ועד עובדי הרכבת נעתר לבקשה להפסיק את השבתת הקווים; תנועת הרכבות תחודש במלואה

ועד עובדי הרכבת נעתר לבקשתו של יו"ר הסתדרות המעו"ף ומ"מ יו"ר האיגוד המקצועי, ארנון בר דוד, לעצור את שביתת קווי הרכבת ולהפסיק את הצעדים הארגוניים בחטיבת המטענים, "מתוך התחשבות בציבור נוסעי הרכבת ומתוך אחריות לגורל החברה". כך נמסר הערב (שלישי) מההסתדרות בתום ישיבה בין בר דוד, יו״ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי וועד עובדי הרכבת בראשות גילה אדרעי. לנוכח הדברים, תנועת הרכבות בארץ תחודש במלואה.

עוד נמסר כי ההסתדרות תפנה ביממה הקרובה לבית הדין שיכריע בסוגיות שבמחלוקת, תוך דגש על נושא הבטיחות בסידור העבודה של הנהגים וכי ההסתדרות "קוראת להנהלת הרכבת לכבד את עובדיה ולהפנים כי ההון האנושי הוא הנכס החשוב ביותר של החברה."

מהנהלת רכבת ישראל נמסר כי היא "מברכת על ההחלטה להפסיק את השבתת רכבות הנוסעים לאחר שלושה ימים, צעד שפגע בכ-20 אלף נוסעים מידי יום, תוך ביטול 80 רכבות. הנהלת הרכבת רואה בחומרה רבה את הפסקת תנועת הרכבות בארץ, תוך שימוש ברשת החירום הרכבתית ו’חטיפת’ עשרות אלפי נוסעים בעת נסיעתם. הנהלת הרכבת לא תעבור על כך לסדר היום, והגישה תלונה במשטרה כנגד נציגי הוועד. מדובר בשימוש לרעה במשרה, הפרת אמונים והפרעה לעובד ציבור. הפסקת השביתה במגזר הנוסעים והמטענים היא התחלה נאותה ליישוב עוד מספר רב של צעדים ארגוניים, שבפועל מסרסים את הרכבת ופוגעים בה אנושות. תפעולית ותקציבית."

מוקדם יותר, בעקבות פגישת מו"מ כושלת, הודיעה הנהלת הרכבת שוועד העובדים עצר את כל הרכבות בישראל למספר דקות. "בהנחיית וועד העובדים, בדקות האחרונות נעצרו כל הרכבות ברחבי הארץ, מאות במספר, למשך מספר דקות", כך מסרה לתקשורת דוברות החברה ב-11:37. הוועד אמנם הכחיש כי עצירה כזו אירעה, אך החברה פרסמה הקלטה של הנחיית הוועד בנושא שלא מותירה מקום לספק.

בשעה 11:18 הודיעה ההנהלה על סיום פגישה לא מוצלחת של משא ומתן בין נציגי הועד וההנהלה. "המשא ומתן בין הנהלת רכבת ישראל להסתדרות וועד העובדים הסתיים זה עתה" הודיעה, לצערנו ההסתדרות והוועד מתעקשים, לא מתגמשים  ומסרבים להגיע להסדר. הנהלת רכבת ישראל תמהה על ההתעקשות של הוועד שלא לממש  את החלטת בית הדין בדבר סידור הנהגים, ועל חוסר האחריות מול עשרות אלפי הנוסעים הנפגעים מידי יום. הנהלת רכבת ישראל תמשיך לעשות כל מאמץ כדי לקדם את המשא ומתן למען ציבור הנוסעים".

בוועד העובדים הגיבו והודיעו כי "ישיבת מו"מ בין נציגי ההסתדרות, וועד העובדים וההנהלה הסתיימה לפני דקות אחדות. לצערנו הנהלת החברה לא ממלאת אחר הוראות בית הדין וממשיכה להתעקש על פגיעה בטיחותית בנוסעים ובנהגים. נציגות העובדים תמשיך לעשות את כל המאמצים בכדי להביא לפתרון המשבר".

