חייגו 105

אחרי שנתיים של עבודה: הוקם מטה 105 – המטה הלאומי להגנה על ילדים ונוער ברשת. המוקד מיועד לספק מענה רב תחומי עבור בני ובנות נוער שנפגעו ברשתות החברתיות ובאינטרנט. השר לביטחון הפנים ארדן: "כל ילד חמישי בישראל נחשף להטרדה מינית; מרבית הפגיעה מתרחשת בוואטסאפ ובאינסטגרם".

החל מהיום בלילה, יחל לפעול מטה 105 – המטה הלאומי להגנה על ילדים ונוער באינטרנט. המטה הינו תוצר של עבודה משותפת של משרדי ממשלה רבים בראשם המשרד לביטחון פנים, משטרת ישראל, ובשיתוף ארגונים אזרחיים ומתנדבים. לדברי ארדן מדובר במודל ייחודי בעולם "אנחנו מספקים כאן כתובת אחת שיש בה הכל", אמר השר. "אני קורא לציבור: נחשפתם לפגיעה בילדים? אל תחכו, חייגו 105".

מוקד 105 יפעל כמוקד טלפוני שיהיה זמין 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. המוקד מיועד לפניות הנוגעות לאלימות ובריונות באינטרנט כנגד בני ובנות נוער וילדים, בכללם אלימות מינית המתרחשת ברשת. לדברי השר לביטחון פנים גלעד ארדן: "כל ילד שלישי בישראל נחשף לאלימות ברשת וכל ילד חמישי נחשף להטרדה מינית. הילדים נחשפים להפצת תמונות שלהם, לסחיטה ופגיעה מינית. את המציאות הזאת החלטנו לשנות, ולהקים את המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת. מהיום, הוא הכתובת של כל אזרחי ישראל. המטה הלאומי הוא כתובת להצלת חיים"

ראש האגף לחקירות ומודיעין במשטרה, ניצב גדי סיסו, אמר כי "הקמת המטה הלאומי מהווה פריצת דרך חדשנית שתשפיע על איכות חייהם של ילדינו. בכדי להבין את גודל ההישג והמשמעות יוצאת הדופן שלו, צריך להבין את גודל האיום אליו נחשפים ילדינו בעולם הוירטואלי. יש פה כדי לפגוע בהם – זליגת מידע, תמונות, חרמות. הניסיון מלמד כי בעוד רוב ילדינו מנהלים את חייהם ברשתות החברתיות – חצי מהם מאמינים כי היא בטוחה, בעוד 25% מהם נפגעים בה".

מענה רב תחומי

ייחודיותו של המטה באה לידי ביטוי בעובדה כי הוא מיועד לספק מענה רב תחומי ושותפים לו משרד החינוך, משפט המשפטים, משרד הבריאות, משרד העבודה והרווחה, ומשטרת ישראל, לצד המשרד לביטחון הפנים. את המוקד יאיישו גורמי המשטרה, יחד עם גורמים ממשרד החינוך – אליהם יופנו מקרים בהם יש צורך לסייע לפונה דרך בית הספר בו הוא לומד, גורמים ממשרד הרווחה במקרים רלוונטיים, ועוד.

השקת המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת
(צילום: ענת יורובסקי)

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך הדגיש אף הוא את הרב-תחומיות של הטיפול "המוקד מאויש על ידי שוטרים בעלי הכשרה ייחודית ואנשי המשרד לביטחון הפנים ולצידם גורמי מקצוע ממשרדי הממשלה השותפים (חינוך, משפטים, בריאות, עבודה, רווחה ושירותים חברתיים).  בתוך כך, ביחידת להב 433 של משטרת ישראל הוקמה יחידת אכיפה ייעודית, המהווה חלק מהמטה הלאומי, ותכליתה לפעול במישור הפלילי כנגד עבריינים הפוגעים בילדים ברשת. לרשות היחידה עומדים אמצעים מודיעיניים וחקירתיים מתקדמים, והיא אף תפעל לחשוף פעילות שיש בה כדי לפגוע בקטינים ברשת בזמן אמת, תוך נוכחות במקומות שונים ברחבי הרשת שאותרו כבעלי פוטנציאל פגיעה משמעותי".

"בדסק השותפויות, יושב מפקח ממשרד החינוך שמדבר ישר אחר הפנייה עם יועצת בית הספר" הדגים ארדן. "משרד הרווחה מתחיל בתוכנית טיפולית לילד שנפגע. כך למעשה המטה הלאומי החדש יעשה את כל מה שנדרש כדי להחזיר את הילד והילדה לשגרה, תוך העמדה לדין של החשוד".

מוקד 105 להגנה על ילדים ונוער ברשת (קרדיט תמונות: דוברות המשרד לביטחון הפנים ודוברות משטרת ישראל)

אלשיך הוסיף כי "לצד הטיפול בפן הפלילי, המטה ערוך גם לפעול במישור המניעה בקהילה. המטה יפעיל תכניות מניעה בבתי הספר וברשויות המקומיות, בין היתר באמצעות מתנדבים שיוכשרו לכך ע"י המטה הלאומי החדש".

בחודשים האחרונים, פעל מוקד 105 במתכונת של הרצה. "בחודשים האלה, למדנו שילדות ונערות נפגעות באופן מובהק יותר מבנים. בדרך כלל בגילאים 12-15. נושא הפגיעות המיניות טופס חלק גדול מהאירועים. אינסטגרם ו-וואסטפ – שם מתרחשת מרבית הפגיעה. את מה שלמדנו תרגמנו לקמפיין מודעות רחב מאוד. אנחנו רוצים להעלות את המודעות – שציבור ההורים ילמדו וידעו איך צריך להיזהר מהם – ושיש מעכשיו למי לפנות".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website