חובות, חיסכון במזון וחוסר ביטחון: מציאות חייהם של עובדי הממשל האמריקאי המושבת

השבתת הממשל האמריקני נכנסת לשבוע השלישי, ושכרם של כ-800 אלף עובדים פדרליים אינו משולם. העובדים מצויים בחוסר ודאות קשה באשר למשך הזמן בו תימשך ההשבתה, בעודם הולכים ונקלעים לחובות. המצוקה אינה מרשימה את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שהצהיר כי הוא מוכן להשבית את הממשל גם למשך חודשיים ואפילו למשך שנה.

המערכת הפדרלית האמריקנית מושבתת מאז ה-22 בדצמבר לאחר שטראמפ סירב לסגת מדרישתו שהקונגרס יאשר הקצאה של 5 מיליארד דולר לבניית חומה על גבול מקסיקו, לעצירת ההגירה. רבים מעובדי המערכת הפדרלית נאלצו לפנות לחברות המשכנתא בבקשות להפסקה בתשלומים, ובוחנים את הסיכונים באי-פירעון של חובות נוספים לתקופה זו בה נותרו בלא הכנסה. חלקם נאלצים לצמצם בהוצאות האוכל ואף בחימום הביתי במטרה לחסוך כמה דולרים, ובוחנים את האפשרות לקחת הלוואות ואף לפנות לביטוח אבטלה.

בניין הקונגרס האמריקני בוושינגטון (תמונה מתוך ויקימדיה)

איגוד עובדי הממשל הפדרלי קרא לטראמפ ולקונגרס להגיע להסכמות שיאפשרו את חזרת עובדי הממשל לעבודה, ודרש כי הם יאשרו העלאה של 1.9% בשכר העובדים לשנת 2019.

מלבד דאגותיהם הכלכליות, רבים מהעובדים מודאגים מהעבודה הבלתי גמורה המצטברת בהיעדרם, זאת בעוד הנשיא טראמפ והקונגרס מוסיפים להתגושש בדרך להחזרת הממשל לפעילותו.

מכבים את החימום ומנסים לא "להתחרפן"

נורה ברוקס בת ה-61 מפילדלפיה היא נציגת שירות של מס הכנסה. היא אוהבת את עבודתה, בה היא מסייעת למשלמי המיסים להתמצא ואף לקבל החזרי מס. "אני זוכה להיות זו שמסבירה לך מה עלייך לעשות כדי לשפר מצבך" אמרה ברוקס לסוכנות הידיעות AP. ב-21 בדצמבר, בשעה 11:30 הכניסה ברוקס למערכת פניה אחרונה של משלם מיסים שההחזר שלו נעצר. "לא רציתי שההשבתה תעכב עוד יותר את משלם המיסים הזה שהתחייבתי לו" אמרה.

בשבועיים האחרונים עבודתה הושבתה, והיא חוששת שתיאלץ לחפש עבודה נוספת לתקופה זו. אלא שבשל תפקידה, נדרש ממנה לקבל לכך אישור מראש כדי למנוע ניגודי אינטרסים – ואין כעת אף אחד במשרדים שיוכל לאשר לה זאת. היא נשארה ערה עד שלוש לפנות בוקר בניסיון להבין אילו חובות עליה לשלם מיד, ומה יוכל להמתין. סוכנות מס הכנסה ציידה את העובדים במכתבים המסבירים את המצב לנושים, אך לדבריה ‘זה כלל לא משנה להם’.

רכישותיה האחרונות של ברוקס נשארו בשקיות. את הקבלות הצמידה לכל שקית, כך שתוכל להחזיר את הרכישה במידה ותזדקק לכסף לחשבון החשמל. בינתיים היא כיבתה את החימום, והיא יושבת בבית בקפוצ’ון, וזאת כי כילתה את קרן הבריאות שלה על מנת לשלם חשבונות. "אני מנסה לא להתחרפן אבל אין לי שום שליטה על מה שצפוי לקרות לי בחודש הבא" הוסיפה. "האם היה עלי לחסוך למצב כזה מבעוד מועד? ובכן, לא, המשכורת שלי אינה מאפשרת לי זאת," אמרה.

