ח”כ אתי עטיה: “החובה לפרסם דו”ח פערי שכר מגדריים ייתן לעובדים ביטחון תעסוקתי ויציבות, ויביא לצמיחת המשק”

ח”כ אתי עטיה. “פרסום דו”ח פערי השכר ייתן לעובדים ולעובדות כלים לעמוד על זכויותיהם מול המעסיקים” (צילום: ויקימדיה קומונס)

חברות גדולות במשק יחויבו ממחר (רביעי) לפרסם באתר האינטרנט שלהן דו"ח שנתי שחושף את פערי השכר המגדריים בין נשים לגברים.

"חובת הדיווח תצמצם את התופעה המוכרת של הכחשת קיומם של פערי שכר", אומרת ל’דבר’ יוזמת החוק ח"כ אתי חוה עטיה (הליכוד), "שכן היא מאלצת מעסיקים לאסוף נתונים אודות פערי שכר ולהביט בהם, וגם חושפת את פערי השכר מול העובדים ולעיני הציבור כולו. מדובר בתיקון היסטורי שישים קץ לאפליה. החוק הזה קידם שקיפות, צימצם באופן משמעותי את פערי השכר בין המגדרים ואפילו יביא לצמיחת המשק והתעשייה, כי יהיה יותר ביטחון תעסוקתי ויציבות".

הרעיון לחקיקת החוק הגיע לדבריה מחו"ל. "בחלק ממדונות אירופה קיים כבר חוק שמחייב פרסום דו"חות על פערי השכר הללו, והדבר גם מפוקח על ידי השלטונות והרשויות". לדבריה, אף שחוק שכר שווה לעובד ולעובדת נחקק בישראל כבר ב-1996, עדיין תופעת פערי השכר קיימת במשק הישראלי. "אני פועלת מתוך תחושת שליחות למצוא את האיזונים והבלמים הנחוצים למיגור התופעה המקוממת הזו, וסבורה שפרסום פומבי של דו"ח פערי השכר ייתן לעובדים ולעובדות כלים לעמוד על זכויותיהם מול המעסיקים".

עטיה סיפרה שבתהליך הכנת החוק להצבעות בוועדת העבודה והרווחה, שהייתה אז בראשות ח"כ חיים כץ (הליכוד), עלו אתגרים והסתייגויות של גורמים שונים. "היו שטענו שהחוק מוסיף נטל של עלויות למעסיקים ויפגע בפריון העבודה. אחרים טענו שהדרישה לפרסם דו"ח כזה תגרום לצמצום תעסוקת נשים ומניעת תגמול של עובדים מוכשרים יותר, אבל את כל הטענות האלו ואחרות דחינו במהלך דיוני הוועדה ויצאנו לדרך".

חקיקת החוק חייבה גם תהליך של איזון בין חובת הדיווח לבין השמירה על פרטיות העובדים, וגודל החברות החייבות בדיווח נקבע על חברות שמעסיקות 518 עובדים.

החוק גם קבע שמעסיקים יצטרכו לערוך שני דו"חות, פנימי וחיצוני. בשניהם מחלקים המעסיקים את עובדיהם לקבוצות בהתאם למאפייני העבודה, אולם הדו"ח החיצוני הפומבי, שאותו הן חייבות לפרסם בגלוי, לא כולל את שמות הקבוצות ואת סכומי השכר הממוצעים בכל קבוצה. זאת, בניגוד לדו"ח הפנימי, שבו רשאים לעיין העובדים.

"חלק מהחברות כבר הפנימו שפערי השכר מצריכים שינוי מהותי"

בינתיים, ערב כניסת החוק לתוקף, מרבית החברות הגדולות במשק עדיין לא פרסמו את הדו"ח, אבל עטיה מציינת שלהבנתה רבות מהן נערכות לכך. "יישום החוק נדחה מאז חקיקת החוק ועד היום בעקבות תקופת הקורונה ששיבשה הרבה מאורח החיים, ולא רצינו להכביד על המשק בתקופת ההתמודדות עם המגפה. לצערי, דווקא במשרדים ממשלתיים גררו רגליים ונערכו מאוחר מדי ליישום החוק, אך מוטב מאוחר מאשר לעולם לא.

"בחלק מהחברות שפרסמו כבר את פערי השכר התברר שהפערים תלויים בנסיבות אישיות ותנאי העסקה שנחתמו מול העובדות". עטיה מדגישה שבמקרים אחרים ניתן ללמוד גם על פערים לא מוצדקים.

לדבריה, החוק הקיים כיום לא מטיל סנקציות במקרה של אפליה, אבל היא מעריכה שהחובה לפרסם את הדו"חות צפויה להרתיע מעסיקים מפני תביעות מצד עובדות. לפי עטיה, מאז 2008 פועלת בזרוע העבודה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, שמשמשת גוף אכיפה אזרחית של חקיקת השוויון ומסייעת לתובעות בתחום.

"לנציבות יש סמכויות לברר תלונות של עובדות מול מעסיקים, להוציא צווים למעסיקים בדרישה לקבלת נתונים, להגיש תביעות בשם העובדת או בשם הנציבות, ולהגיש חוות דעת משפטיות בתיקים המתנהלים".

עטיה טוענת שאחד הגורמים לפערי שכר בין נשים וגברים הוא נורמות תעסוקתיות שמעניקות אמון ויציבות לעבודת הגברים על פני הנשים, שהתגבשו במהלך השנים, וקשה בהרבה מקרים לשנות אותן. "אני מאמינה שבתהליך עקשני ויציב, הנורמות האלה ישתנו לטובה", היא אומרת. "עשינו פריצת דרך בתחום, אבל הדרך עוד ארוכה. חלק מהחברות במשק כבר הפנימו שמדובר בפערי שכר שמצריכים שינוי מהותי מצדן. פרסום הדו"ח ישנה את הסטיגמות המקובלות, שלפיהן האיזון בין עבודה למשפחה נתפס כבעיה של נשים שמתפשרות כדי לטפל במשפחה".

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website