חצי מיליון דירות בתכנון ו-280 אלף התחלות בניה: צעדי הממשלה לטיפול במחירי הדיור

שר השיכון זאב אלקין, שרת הפנים, איילת שקד ושר האוצר, אביגדור ליברמן, הכריזו היום (ראשון) על תכנית תלת שנתית להשקעה בתכניות דיור ותשתיות תומכות דיור, שתתחיל לבנות כ-70 אלף דירות בשנה. בנוסף לכך, שלושת המשרדים ישקיעו בתשתיות תומכות בהן מוסדות חינוך, תחבורה ותשתיות בסיס, ב-16 מיליארד שקלים (2 מיליארד לחברה הערבית).

התכנית תכלול שורה של צעדים ממשלתיים, המכוונים ברובם להסרת חסמים לתכנון ובנייה של דירות חדשות. חלק מהצעדים אושרו בוועדות ויעברו בחוק ההסדרים הקרוב, אחרים נעשים כחלק מהוראת השרים או המשך פעילות שהייתה בעבר ."אנחנו מנסים להתמודד עם הגדלת ההיצע ולצנן את הביקוש, אלה הדברים שאנחנו מסוגלים להשפיע עליהם אל מול עליית המחירים בדיור", אמר שר האוצר, אביגדור ליברמן. "הנבואה לא ניתנה לי ולכן אני לא מתנבא, אבל עשינו פה מקסימום מבחינת היכולת של המדינה להשפיע על שוק הדיור".

שר האוצר, אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

שלושת הצעדים החדשים שהציגו המשרדים נועדו להתמודד עם המשקיעים ובהם העלאת מס הרכישה חזרה ל-8% (כמו בתקופת שר האוצר, משה כחלון), הגבלות מחמירות על Air B&B ואיסור על מתן שימוש חורג בדירות מגורים (פרט לגנים) באזור המרכז. מס הרכישה ירד ל-5% בתקופת כהונתו של שר האוצר הקודם, ישראל כ"ץ, במטרה להמריץ את שוק בעקבות משבר הקורונה ומשך את המשקיעים חזרה לשוק בהיקפים גדולים, כפי ניתן לראות על פי הנתונים הרבעוניים של האוצר והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

לדברי השרים, העלאת המס נועדה כדי להתמודד עם הביקושים העודפים של המשקיעים שמובילים לעליית מחירים. ההגבלות על חברות להשכרת מגורים לצורך לינה תופעל כנגד דירות המושכרות באופן קבוע לצורכי לינה, הצעד יצטרך לעבור תהליך חקיקה ועל פי השרים, אמור לשחרר כ-13 אלף דירות לשוק. מכיוון שההיתרים לשימוש חורג ניתנים באופן תקופתי, הגבלתם תיושם באופן הדרגתי לאורך השנים הקרובות.

שר השיכון אלקין הכריז שתכנית "מטרה", שתחליף את מחיר למשתכן של כחלון, תושק כבר בתחילת נובמבר. במסגרת התוכנית, תינתן הנחה של 20% על מחיר הדירה בעוד ש-65% מהשיווקים על קרקעות מדינה יהיו במסגרת התכנית. "זוהי תוכנית בה המדינה מפסיקה לספסר בקרקע ומוותרת על בין 12 ל-20 מיליארד שקלים מההכנסות על הקרקע בשנים הקרובות", אמר אלקין.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

שאר הצעדים שהזכירו המשרדים כוללים את הארכת פעילות הוועדות הארציות לתכנון (ותמ"ל) בעוד שלוש שנים, הורדת אחוז ההסכמה הנדרש להתחלת תכניות פינוי-בינוי במשולב להגברת ההגנה על דיירים מפני החתמות פוגעניות, קידום הסבת שטחי תעסוקה לבנייה לצורך מגורים, חלקם להשכרה ארוכת טווח.

בנוסף, כפי שהבטיח בעבר, ציין אלקין שיועבר תקציב לרכישתן של 4,700 דירות דיור ציבורי ושיפוץ של עוד 1,200 דירות ובמקביל יקודמו מאמצים לפינוי דיירים אותם המשרד מגדיר כפולשים, וביניהם עמותות, בתי כנסת וכו’. יש לציין שרשימת ההמתנה לדיור הציבורי כיום עומדת על כ-30 אלף איש ומספר הדיירים שיכולים להיחשב כפולשים עומד על 7,000.

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website