"אתה חייב להתייצב לעבודה אבל לא משלמים לך"

בעוד כ-380 אלף עובדי ממשל פדרלי נותרו בביתם בלא שכר בשל ההשבתה, 420 אלף עובדי ממשל נוספים בשירותים החיוניים מצויים בסיטואציה חמורה אף יותר – הם מחוייבים להמשיך ולהגיע לעבודה מדי יום – בלא שכר. ביניהם עובדי מערכי בטיחות שונים, סוהרים, אנשי משמר הגבול, אנשי ה-FBI, שוטרים ועוד.

מייק גייזגיאן, קצין אגף בטיחות תחבורתית בנמל תעופה לוגאן בבוסטון הוא אחד מהם. גייזגיאון קיבל את תלוש השכר האחרון בשבוע שעבר אך הוא ממשיך להתייצב כיתר עובדי האגף. "זו סיטואציה משונה להיות בה, כשאתה יודע שאתה חייב להתייצב לעבודה אבל לא משלמים לך על כך" אמר גייזגיאון, העובד באגף הבטיחות התחבורתית למעלה מעשור. החששות הכלכליים מקשים לדבריו על הריכוז במלאכת שמירת הבטיחות בנמל.

מייק גייזגיאון, סוכן TSA בן 49 (AP Photo/Steven Senne)

לאחרונה, מונה לנשיא סניף 2617 של איגוד העובדים הפדרליים, המייצג את עובדי האגף במסצ’וסטס, ניו-האמפשייר ומיין. "כעובדי מדינה פדרליים אנחנו לא אמורים לעסוק בפוליטיקה" אמר. "זה לא המאבק שלנו, אבל משתמשים בנו כבני ערובה". גייזגיאון מודאג גם מההשפעות של ההשבתות התכופות על השירות הציבורי. "אנשים לא יכולים לעבוד בענף שבו יש סיכון להשבתה או שתיים בשנה" אמר. השנה זו ההשבתה השלישית במספר.

"הם רוצים להשתמש ב-800 אלף עובדי מדינה כדי להבהיר נקודה"

רבקה מקלין (41), העובדת כמומחית דיור במחלקת הדיור והפיתוח העירוני בפיטסבורג, קיבלה את משכורתה האחרונה טרם ההשבתה בסוף השבוע. היא ובעלה השתמשו בה כדי לשלם את המשכנתא החודשית ולכסות חלק מהוצאות חג המולד של שלושת ילדיהם.

מקלין אומרת כי היא ומשפחתה מקצצים בהוצאות, נשארים לסרט בבית במקום לצאת לתיאטרון, ובמקום לצאת לאכול בחוץ הם מחממים שאריות ומכנים זאת ‘אתגר האפיה מהמקפיא’. לעת עתה המשפחה מחזיקה את הראש מעל המים. בעלה, דן תומפסון, הוא בעל עסק לייצור סכינים ובמקביל מחזיק במשרת שיטור, אבל לאחרונה ישבו יחד לבחון אילו חשבונות יש לשלם מיד ואילו הם יכולים לדחות מבלי לסכן את האשראי שלהם. "אנחנו בסדר כרגע", היא אומרת, "אבל שני תשלומים חסרים בחודש ינואר עשויים להיות בעייתיים".

היא מנהלת גם חנות קואופרטיבית של איגוד העובדים הפדרליים האמריקאי ומוחה על כך שהעובדים משמשים כ’קלף מיקוח’, במאבק בין טראמפ והקונגרס. "אני לא מבינה למה הם רוצים להשתמש ב-800 אלף עובדי מדינה כדי להבהיר נקודה".

חיים באי-וודאות

בבית קפה המציע משקה חינם לעובדי המדינה המושבתים, יושבת אמנדה וגנר לבלות במהלך ההשבתה הכפויה. את יום חמישי בילתה בהכנת אלבום דיגיטלי של שני ילדיה הצעירים. וגנר בת ה-36 ובן זוגה נלסון בן ה-37 הם עובדים פדרליים שניהם. היא מנהלת סניף של הרשות לניירות ערך בוושינגטון והוא עובד עבור משרד המשפטים. שניהם לא יקבלו כל שכר עד לחזרת הממשלה לעבודה.