עוד מסר הוועד כי :אנחנו מבקשים להדגיש שגם במו"מ שהתנהל היום וגם במו"מ שהתקיים עד היום, נציגי הוועד חזרו על הדרישה לאפשר הפסקה סבירה לנהגים במהלך משמרת של 9 שעות. בניגוד למה שאומרת הנהלת הרכבת לא מדובר במאבק על תוספות שכר, ובמהלך הישיבה לא עלתה אף לא דרישה אחת לתוספת כסף או תנאים. כל המאבק הוא על בטיחות. על הפסקה סבירה בה יוכלו הנהגים להתרענן במהלך משמרת. אנחנו מזכירים כי גם כרגע ישנם 30 נהגים ביתירות – כלומר שאינם עובדים ואינם חלק מסידור העבודה. הנהלת הרכבת עדיין מסרבת להכניס אותם לסידור וע"י כך לרווח אותו ולאפשר הפסקה סבירה לנהגים במהלך שעות העבודה".

השביתה המלאה ב2 קווי הרכבת, מכרמיאל לחוף הכרמל ומלוד לראשון לציון, נכנסת הבוקר ליומה השלישי.

ב-11:57 הודיעה ההנהלה כי "בעקבות עצירת כלל הרכבות בארץ, תוך הוראה פראית של וועד העובדים, הפוגעת במאות אלפי נוסעים, צפויים שיבושים ועיכובים בתנועת הקווים שאינם מושבתים, לאורך כל היום. בכלל זה ל’רכבת החיוכים’ המופעלת עבור ילדים חולי סרטן. מדובר בהוראה המשתמשת בנוסעים כבני ערובה, שרק ועד חסר אחריות וחסר שיקול דעת יכול להורות. לצד, סכנה בטיחותית משמעותית למאות הרכבות שברשת, בשל עצירת פתע של כולן. בשל הנחיה זו יחולו שיבושים לאורך שעות, עד התייצבות הרשת הארצית.  בדקות האחרונות נעצרו כל הרכבות ברחבי הארץ, מאות במספר, למשך מספר דקות. עדכונים בהמשך". עם זאת, עובד רכבת בכיר שנסע ברכבת החיוכים לא חווה שום עצירה בנסיעה.

מלחמת חפירות בין ההנהלה לוועד

במקביל, הבוקר הוחלט ברכבת לרשום בדו"חות הכספיים השנתיים של החברה הבת להובלת מטענים "הערת עסק חי". החברה לא מגשימה את מטרתה – הכפלה ושילוש של תנועת המטענים ברכבת, ובדירקטוריון סברו שעדיף לסגור אותה ולהפעיל את פעילות המטענים מתוך חברת הרכבת עצמה.

פעילות זו יורדת בנפח ובהכנסות בשל צמצום הסבסוד הממשלתי, ובשל הקושי לפנות זמני מסילה לתנועת רכבות מטען בלילה, אשר מתנגשות עם פעולות תחזוקה ליליות של המסילות. בחודשים האחרונים קיימים עיצומים מטעם ועד העובדים בחברת המטענים שמגבילים את הפעילות, והם גברו בשבועיים האחרונים. הבוקר הוציאה הנהלת הרכבת הודעה ממנה משתמע כי העיצומים הם הגורם לכשלים בחברה, אף כי זו איננה הסיבה היסודית לבעיה.

"יצוין שמגזר המטענים הוא הנפגע המרכזי מכל הצעדים הארגוניים הננקטים ובימים האחרונים הפעילות בו הצטמצמה משמעותית, כך גם ההכנסות", לפי הנהלת החברה. בוועד לא מכחישים את הנזק שגורמים העיצומים, אם כי לטענתם רק בשבועיים האחרונים מדובר בעיצומים בהיקף מהותי, וטוענים שהנהלת הרכבת בחרה להשבית מרצון גם פעילות שיכלה להתבצע.

