“ונשמרתם מאד לנפשותיכם”: מתגברות הקריאות לסגור את בתי הכנסת ביום כיפור

בזמן שמספרי החולים מאמירים, שלושה ימים לפני יום הכיפורים ובהיעדר החלטה ברורה של הממשלה, נראה שהשלטון המקומי תופס יוזמה ומחליט על סגירת בתי הכנסת ביום הקדוש ביותר לעם היהודי. ראשי העיר של שהם, רמת-גן ודימונה כבר הודיעו כי בשל החשש להדבקה בתוך בתי הכנסת, בעיר שהם עומדים בראשה, אלה יישארו סגורים.

גם הרב הראשי, יצחק יוסף, הוציא הודעה לפיה על בתי הכנסת הגדולים לשמור על הנחיות משרד הבריאות על-ידי מניעת צפיפות, פתיחת חלונות ואפשור חציצה בין המתפללים. "תורתנו היא תורת חיים", כותב הרב יוסף, "ומצווה אותנו ‘ונשמרתם מאד לנפשותיכם’, ועוד אמרה התורה, ‘וחי בהם, ודרשו חכמים בגמ’ יומא פה: ולא שימות בהם’. ולכן פיקוח נפש דוחה את כל התורה כולה, חולה שיש בו סכנה אוכל ביום הכפורים, מחללים שבת על חולה שיש בו אפילו ספק סכנה". באופן פרקטי מציע הרב להתפלל סמוך לבית, להצטרף להתרת נדרים בטלפון, להימנע מטבילה במקווה ובנוסף ממליץ הרב הראשי לנשים להתפלל בבית כדי לאפשר לגברים להתפלל בעזרת הנשים ובכך לרווח את התפילה.

הרב הספרדי הראשי לישראל, יצחק יוסף (צילום: דוד כהן/פלאש90)

גם רבני ארגון צהר תומכים בסגירת בתי הכנסת ובתפילה בחוץ, בשל החשש מהדבקה, "בכאב גדול רבני צהר קוראים לממשלה לא לחשוש מלחץ ציבורי ולקבל את המלצות הדרג המקצועי לסגור את בתי הכנסת עד יעבור זעם. ארגון רבני צהר יעביר את כל 500 מנייני יום הכיפורים בקפסולות שבהם שותף הארגון בכל רחבי הארץ אל השטחים הפתוחים במטרה לשמור על בריאות הבאים להתפלל ביום הקדוש".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

"דברי כבוד הרב יצחק יוסף מוכיחים אומץ, מנהיגות ואחריות כלפי כל עם ישראל", כתב ראש העיר רמת גן, כרמל שאמה הכהן. "קריאה כזו קשה לרב כקריעת ים סוף, אך תציל נפשות בישראל, תאחד ומביאה כבוד והערכה רבה למוסד הרבנות. לאור דבריו ולאור הנתונים הקיצוניים והמחמירים לא נמתין לראות מה ומתי תחליט הממשלה ובהתייעצות עם רב העיר הוחלט לסגור את כל בתי הכנסת מיום שישי עם כל הכאב והצער שבדבר".

מתפללים במרחק בטוח בשכונת מאה שערים בירושלים בטרם האיסור על תפילה בשטח פתוח (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)

גם ראש העיר דימונה, בני ביטון, הכריע כאמור בסוגיה. "תושבים יקרים, לאור עלייה בתחלואה אני מבקש מכל תושבי דימונה לשמור על הכללים. סגרנו את כל המוסדות בעיר ולמרות הקושי הרב אנחנו נאלצים לסגור את בתי הכנסת, תוכלו להתפלל מחוץ לבתי הכנסת", כתב בחשבון הפייסבוק שלו.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website