"אי הוודאות מפחידה" היא אומרת. לעת עתה היא אינה מודאגת מכיסוי ההוצאות הגדולות שלהם: משכנתא על הבית, טיפול בילדים וחשבונות האשראי; שכן מעונות היום של ילדיה הסכימו לדחות תשלומים במהלך ההשבתה. היא יודעת שחלק מעמיתיה עומדים מול ברירות קשות יותר, וחלקם שוקלים ללוות כסף מבני משפחה. "האמת היא שאני מעריכה שזה יפגע גם בנו אם זה יימשך עוד זמן רב. אני חושבת שנתקל בבעיות בתזרים המזומנים" היא אומרת. לאחרונה ספגו הוצאה גדולה יחסית כשנאלצו לרכוש מיטת ילדים עבור הבת שגדלה ביחס לעריסה שלה.

חג מולד מתוח ועתיד כלכלי לא ברור

לייסקה פרוט, עובדת לשכת ניהול המקרקעין של ארקטה, המתינה עד לסוף השבוע לפני חג המולד כדי לקנות מתנה לבנה בן ה-13. ההשבתה השפיעה על החגיגות. "נאלצתי להצטמצם השנה" אמרה. "הסברתי לבני שעתידנו הכלכלי לא ברור".

פארוט, 47, היא מנהלת סניף איגוד העובדים הפרלמנטריים, והיא איננה בטוחה כי עובדי הממשל הפדרלי יקבלו החזרי שכר עבור ימי ההשבתה בדיעבד, כפי שהיה בהשבתות קודמות. "זה מפחיד" היא אומרת. "אני חיה ממשכורת למשכורת". הדלק אינו זול אז היא נשארת בבית כמה שאפשר. עם שכר הדירה ועלויות הרכב, אין לה מרחב תמרון גדול בתקציב המשפחתי. "גם כך אני כבר חיה בחסכנות" היא מוסיפה. לעת עתה היא נמנעת מללוות כסף מקרנות האיגוד, אך היא אומרת שתבחן זאת במידה וההשבתה תימשך גם בשבוע הקרוב.

"עובדי הקבלן נשכחים בתוך כל הבאלגן"

כריס אריקסון, מהנדס תוכנה בהעסקה קבלנית עבור השירותים הפדרליים, אומר שבקרוב יגמרו ימי החופשה שצבר, אם ההשבתה לא תסתיים. במידה וזה יקרה, יחל אריקסון, אבא לשלושה מהעיר סאלט לייק, לשחוק את חסכונותיו, וייאלץ לדחות חופשה שתכנן עם זוגתו לרגל יום נישואיהם ה-14. לדבריו, ככל הנראה לא יזכה להחזרים על ימי העבודה האבודים בשל היותו קבלן. "אני מרגיש שעובדי הקבלן נשכחים בתוך כל הבאלגן" אמר. "הקונגרס מנפיק תשלום רטרואקטיבי לעובדי המדינה, ומעובדי קבלן בחוזים ארוכים מתעלמים".

כריס אריקסון, קבלן ממשלתי (AP Photo/Rick Bowmer)

אריקסון, בן ה-36, יכול ככל הנראה למצוא עבודה אחרת, אך הוא מאמין בעבודה שהוא עושה עבור רשות חיות הבר והדגה האמריקאית – פיתוח תוכנה שתאפשר לממשלה ולחברות פרטיות לעבוד יחד כדי להגן טוב יותר על מינים בסכנת הכחדה, בתהליכי בינוי.

אריקסון מאשים את טראמפ ואת דרישתו להקמת חומה בגבול מקסיקו בהשבתה. "אפשר להתווכח על היתרונות של אבטחת הגבול, אבל אם תחשוב על כך, קירות הם די לא-אפקטיביים". לדבריו המחלוקת בוושינגטון מדכאת. "הגענו לנקודה שבה אנחנו רואים את מי שמחזיק בהשקפה שונה מאיתנו לא כשונה, אלא כרשע" הוא אומר.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website