רכבות משא מועמסות שלא יכולות לנסוע בשל סכסוכי העבודה ברכבת ישראל. (צילום: מוטי ניאגו)

מהוועד נמסר מוקדם יותר הבוקר: "זה כל כך נמוך וציני, אך יחד עם זאת כל כך אופייני להנהלת החברה, להאשים את העובדים בהפסדי חברת הבת למטענים, חברה שכבר לפני חודשים נחשף כי ההפסד השנתי שלה עומד על 80 מיליון שקל. החברה למטענים הצליחה לשרוד עד היום למרות הניהול הכושל שלה, רק בזכות העובדים. והיא לא נסגרת בגלל העובדים היא נסגרת בגלל ניהול כושל של מנהלים כושלים. בשולי הדברים נדגיש כי גם עתה, כאשר נוקטים העובדים בעיצומים בשבועיים האחרונים בחברת המטענים, הרי שמדובר בעיצומים מידתיים שאפשרו את המשך פעילותה היום יומית. אלא שבמסגרת מלחמות הכוח שמנהלת ההנהלה מול העובדים, היא החליטה להשבית, בעצמה, במה שמכונה ‘שביתת מגן’ את כל הפעילות של החברה. צעד שמוביל להפסדים של מאות אלפי שקלים מידי יום לחברה".

אמון נמוך ודיסאינפורמציה

ההודעות הסותרות מההנהלה ומהוועד מעידים על אמון נמוך מאוד בין הצדדים, כאשר הרכבת ניצבת בפני אתגרים גדולים – דו"חות כספיים חלשים, ירידה במספר הנוסעים עקב מחסור בציוד ואילוצים ממשלתיים להפעיל את הקו החשמלי מירושלים לנתב"ג וכן דו"ח ביקורת של מבקר המדינה שעתיד להתפרסם מחר.

שני הצדדים מודעים לכך שחלק משמעותי מהמאבק הוא על אהדת הציבור לעמדתם, ולכן מעבר לוויכוח על הסדרי העבודה ברכבת ישראל, הוא גולש גם לדיסאינפורמציה.

כאשר השבתה נעשית למספר דקות בלבד, יש בכך צעד ‘מתחכם’ – ההנהלה מודעת לשיבוש בפעילות הרכבת, אך יישאר מקום לספק האם האירוע באמת קרה. מקורות ברכבת טוענים כי הגישה הלוחמנית של הוועד השתכללה במובן אחד – מצליחים לשבש את העבודה מבלי לעורר זעם ציבורי במידה שהתעוררה באירועים קודמים, אך נותרה עקרה במובן אחרת – לא נכונה לפתור בעיות בהסכמה, ומעכבת תהליכים שישפרו את השירות לנוסעים. לדוגמה, ניסוע במנהרה במסילה לכרמיאל מעוכב בשל סכסוכי העבודה, שהצלחתו הייתה מאפשרת להצריח רכבות באופן שישפר את כמות הרכבות היומית במסילת החוף.

גורמים בוועד מעידים כי הנהלת הרכבת קיבלה שורה של החלטות כושלות ובלתי מקצועיות, אשר גרמו לנזקים כספיים לרכבת ובמקום לקחת אחריות בהנהלה בוחרים לפגוע בנוסעים ובעובדים על ידי צמצום תקציב המאבטחים, כוונה לפטר עובדים ארעיים תוך חלוקת בונוסים למנהלים, כולל כאלו שכשלו בתפקידם.

רקע מעשי

הסיבות המידיות שמלבות את יחסי העבודה ברכבת ישראל הן כוונת ההנהלה לפטר עובדים בשל תוצאות כלכליות קשות, שלא נגרמו בשל העובדים, וכן בשל הנהגת סידור עבודה חדש לנהגים, אשר מעמיס יותר שעות נהיגה במשמרת על הנהגים בכדי לפנות נהגים מהסידור לטובת הדרכות.

על פי בית הדין לעבודה על הרכבת להפחית את מספר הנהגים בהדרכות ל-12 בלבד, החלטה שנגדה הגישה ההנהלה בקשה לעיון מחדש.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website