חרף התחייבויותיה: גוגל ממשיכה להתנכל למובילי התארגנויות עובדים

עובדת לשעבר בגוגל ארה"ב פרסמה את סיפור הפיטורים שלה, שמצטרף לשורה של הפרות זכויות עובדים בענקית האינטרנט. העובדת, קת’רין ספיירס, עבדה במשך כמעט שנתיים בגוגל כמפתחת תוכנה. על אף עבודתה, שלטענתה זכתה בשבחים, פוטרה מהחברה לאחר שפיתחה תוכנה שתיזכרה את עובדי החברה לגבי זכות ההתאגדות שלהם.

גוגל הייתה מעורבת לאחרונה במספר פרשיות של התנכלות לעובדים שניסו למחות נגד מדיניות ההנהלה, ושכירת שירותיה של חברת IRI הידועה כחברת ייעוץ לאסטרטגיה לדיכוי התארגנויות עובדים. בחודש שעבר נחשף כי עובדי החברה האשימו את ההנהלה בכך שפיתחה כלי מעקב אחר ניסיונות ההתארגנות של עובדיה. לטענת העובדים, ההנהלה פיתחה והתקינה תוסף לדפדפן של גוגל, שעוקב אחר שימוש העובדים באינטרנט ומנטר ניסיונות לארגן מחאת עובדים, או התאגדות לצורך שיפור תנאים. התוסף מתריע להנהלה על כל ישיבה בהשתתפות יותר מ-100 עובדים, בניסיון לעקוב אחרי נסיונות ההתארגנות. לפי מספר טענות שהועלו לאחרונה על-ידי עובדים שביקשו להישאר אנונימיים, המהלך נעשה בתיאום ובייעוץ של חברת הייעוץ IRI.

עובדי גוגל מניפים שלטי מחאה במטה המרכזי של החברה בעיירה מאונטיין ויו בקליפורניה, לאחר שמספר עובדים יצאו ממשרדם במחאה על טיפול לקוי של החברה לטענתם בתלונות של עובדים על התנהגות מינית בלתי הולמת של מנהלים בחברה, 1 בנובמבר 2018 (AP Photo/Noah Berger)

בספטמבר הגיעה גוגל – שפעם נחשבה כמקום המושלם להיות מועסקים בו – להסדר עם מועצת יחסי העבודה הארצית (ה-NLRB) שדרשה ממנה להבהיר כי המדיניות שלה "אינה מונעת מעובדים לדון בסוגיות במקום העבודה", אולם בתחילת החודש הודיעה גוגל על כוונתה לשכור את שירותיה של חברת הייעוץ IRI Consultants, זאת כחלק ממדיניות הפגיעה בניסיון ההתאגדות של עובדי החברה. חברת הייעוץ מתהדרת בהצלחה בניהול מספר מאבקים של הנהלות נגד ניסיון ההתאגדות של עובדיהן.

על-פי סיפורה, כעובדת החברה היא פיתחה תוכנה שהקפיצה לעובדים את המילים "לעובדי גוגל יש את הזכות להשתתף בהתארגנויות על-פי חוק". מדובר בשורה מתוך מסמך הזכויות שחויבה הנהלת החברה לפרסם בעקבות הפרשיות. לטענתה של ספיירס, תגובת ההנהלה הייתה לזמן אותה לרצף שימועים, לתחקר ולבסוף לפטר אותה. "ההנהלה השעתה אותי ללא אזהרה… הם גררו אותי לשלושה שימועים שונים עם מעט מאד התרעה מראש בכל פעם. תישאלו אותי על ניסיונות התארגנות שונים ונשאלתי שמונה פעמים אם הייתה לי כוונה להפריע למהלך התקין של העבודה. התשאולים היו אגרסיביים מאד ולא חוקיים. הם לא נתנו לי להתייעץ עם אף אחד, כולל עורך דין, והפעילו עלי לחץ להודות ולהפליל את חברי לעבודה, שאיתם דיברתי על מימוש הזכויות שלי", כתבה.

ספיירס מספרת שבשבוע שעבר התקשרו אליה מהחברה להודיע על פיטורים בגלל הפרת קודי האבטחה של גוגל. "זה לא משפיע רק עליי. לחברה יש יותר מדי כוח והם צריכים לתת את הדין על המעשים שלהם. כל עוד החברה יכולה להתייחס אליי באופן הזה, הם יוכלו להתייחס ככה לכולם. העובדים צריכים קול בחברה הזאת. אנחנו צריכים להגן אחד על השניה ולעמוד ביחד".

עובדי גוגל עוזבים את המטה המרכזי של החברה בעיירה מאונטיין ויו בקליפורניה, לאחר שמספר עובדים יצאו ממשרדם במחאה על טיפול לקוי של החברה לטענתם בתלונות של עובדים על התנהגות מינית בלתי הולמת של מנהלים בחברה, 1 בנובמבר 2018 (AP Photo/Noah Berger)

"גוגל החליטה לפטר את אלה מאיתנו שמתארגנים ומשמיעים את הקול המשותף שלנו כי ההנהלה מפחדת. למרות שהחברה מחזיקה בפרטים אישיים על חייהם של מיליארדי אנשים, החברה מפחדת מזה העובדים שלהם אפילו יהיו מודעים לזכויות שלהם להתארגן. אני מעודדת את כולם לא להיכנע להנהלה, להצטרף לאיגודים ולהמשיך להתארגן כדי לשמור על המשתמשים שלנו, הקהילות שלנו ועל עצמנו".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website