חברות אופ”ק, ארגון המדינות המייצרות נפט, הסכימו על קיצוץ בייצור

כבר נראה היה שוועידת אופ"ק הולכת להסתיים בכישלון ומחיר חבית נפט ימשיך לצלול כשביום חמישי האחרון החברות בארגון היו רחוקות מלהגיע לאיזושהי הסכמה, אך אמש (שבת) הצליחו חברות אופ"ק ובעלות בריתן להגיע להסכמות שיביאו לבלימת הירידה במחירי הנפט והודיעו על קיצוץ של 1.2 מיליון חביות נפט ליום. מדינות אופ"ק יקצצו בייצור של כ-800,000 חביות ליום ובעלות בריתן שאינן חברות אופק יקצצו 400,000 חביות נוספות. ניצחון קטן לאיראנים שעל-פי ההסכם, לא יצטרכו לקצץ בייצור אבל ייהנו מעליית מחירי הנפט.

ביום חמישי נסגרו השיחות באופ"ק בטון פסימי כששר הנפט הסעודי חאלד אל-פאלח אמר כי הוא לא משוכנע שיצליחו להגיע להסכם ביום שישי. מחירי הנפט הגיבו לטון הפסימי ורשמו ירידה לרמה של 50.9 דולר לחבית. הסיבה לפסימיות על-פי אל-פאלח הייתה הסירוב הרוסי לקחת חלק בקיצוץ התפוקה. צריך לציין כי רוסיה אינה חברה באופ"ק, אבל נחשבת יחד עם שורה של מדינות נוספות כבת ברית של קרטל הנפט.

שר האנרגיה והמשאבים הסעודי חאלד אל-פאלח (באמצע) בכינוס אופ"ק. מאי 2017 (צילום: AP Photo/Ronald Zak).

הפסימיות הסעודית עשתה את שלה וביום שישי חזרו הרוסים למגרש כשהם מוכנים לקצץ בתפוקה. הרוסים, שמייצרים היום כ-11 מיליון חביות ביום הסכימו לקצץ את הייצור בכ-230,000 חביות ביום שהם כ-2.5%. שאר המדינות שבברית עם אופ"ק יקצצו עוד כ-170,000 חביות כך שמדינות הברית יקצצו ביחד כאמור 400,000 חביות ביום.

15 החברות באופ"ק יקצצו על-פי ההסכם 800,000 חביות ביום כשערב הסעודית תקצץ כ-250,000 חביות ביום. עם זאת, הקיצוץ לא יחול על כל המדינות. אירן, ונצואלה, ניגריה ולוב, לא יצטרכו לקצץ את התפוקה שלהן כהתחשבות של שאר החברות במצב התפוקה הנמוך באותן המדינות. הקיצוץ בתפוקה תקף לששת החודשים הקרובים. באפריל יתכנסו שוב שרי האנרגיה והנפט של חברות אופ"ק על מנת להעריך את הצלחת ההסכם ולקבוע צעדים להמשך.

אסדת קידוח נפט ברוסיה (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

לאחר ההצהרה על ההסכם חזרו מחירי הנפט (WTI) לעלות והגיעו לרמה של 52.6 דולר לחבית. על פי ההערכות של מומחים בתחום, ההחלטה על קיצוץ בתפוקה של 1.2 מיליון חביות ביום צפויה להעלות את מחירי הנפט בכעשרה דולר לחבית.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website