חודש לבחירות טראמפ חולה בקורונה: האם המועד יכול להשתנות ומה אם המחלה תחמיר?

32 ימים בלבד לפני הבחירות לנשיאות אובחן נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כחיובי לקורונה. בהתחשב בעובדה שהוא בן 74 ועל רקע התסמינים שהראה ביומיים האחרונים, הוא נמצא בקבוצת סיכון גבוה להסתבכויות מהמחלה. לכל הפחות הוא יצטרך לבודד עצמו בזמן שהוא מקבל טיפול. בכך נוצר תקדימי במערכת הפוליטית האמריקנית בימים הקריטיים ביותר  – חודש שפני הבחירות לנשיאות.

איך משפיע הנגיף על הקמפיין של טראמפ?
 ההשלכה המידית של ההדבקות היא כמובן ביטול לוח הזמנים של טראמפ בתקופה הקרובה, לוח זמנים שכלל בעיקר עצרות בחירות וביקורים באזורים חשובים עבור מערכת הבחירות, ביניהם פנסילבניה ופלורידה המתנדנדות, וירג’ניה, ג’ורג’יה, מיניסוטה ועוד.

מבחינת מערכת הבחירות התחנה הבאה היא העימות הנשיאותי השני שאמור להיערך ב-15 באוקטובר במיאמי עם שאלות מהקהל. קיומו של עימות זה נמצא בספק כרגע, ייתכן שיעשה דרך וידאו.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

האם זה יכול להשפיע על תאריך הבחירות?
הבחירות בארה"ב אמורות להיערך ביום שלישי ה-3 בנובמבר – תאריך המעוגן בחוק האמריקני. בחלק מהמדינות הבחירות כבר החלו, כשעל רקע התפשטות הקורונה צפויה ההצבעה המוקדמת להיות משמעותית השנה. כדי להזיז את הבחירות צריך לשנות את החוק ולאשר את השינוי בשני בתי הקונגרס, בית הנבחרים בו יש רוב דמוקרטי, והסנאט בו הרוב הרפובליקני שולט. מהלך מסוג זה עוד לא התחיל, וקשה לראות איך ניתן יהיה להוציאו לפועל.

מה יקרה אם מצבו הרפואי של טראמפ לא יאפשר לו לכהן כנשיא?
למוסדות הפנימיים של המפלגות הגדולות יש חוקים הנוגעים למקרה בו המועמד מגיע למצב של חוסר תפקוד ערב הבחירות, או לאחר הבחירות וטרם ההצבעה הרשמית של האלקטורים. על פי חוקי המפלגות הוועידה המפלגתית היא שתבחר בהצבעה מועמד חלופי. עם זאת, אם ייווצר מצב שכזה בחודש הקרוב, זה כבר מאוחר מדי עבורן להחליף את המועמד.

אף שיום הבחירות הרשמי הוא 3 בנובמבר, בארה"ב ניתנת לבוחרים האפשרות להצביע בהצבעה מוקדמת, ובשלל מדינות שם ההצבעה הזו כבר יצאה לדרך: 2.2 מיליון מצביעים כבר נתנו את קולם. נוסף על כך, ברוב מדינות ארה"ב כבר חלף המועד האחרון שבו אפשר להחליף את הרישום בטופסי הבחירות שבהם מוצגים לבוחר מועמדי המפלגות.

פירוש הדבר הוא שאלא אם הקונגרס ידחה את הבחירות, הבוחרים יתבקשו בבואם לקלפי לבחור בין טראמפ לביידן גם אם בינתיים טראמפ מת חלילה מהנגיף או הפך למי שאינו מסוגל להמשיך להיות מועמדה בפועל של המפלגה הרפובליקנית.

