ויש קשר בין הדברים.

בניגוד למקובל לחשוב, התוכנית המתגבשת בבית הלבן איננה על מנת לפתור את הבעיה הפלסטינית, אלא על מנת ליצור ברית אזורית מול איראן, וההיבטים הצבאיים שלה מתוארים כ"נאטו הערבי", בהשתתפות ישראל. הוועידה בוורשה נועדה להקים את המסגרת הזאת, והצורך לשתף בה גם את ישראל מחייב נוסחה כלשהי שתרצה גם את הפלסטינים. למדינות ערב הסוניות חשוב שהפלסטינים, כאומה סונית, תהיה בתוך הציר הסוני, ולא חלילה בצד של איראן.

מכאן, שתוכנית טראמפ, שבעיקרה היא תוכנית כלכלית, מכיסה של סעודיה, נועדה לגבש ברית צבאית אזורית. צירופה של ישראל מחייב הסכמה פלסטינית, והסכמה כזאת איננה.

אבל לא רק הפלסטינים מסוייגים מן התוכנית. גם מצרים וירדן, וזה בעיקר בגלל הכוונות הנסתרות של סעודיה. מצרים וירדן חושדות כי מאחורי הנאטו הערבי מסתתרת כוונת סעודיה שצבאות מצרים וירדן ישתתפו אתה במלחמה בתימן, כדי להגיע להכרעה בדימום הזה שאין לו סוף.

אבל מצרים וירדן מתנגדות. למצרים יש טראומה ממלחמה קודמת בתימן בימיו של נאסר, וירדן חוששת איך יקבל הסקטור הבדווי, שכבר עכשיו איננו שקט, ארונות של חיילים הרוגים חוזרים מתימן.

ירדן ומצרים מוכנות להיערך למלחמה עתידית נגד איראן, שבה לא יידרשו לשלוח גייסות, ולא לשגר כעת חיילים לתימן.

הם מתרצים את סירובם בעניין הפלסטיני, ומכיוון שהפלסטינים יסרבו להצטרף, ייפטרו מצרים וירדן מן הצורך להקים את נאטו הערבי בהקשר התימני.

סעודיה היא הרוח החיה מאחורי תוכנית טראמפ, והיא מקווה שהסכמת הפלסטינים להצטרף תשנה את האווירה ותקשה על ירדן ומצרים לעמוד במריים.
אבל הן יכולות לסמוך על הפלסטינים. הם יגידו לא, ובא למצרים וירדן גואל.

**

הבלוג של פנחס ענברי
על הספר שומר השאול

Leave a Reply

Name *
Email *
Website