חברות לאנרגיה מתחדשת: “בשל מגפת הקורונה, לא נוכל לעמוד ביעדי 2020”

התפרצות הקורונה גוררת עיכובים שפוגעים בהקמת מתקנים להפקת חשמל מאנרגיות מתחדשות, אך נכון להיום רשות החשמל אינה מאפשרת ליזמים המקימים אותם לדחות את הביצוע. היזמים חוששים שקשיחות רשות החשמל תוביל לביטול פרויקטים שירחיקו עוד יותר את ישראל מהיעד שקבעה – הפקת 10% מהחשמל בישראל מאנרגיות מתחדשות עד סוף 2020.

"הקורונה זה כמו כח עליון. יש לקוחות שהודיעו לנו שהם עוצרים פרויקטים. גם הבנקים אמרו שהם לא מטפלים בהלוואות חדשות. לא נעמוד ביעדי דצמבר 2020 בודאות. אם זה יהיה ברבעון הראשון או השני של 2021 זה יהיה יפה", אומר נטע ריף מחברת ‘סולאטיקס’, המתקינה מערכות סולאריות על-גבי מאגרי מים. הוא מספר על האטה בעבודות שכן מתבצעות – "עד שני עובדים ברכב, עולה יותר להביא עובדים אל ומהאתר". דני דנן, מנכ"ל חברת ‘גרינטופס’, העוסקת בפרוייקטים תעשייתיים גדולים אמר בשיחה עם ‘דבר’ כי "יש עיכובים של הרבה יותר מחודשיים בשרשרת האספקה שלי בסין. אין לי מה לעשות עם זה. אני אקבל ביוני-יולי הזמנות מפברואר. גם הלקוחות שלי לא מקבלים גגוני פלסטיק בזמן, אז על מה אני אתקין?".

דני דנן, מנכ"ל ‘גרינטופס’ (צילום: יח"צ)

ההקלות שלא יספיקו

באמצע חודש מרץ הודיעה רשות החשמל על סדרת צעדי הקלות. "לאור המצב ופניות יזמים, הרשות מתכוונת לדחות את כל המועדים לסנכרון ולחיבור מתקנים ב-60 יום, וזאת ביחס לכל ההליכים התחרותיים להקמת מתקני ייצור בטכנולוגיית PV ברשת החלוקה. הדחייה תהיה הן למועדים המחייבים והן למועדים המחייבים המרביים, הכול ביחס למועדים הקבועים בכל אסדרה נכון להיום, וללא חילוט ערבויות. הרשות מקווה כי מרבית המתקנים יהיו מוכנים לסנכרון על-פי המועדים הנוכחיים ולא יידרשו לדחייה".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

למרות ההקלות, יזמים בשוק מדברים גם על שתי אפשרויות מרכזיות – השלמת פרויקטים באיחור, מה שעלול לגרום לחילוט ערבויות הפרויקט, או אפילו ביטול פרויקטים, מה שיגרום לחילוט רק של חלק מהערבות, אך במקביל גם ירחיק את ישראל עוד יותר מיעדי שילוב האנרגיות המתחדשות.

"יש איזה 1,000 מגה ואט של הספק מותקן במכרזים של גגות תעשייתיים, מאגרי מים שאמורים להסתיים עד דצמבר השנה", מוסר מקור פעיל בשוק, "אבל אתה רואה שרמ"י וחברת החשמל עובדים כעת בפורמט שלא מאפשר להתקדם. חודשיים לא יעזרו – אנחנו נופלים על חורף, וקשה לעבוד בחורף במאגרים וגגות מסיבות של בטיחות. בגלל שהיה חורף גשום יש פרויקטים קרקעיים שתקועים בבוץ פיזית, וגם סמלית. ליזם שלא הזמין עדיין ציוד יש שתי חלופות – לבטל פרויקט ולהפסיד חלק מהערבות, או להשלים באיחור ולהסתכן בחילוט של עוד ערבות".