מה קורה אם מועמד יוצא מתפקוד אחרי הצבעת האזרחים, אבל לפני שחבר האלקטורים מתכנס ומצביע רשמית בעד מינויו לנשיא?
בבחירות בארה"ב, נזכיר, יש שיטה ייחודית לקביעת המנצח – שיטת האלקטורים. בשיטה זו תושבי כל מדינה בארה"ב מצביעים רק-לכאורה בעד המועמד הרצוי מבחינתם: בפועל הם מצביעים לאיזה מועמד לתת את קולות האלקטורים המוקצים למדינתם. אחרי שמתברר איזה מועמד ניצח במדינה כלשהי, האלקטורים מאותה מדינה משתתפים בהצבעה הרשמית של חבר האלקטורים הכלל ארצי, ובה הם נותנים את קולם לאותו מועמד שהעדיפו הבוחרים במדינתם.

ההצבעה הרשמית של האלקטורים על הנשיא נערכת רק כמה שבועות אחרי יום הבחירות, ופירוש הדבר שעשוי להיווצר מצב שבו מועמד ניצח בהצבעת כלל-האזרחים – אבל מת אחריה, לפני שחבר האלקטורים התכנס כדי לבחור בו רשמית. השנה אמור חבר האלקטורים להתכנס ב-14 בדצמבר.

די נדיר שאלקטור מצביע בחבר האלקטורים בניגוד לבחירה שעשו הבוחרים במדינתו, וגם כשקרו מקרים כאלה – הם מעולם לא היו רבים מספיק כדי להכריע מערכת בחירות. ברוב מדינות ארה"ב יש חוקים המאפשרים להעניש "אלקטור בוגדני", כזה שנוהג כך, אבל ברובן אין כללים העוסקים בשאלה כיצד על האלקטורים לנהוג אם בזמן שעבר מאז יום הבחירות ועד ההצבעה שלהם הלך אחד המועמדים לעולמו.

חוקים אחדים כן יש. במישיגן, למשל, החוק מחייב מפורשות את האלקטורים להצביע למועמד שניצח במדינה וששמו מופיע בטופסי ההצבעה, ולא לשום מועמד אחר. החוק באינדיאנה, מנגד, קובע מפורשות כי אם המפלגה שמועמדה לנשיאות ניצח באינדיאנה מחליפה אותו במועמד אחר משום שהלך לעולמו, על האלקטורים להצביע למועמד החדש הזה.

אם נגיע למצב כזה במקרה של טראמפ, המפלגה הדמוקרטית בהחלט עשויה לגרור לבית המשפט את הדיון בשאלה אם לאלקטורים מותר להצביע למחליפו של מועמד שמת. לארה בראון, מומחית לניהול פוליטי באוניברסיטת ג’ורג’ וושינגטון, אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס: "השאלה המעניינת ביותר הולכת להיות איך בית המשפט העליון יטפל במחלוקת כזו". ג’סטין לוויט, פרופסור מבית הספר למשפטים לויולה, אמר שלא סביר להניח שמפלגה כלשהי תנסה לקרוא תיגר על רצון הבוחרים אם מועמד מסוים רשם בבחירות ניצחון ברור."

מה קורה עם המינוי שופטת חדשה לבית המשפט העליון?
ביום שבת שעבר הודיע טראמפ על המועמדת שלו לתפקיד שופטת בבית המשפט העליון – השופטת השמרנית איימי קוני בארט. האירוע שנערך ללא מסיכות וללא ריחוק חברתי ולפי גורמים בבית הלבן קשור כנראה להתפשטות הרחבה של הנגיף. זה אמור היה להיות המהלך המשמעותי האחרון של טראמפ לפני הבחירות, אך כרגע המשך קיומו מוטל בספק.

יו"ר ועדת השיפוט בסנאט הסנטור הרפובליקני לינדזי גרהאם אמר כי המינוי ימשך כמתוכנן, אך נציגי הסנאט הדמוקרטים טוענים כי לא ניתן להמשיך במינוי בהתחשב בנסיבות. שני חברים רפובליקנים בוועדה שאחראית לשימוע נדבקו בנגיף. על רקע לוחות הזמנים הצפופים הנדרשים כדי לאשר את המועמדת, כל עיכוב משמעו דחיית ההחלטה לאחרי הבחירות. מאבק זה יוכרע כנראה בימים הקרובים.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website