חברת אפל תבעה חברה קנדית שמכרה 100,000 ממכשיריה לשימוש חוזר, במקום לגרוט אותם

חברת אפל תבעה חברה קנדית למחזור אלקטרוניקה לאחר שעובדיה מכרו מכשירים משומשים במקום לגרוט אותם. התביעה הוגשה לאחר שהתברר לאפל כי כ-100,000 ממכשיריה שסומנו להשמדה, הופעלו מחדש בסין. בכך נחשפת מדיניות החברה המעדיפה גריטה על שימוש חוזר, ומצמצמת את מלאי המכשירים המשומשים מתוצרתה.  

לפי דיווח באתר IHPNOES IN CANADA משבוע שעבר, אפל תבעה את חברת GEEP Canada, על סך 31 מליון דולר לאחר שביטלה את חוזה גריטת המכשירים שלה.  

בין השנים 2015-2017 אפל העבירה לחברה מעל חצי מיליון מכשירים משומשים – אייפונים, אייפדים ושעוני IWATCH. באפל הבחינו בכך שמספרי הזיהוי של המכשירים הופיעו מחדש כפעילים בקרב חברות סלולר בסין. בדיקת ביקורת במחסני חברת הגריטה GEEP, מצאה כי חלק מהמכשירים המיועדים לפירוק ומחזור כחומרי גלם מועברים לאיזור שלא מפוקח על ידי מצלמות.  
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

GEEP מכחישה את ההאשמה לפיה מנהלי החברה ידעו על מכירת המכשירים וטוענת שמדובר בשלושה עובדים "סוררים" אשר העבירו בסתר מכשירים משומשים לחברת מחזור, אשר עשתה להם חידוש ומכרה אותם כמכשירים מחודשים בסין. לכשהתגלתה התופעה, טוענת GEEP, פעילות זו הופסקה באופן מיידי, והחברה סבלה נזק חמור בשל אבדן החוזה של אפל. 

סכומי המכירה של מכשירי אפל כמכשירים לחידוש, גבוהים בהרבה מערכם כמכשירים לגריטה בעבור מחזור חומרי גלם.  

למה אפל רוצה לגרוט מכשירים שאפשר לתקן? 

GEEP לא חולקת טענתה של אפל כי לפחות 5 טונות של מכשיריה נמכרו במקום להיגרט, אך הגשת התביעה מציפה אבסורד – מדוע מעדיפה אפל לגרוט מכשירים ברי תיקון, במקום לאפשר להם לחזור לשוק לאחר חידוש? 

לא מדובר במנגנון היחידי שאפל מפעילה כדי לפגוע בשוק המכשירים המשומשים. גם מנגנון ה"הגנה מפני גניבה" של החברה הופך אינספור מכשירים מתוצרתה לנעולים וחסרי תועלת גם לאחר שנמכרו באופן חוקי.

ג’ון באמסטד, ממחזר אלקטרוניקה הרוכש מוצרי אפל אמר בראיון לפודקאסט The Restart Project: "לבעלים ה-35 של מכשיר אמורות להיות אותן זכויות כמו לבעלים הראשון. התאגידים פגעו בזכויות שלך כבעלים, לכן תנועת ‘הזכות לתקן’ כל כך חשובה". 

אפל מפרסמת דו"ח מדיניות סביבתית של החברה ובו היא מתגאה בתכניות לשימוש חוזר במכשיריה. בדו"ח נכתב כי "אנו אוספים ומחדשים מכשירים משומשים דרך התכניות Apple Trade In, Apple Care, Iphone Upgrade, וגם בתוך החברה, דרך תכנית השימוש מחדש במכשירים של עובדינו. חידשנו 11.1 מיליון מכשירים בשנת 2019, עלייה של 42% לעומת שנת 2018.

למעשה, נראה כי המדיניות של אפל מכוונת להדוף ביקורות מכיוון צרכני וסביבתי, תוך כדי שהחברה מצמצמת את היכולת לרכוש מכשירים משומשים. אפל מוכרת בעצמה מכשירים משומשים מחודשים, כך שצמצום השוק עשוי לשרת אותה באופן כלכלי בשתי דרכים משולבות – הראשונה היא העלאת ערך המכירה של מכשירים משומשים בשל צמצום התחרות. השנייה היא העלאת הביקוש למכשירים חדשים, לאור הזמינות והכדאיות הפחותות שברכישת מכשיר משומש.  

Leave a Reply

Name *
Email *
Website