חוזרים לבנקאים

ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים מתכנסת בשעה זו (ראשון) לישיבה שתעסוק בבחינת התנהלות הבנק הבינלאומי בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים בישיבה בהשתתפות יו"ר דירקטוריון הבנק  אירית איזקסון והמנכ"לית סמדר ברבר צדיק. לאחר מכן תתכנס הועדה לדיון עם בכירי בנק דיסקונט – יו"ר הדירקטוריון יוסי בכר ומנכ"לית הבנק לילך טופילסקי.

יו"ר ועדת החקירה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), אמר בפתיחת הישיבה כי "נא לעשות כל מאמץ לא לספר לנו על נפלאות העתיד וההווה. אנחנו מבקשים לקבל הבהרות על אשר נעשה ממועד המנדט שניתן לוועדה מ-2003 ועד לימים אלה".

הוועדה חוזרת למפגש עם ראשי המערכת הבנקאית, לאחר שלפני שבועיים נפגשה עם ראש רשות שוק ההון משה ברקת. לפני כן, הגיעו נציגי בנק לאומי – המנכ"לית רקפת רוסק עמינח ויו"ר הבנק דוד ברודט, וכן נציגי בנק הפועלים, המנכ"ל אריק פינטו והיו"ר עודד ערן. נציגי הבנקים נדרשו לענות על שאלות חברי הועדה בנוגע להלוואות אותם העניקו לבעלי עסקים גדולים, ובעיקר לגבי התנאים בהם העניקו אותם שלטענת חברי הועדה היו מקלים משמעותית מאלו שניתנות לציבור הרחב.עד כה הכחישו נציגי הבנקים מעורבות בלתי לגיטימית בהלוואות ללווים גדולים. "לא יודע על שיקולים זרים במתן אשראי. כשלאחד מחברי ועדת האשראי יש ניגוד עניינים, הוא מודיע על ניגוד עניינים. כשאנחנו מגלים שפעולות שאדם עשה לא תואמות את אמות המידה שהבנק פועל בהן אנחנו נוקטים בפעולות, לרבות הפסקת האשראי" אמר אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים בדיון בחודש שעבר. נציגי הבנק סירבו למסור לוועדה פרטים אודות ההלוואות שניתנו לאיש העסקים אליעזר פישמן בטענה שמדובר במידע חסוי על לקוחותיהם. גם נציגי בנק לאומי הודיעו כי לא יוכלו לחשוף פרטים על לקוחותיהם בדיון האחרון. ח"כ כבל לא התרצה מטיעוניהם, ואמר כי "לא נהניתי מכל התשובות שלכם, התמקדתם בתקופה הזו ועל החלק המרכזי של השאלות לא קיבלנו תשובות מספקות. יש דברים שצריכים להשלים ונקיים דיון נוסף ומשלים".ח"כ איתן כבל, שעומד בראש הועדה, איים כבר לדרוש גישה לאותו המידע. "אני חייב לומר לאותם בנקים, פקידים ושרים – אתם טועים! תרבות ה’סמוך’, ו’יהיה בסדר’ נגמרה. אני מודיע לכם: אנחנו לא נירתע ולא נהסס אל מול מה שנראה, לכאורה, כמסכת של טיוח ומריחה. הבנקאות אינה חסינה מאור השמש ועיוותים במחשכים רק פוגעים בה משום שהם משמידים את אמון הציבור" אמר כבל.

 

 

Leave a Reply

Name *
Email *
Website