ועדת הפנים: להסדיר בחוק את השימוש בקמינים להסקה ביתית

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת התכנסה השבוע לדיון על זיהום האוויר שנגרם מהסקה בקמינים ביתיים, בעקבות פניות רבות של אזרחים מכל הארץ. בסיום הדיון קראה הוועדה למשרד להגנת הסביבה לקדם חוק שיסדיר את הסוגיה.

שימוש בהסקה ביתית באמצעות תנור (קמין) עם ארובה, פולט חומרים מזהמים בתוך הבית, אך בעיקר פוגע בסביבה, דרך פליטת עשן רווי חומרים מזהמים בגובה נמוך, כולל בנזן, שהוא חומר מסרטן ודאי בכל כמות חשיפה.

דניאל וינברגר, תושב פרדס חנה ומוביל מאבק "קמין עצים – סכנה בריאותית" סיפר על שיבוש חיי משפחתו בגלל זיהום הקמינים: "יש לי שכן פנסיונר, מלח הארץ, שהתחביב שלו הוא להכריח את הילדים שלי לעשן. יש לו קמין איכותי, הוא מקפיד על עץ יבש, מפעיל רק אחרי 19:00 ובסופי שבוע. אני עם חלונות אטומים ואשתי נחנקת מאסטמה ונזקקת לטיפול תרופתי. הילדים צריכים אינהלציות. אני רוצה את המשפחה שלי בריאה. אנשים סובלים ואין להם מזור".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

לפי דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוגש לוועדה, 28 רשויות מקומיות הסדירו את השימוש בקמינים המבוססים על שריפת עץ במסגרת חוקי עזר. שלוש רשויות נוספות הסדירו את הנושא באמצעות הנחיות מרחביות, הקובעות תנאים להוצאת היתרי בניה. עם זאת ראשי רשויות דיווחו לוועדה על הבעייתיות שבהתמודדות המקומית, וביקשו רגולציה ארצית.

אריה קינג, חבר מועצת עיריית ירושלים: "צריך חשיבה ברמת ממשלה. הצלחנו לשכנע אנשים להגביה ארובות או לשנות את סוג הקמין. הוצאנו הנחיות מרחביות, שמאפשרות לוועדת התכנון והבנייה לקבוע שחלק מהתנאים של היתרי הבנייה יהיו שלא תהיה הכנה לקמין. זה קשה לאכיפה, כי אם רואים שהקמין עומד בתקנים, נותנים היתר. בכל התב"עות (החדשות נאסרו הקמינים הביתיים".

רחל גולן, אפידמיולוגית סביבתית: "מחקרים מראים קשר בין תמותה מוגברת מקורונה לבין זיהום אוויר. כשיש עלייה בזיהום אוויר, נראה ביישובים כאלה עלייה בסיבוכי המחלה. 3.8 מיליון איש מתים בשנה בעולם מתחלואה תוך מבנית, כלומר מבעירה בתוך מבני המגורים. נכון שהרוב הם בעולם השלישי, בצריפים ואוהלים, אבל שם אין להם אמצעים אחרים לבישול והסקה. אנחנו מביאים את זה הביתה. גם בעלי הקמין חשופים לזיהום. צריך לפתוח את הקמין כדי להוסיף עץ. יש פליטה גם בתוך הבית, ורוב הזיהום יוצא מהארובה. אם יש ילד אסתמטי או מי שסובל מתחלואה נשימתית, זה מחריף את הבעיה".

פרופסור דוד ברודאי מהטכניון: "11% מהפליטות של חלקיקים באזור חיפה הן משריפת עץ לחימום ביתי. 9% מה-CO, ו-15% מפליטת הבנזן המסרטן במפרץ חיפה, הכולל עשר רשויות מקומיות. שריפת העץ בקמינים מזהמת יותר מייצור החשמל ויותר מהציוד המכני הכבד. יש חקיקה שאוסרת עישון במרחב הציבורי. יש איסור על רכב פרטי לעמוד עם מנוע דולק. מה הבעיה להרחיב את החקיקה?"

במשרד להגנת הסביבה מתירים הסקה ביתית, בכפוף לעמידה בתקנים

רותם זמיר, ממונה היתרים לתעשייה במשרד להגנת הסביבה: "אם הקמין עומד בתקנים הוא לא אמור להיות מפגע". יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ’ (כחול לבן) בתגובה: "30% מזיהום האוויר בחורף מקורו מקמינים, ומחקרים אחרונים מוכיחים שזיהום אוויר מעלה את אחוז הסיבוכים מקורונה, והמשרד טוען שאין בעיה עם קמינים?"

"לחימום יש אלטרנטיבות" הוסיפה, "למה חייבים לחמם עם קמין שגורם לאנשים לעבור דירה, שמחייב ילדים לעשות אינהלציות? את לא לוקחת להם את האוטו, את רק מבקשת שיחממו באמצעות המזגן, שככל הנראה בכל מקרה קבוע בבית. שמעתם על השפעת זיהום האוויר על תמותה מקורונה? תתעוררו"

גיא לסט מנהל תחום זיהום אוויר במשרד להגנת הסביבה ביקש להשיב: "אנו לא טוענים שאין בעיה עם קמינים. הטיעון מורכב. לא כל הפעלה של קמין היא מפגע. בדיקות בינלאומיות מראות את זה. עם זאת, קמין לא תקני מהווה מפגע".

לדבריו, "הנתונים הם שאחרי עשור שהמשרד פעל לצמצם פליטות מתעשייה ומתחבורה, אז החלק היחסי של זיהום מהסקה גדל. זה אומר שיש להם תרומה לזיהום אוויר – 8% מסך הפליטות בחישוב שנתי. זה שלמשהו יש תרומה לזיהום, לא אומר אוטומטית שזה מפגע. המשרד עשה פעולות לטפל. יכול להיות שלא מספקות. יש מורכבות בעניין מה הסמכויות שלנו. אין קיצורי דרך".

בסיכום הדיון, הודיעה היו"ר חיימוביץ’ כי "הוועדה מבקשת מהמשרד להגנת הסביבה וממשרד המשפטים לבחון במשותף קידום חקיקה ממשלתית שתסדיר את השימוש בקמיני עץ. במקביל אקדם הצעת חוק פרטית בעניין".​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website