לא צריכים כסף, רק הגיון

"מבחינתי עיכוב של חודשיים זה בדיוק כמו התאריך המקורי", אומר דנן. "אם יש חוסר ודאות כל כך גדול בגלל הקורונה, למה רשות החשמל לא יכולה לתת יותר ודאות ליזמים מצידה? תבין, אנחנו לא מבקשים כסף, רק דחייה בחיבור לרשת. זה הכל. הענף הזה ממשיך לעבוד גם בקורונה, רק לא באותו הקצב", הוסיף. בענף כולו עובדים יצאו לחל"ת בתחומי השיווק, האדמיניסטרציה וההתקנות בשוק הביתי, שקפא כמעט לחלוטין. בפרויקטים התעשייתיים שכבר יצאו לדרך, נמשכת העבודה, עם עיכובים. "משרדי חברת חשמל סגורים, חברת החשמל אישרה להגיש בקשות חיבור במייל, אבל אי אפשר היה למצוא באתר שלהם את המייל. קיווינו שעד אפריל, ברמ"י יקבעו נוהל מסודר להיתרי בניה של שדות צפים על מאגרי מים, אבל גם זה לא קרה – אז איך נעמוד בלוחות הזמנים?", אומר הפעיל בשוק.

הקמת פרויקטים חדשים של אנרגיה מתחדשת ותפעולם הם זולים היום בארה"ב מאשר הפקת אנרגיה ממתקנים קיימים שמבוססים על פחם ואנרגיה גרעינית. (צילום: Antonio Garcia, Unsplash)

איתן פרנס, מאיגוד חברות האנרגיה הירוקה, מצביע על תאריך אחד קובע שלא זז אפילו ביום אחד. "היה יעד נכון של האצת התקנות, ולכן קבעו את ה-1 ביוני כתאריך אחרון לרשום עסקאות של מערכות קטנות של עד 200 קילוואט בתעריף משתלם, כדי שההתקנה תסתיים עד דצמבר. לא פורסם תעריף חדש והוא אמור להיות נמוך יותר. מדובר במתקנים ביתיים, גגות בתי ספר ועסקים. הקורונה טרפה את הקלפים. לא הספקנו לשווק, וגם עכשיו אין ממש למי לשווק. אם התאריך יישאר בלי דחייה, יהיו בסוף פחות פרויקטים".

האם קשיחות ביעדים תביא לתוצאה ההפוכה?

הענף הסולארי איננו אחיד, וכל חברה סובלת מקשיים שונים, שלאו דווקא חלים על רעותה. את המצופים ניתן לייצר בישראל במקום באירופה, ובסין מפעלים חזרו לייצר, אך ממירי חשמל שנרכשים מאירופה יגיעו בעיכוב של יותר מחודשיים. "אם יתחילו לחלט ערבויות על מרכזים שלא הספיקו לעמוד ביעד, זה יהיה לא יפה בלשון המעטה", אומר ריף. אפשר להבין את הלחץ ברשות החשמל, שממילא לא עשתה מספיק בשנים הקודמות כדי להגיע ל-2020 עם סיכוי לעמוד ביעד של 10% מתפוקת החשמל השנתית. עם זאת, להתעקש כעת על גמישות של 60 יום בלבד עלול לגרום לחלק מהיזמים לסגת, ובכך להביא לפיגור מתמשך ביעד ההתקנות הלאומי. האם המצב הנקודתי בסוף 2020 חשוב יותר לרשות החשמל מהתהליך כולו?"

מרשות החשמל נמסר בתגובה: "כבר בתחילת האירוע הרשות הכריזה על דחיה ב-60 יום במועדי ההתקנות, זאת בטרם התברר מהו האורך הכולל של האירוע. כרגע, נראה כי החלטה זו שומרת על איזון בין העיכובים ההכרחיים לבין שמירה על קצב התקנות. הרשות עוקבת כל הזמן אחרי ההתפתחויות בשוק ונוכחת כי הענף ממשיך לפעול, מבלי לשלול כל טענה פרטנית של יזם זה או אחר לגבי קושי ייחודי הנוגע לו. ביחס לתאריך ה-1 ביוני, הסדרה זו נועדה להאיץ התקנות בתעריף גבוה עד סוף 2020. דחיית מועד הרישום לא תסייע למטרה זו. בכל מקרה, הנושא ידון במליאת רשות החשמל הקרובה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website