“חומרה יתרה וקיצונית”

עשר שנות מאסר וקנס בגובה 60 אלף שקלים נגזרו היום (חמישי) על הצעיר (19) המכונה "ההאקר מאשקלון", שהואשם באיומי שווא על פצצות במטוסים ובמוסדות יהודיים, ושסחט ואיים בחטיפת ילדים. הצעיר הורשע בעבירות של סחיטה באיומים, מסירת ידיעות כוזבות, קשירת קשר לפשע, חדירה לחומר מחשב, הלבנת הון, מידע כוזב, תקיפת שוטר, נשיאת נשק ובעבירות נוספות. שמו עדיין אסור לפרסום בישראל, בשל העובדה שהיה קטין בעת ביצוע חלק מהעבירות.

"אין צורך להרבות במלים על חומרתם היתרה והקיצונית של המעשים שביצע הנאשם", אמר שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, צבי גורפינקל, שציין כי מעשיו של הצעיר היו "רבים, חמורים ונלוזים". הוא הוסיף כי מסוכנותו של הצעיר לציבור היא רבה. עם זאת, גורפינקל התחשב בעובדה שהנאשם מאובחן על הרצף האוטיסטי, והקל בעונשו. לדבריו, לולא עובדה זו, ואלמלא היה מבצע חלק מהעבירות כקטין, היה גוזר עליו 17 שנות מאסר.

כוחות משטרה אמריקנים מחוץ למוזאון הילדים היהודי בניו יורק, אחרי שהתקבלה התראה על מטען חבלה במקום, ב-9 במרץ 2017. (צילום: AP Photo/Bebeto Matthews)

מ-2015 עד מעצרו במרץ 2017 ביצע הצעיר אלפי שיחות הפחדה למוסדות שונים ב-13 מדינות ברחבי העולם, בהן גם ישראל וארה"ב. הוא נהג להתקשר ולפנות בכתב, באמצעים ממוחשבים, לגופים שונים ברחבי העולם – ובכללם חברות תעופה, שדות תעופה, בתי ספר, גני ילדים, קניונים, תחנות משטרה, הקונסוליה הישראלית במיאמי, מוסדות ציבוריים ואף לשכת חבר סנאט בדלאוור, ולאיים עליהם כי מעשי רצח וטרור צפויים להתרחש במקום הומה אדם באמצעות פיצוץ מטען חבלה, ירי ודרכים נוספות.

לפי פסק הדין, הציע הצעיר את שירותיו ב"דארקנט" לביצוע שיחות הפחדה, סחיטה ואיומים בתמורה לתשלום. מזמיני השירות שילמו לו באמצעות ביטקוין, ובהתאם למחירון שהשתנה לפי יעד השיחות. הוא אף שכר בנקודה מסויימת שני "קבלני משנה" שיבצעו עבורו את שיחות האיום. השופט גורפינקל ציין כי הביטקוין שקיבל הנאשם תמורת שיחות ההפחדה היה שווה בזמנו יותר מ-800 אלף שקלים, והיום עומד שוויו על כארבעה מיליון שקלים. עד היום הוא לא גילה את הסיסמאות לארנק האלקטרוני שבו מוחזק הכסף, כך שלמעשה הוא עדיין שולט בו. בשל כך הורשע גם בהלבנת הון.

על פי פסק הדין, הצעיר "השתמש באמצעים מתוחכמים באינטרנט לצורך הסוואה. הוא ביצע את שיחות הטלפון תוך שיבוש בכלים טכנולוגיים כדי להקשות על זיהויו. הוא שילם באמצעות ביטקוין תמורת שיחות. הוא המיר מילים מוקלדות לדיבור בשיחות, וכך לא נדרש להשתמש בקולו. מטרתו הייתה לגרום לבהלה בציבור, לגרום לפינוי בהול של המקום וליצור הד תקשורתי שיעצים את הפגיעה. הוא הציע שירותים תמורת תשלום בנושא ופרסם אותם בדארקנט. התשלום שדרש עבור שירותי ההפחדה – 40 דולר עבור שיחה לאיום בטבח בבית פרטי, 500 דולר עבור איום טלפון על הטמנת פצצה".

בתחילת השנה הוגש נגדו כתב אישום גם בידי משרד המשפטים האמריקני בגין פשעי שנאה ואיומים. אם יוסגר לארה"ב הוא צפוי לעמוד בפני עונש של עשרות שנות מאסר. עם זאת, הסיכוי שיוסגר לארה"ב קלוש. בעוד ההגנה לא הכחישה את המעשים, הדיון המשפטי בתיק התמקד בשאלה האם הצעיר היה כשיר לעמוד לדין ואחראי למעשיו. בין היתר טענה משפחתו של הנאשם כי גידול בראשו שלל את כשירותו לעמוד לדין – אך טענות אלו נדחו על ידי בית המשפט, שהרשיע את הצעיר.

עורכת דינו של ההאקר מאשקלון מציגה בפני בית המשפט עדויות לגידול במוחו, שלטענת ההגנה גרמה לו לבצע רת הפשעים בהם הורשע. (צילום: פלאש90)

בחודש פברואר האחרון ניסה הצעיר להימלט מידי סוהרים בכניסה לבית המעצר במגרש הרוסים בירושלים. זאת, בזמן שהובא למתקן לקראת העברתו לכלא ניצן. הצעיר הורד מרכב הובלת האסירים ופתח בריצה. שני לוחמי יחידת נחשון של שירות בתי הסוהר רדפו אחריו למרחק של כמה עשרות מטרים ותפסו אותו בטרם הצליח לחמוק.

עו"ד יורם שפטל, סנגורו של הצעיר, אמר כי "אנחנו מתכוונים לערער על ההרשעה שהיא חסרת תקדים. כמו שאמרו חז"ל – המרחם על אכזרים, סופו שמתאכזר לרחמנים. מערכת משפט שמרחמת על מרצחי החיזבאללה, באופן לא מפתיע מתאכזרת לאוטיסט בעל מאה אחוז נכות נפשית".

עו"ד יוני חדד ממחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה אמר כי "בית המשפט גזר עשר שנים על הנאשם והרשיעו בכל העבירות. הוא הכיר בנזק שגרם לרבים ברחבי העולם. הוא פעל ממטרה להטיל אימה על הציבור".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website