טבעי שנרוויח: גז נוזלי טבעי (LNG) עולה פחות מהגז הישראלי | איפה הקאצ’?

מחירי הגז הטבעי הנוזלי (LNG) נמצאים בשפל, אך בישראל לא ממהרים לנצל זאת להוזלת מחירי החשמל. לפי חברת החשמל, ברכש LNG אין אפשרות לדעת את המחיר מראש, ולכן לא מסתמכים עליו במקום רכישת גז ישראלי במחיר ידוע מראש.

פיצוצי צנרת הגז ממצרים בשנים 2012-2011, אפשרו אישור מהיר לתכנית ההקמה למתקן ישראלי לקבלת LNG מול חופי חדרה על-ידי חברת נתג"ז, שהיה כשיר בתחילת 2013, והקל במעט את המחסור בגז.

באותה שנה חובר לחוף גם מאגר תמר, ומתקן ה-LNG הפך למתקן גיבוי בהספק נמוך ולא מתקן לאספקה סדירה.

היקף השימוש ב-LNG רחוק ממיצוי הפוטנציאל

בשונה מהמצב כיום, רוב הזמן מחירי ה-LNG גבוהים לעומת מחירי הגז המקומי ולא משתלמים בפני עצמם. ה-LNG חיוני גם כשהוא יקר, מפני שקיבולת הצינור ממאגר "תמר" אינה מספיקה לבדה לשעות צריכת השיא של הגז. משרד האנרגיה, מפרסם סקירת התפתחויות שנתית במשק הגז, ובה נכתב שבמהלך שנת 2018 סופקו כ-0.67BCM  (מיליארד מטר מעוקב) של LNG מהמצוף הימי מול חופי חדרה, לעומת כ-0.52BCM  בשנת 2017. זו עליה מתונה, הקשורה גם להתייקרות ה-LNG בשנה שעברה.

ה-LNG נרכש מספקים ברחבי העולם ומגיע לישראל בעזרת אניות LNG שמטעינות את מיכלי האנייה המגזזת שעוגנת מעל המצוף מול חופי חדרה. רכש ה-LNG נעשה בעסקאות נקודתיות לאורך השנה (שוק ה-spot) כשהמחיר משתנה בכל עסקה. לפי חברת נתג"ז שבנתה את המצוף, הוא יכול לספק לפחות 2.5 BCM בכל שנה.

LNG יכול להיות יותר משתלם מגז מקומי

לפי חברת CME, חוזים עתידיים לשנים הקרובות לרכישת LNG בארה"ב, נעים בטווח של 2.3 עד 2.7 דולר ליחידת אנרגיה, מחיר נמוך מאוד. למחיר זה יש להוסיף עלויות הובלה לישראל ועלויות גיזוז, שיכולות לנוע בטווח שבין 1.3 ל-1.8 דולר. כך יוצא שגם אחרי חישוב עלויות אלו, ניתן לרכוש LNG בהוזלה (3.6-4.5 דולר) לעומת מחירי הגז המקומי (4.7-4.8 דולר). המחיר הנמוך בולט עוד יותר בשל היקף הטיפול בגז הזה – הפקה, טיפול, הנזלה, הובלה וגיזוז, לעומת הוצאות הפקה וטיפול בלבד בגז מהמאגרים הישראליים.

מחברת החשמל נמסר כי "רכש הגז הנוזלי הוא דלק מערכתי שהכמות נקבעת על-ידי מנהל המערכת באישור רשות החשמל, לצורך בטחון אנרגטי ולמחסור בגז ‘רגיל’. הוא מוזמן חודשים מראש לתאריכי מטענים קשיחים. מחירו אינו ידוע מראש, מאחר שהוא צמוד למחירי spot בינלאומיים כפי שמפורסמים בעת האספקה ולא בעת הרכישה. יש שונות גדולה במחירים אלו". כלומר, חברת החשמל לא רוכשת משלוחי LNG לפי שיקולי עסקיים בלבד, אלא מתוך מדיניות שמוכתבת לה על-ידי רשות החשמל, שמכתיבה מגבלות לגבי השימוש ב-LNG.

דו"חות חברת החשמל מראים כי במחצית הראשונה של 2019 גבר רכש ה-LNG, בסכום לא גבוה של 73 מיליון שקלים לעומת התקופה המקבילה ב-2018. יש לציין כי במשך רוב שנת 2018 מחירי ה-LNG לא היו כדאיים יותר מגז ישראלי. באופן עקרוני, מדיניות רשות החשמל, מכירה ב"הזדמנות עסקית" כגורם שיש להתחשב בו בהחלטות הרכש. לא ברור מדוע חברת החשמל לא מסוגלת לנצל את השפל במחירי ה-LNG בארה"ב, בעבור היקפי רכש LNG גדולים בהרבה, לטובת הורדת תעריף החשמל בישראל.

יציבות לשנתיים לפחות

למרות הסברי חברת החשמל על מחירים תנודתיים, באתר מקרו טרנדס מראים כי צניחת המחיר ב-2019 איננה תופעה יוצאת דופן, כשצניחות כאלו אירעו גם לאורך שנת 2015 ובשנת 2011.

לאורך כל העשור האחרון, מחירי ה-LNG בארה"ב היו נמוכים בהשוואה היסטורית לעומת עשורים קודמים. בחברת האנרגיה BP צופים כי מחיר ה-LNG  יישארו נמוכים גם בעתיד, לפחות עד 2021, משום שהגידול הצפוי בתפוקת ה-LNG בעולם ממשיך להדביק את הגידול הצפוי בביקוש. גם חברת הדירוג פיץ’ מעריכה כי המחירים ישארו נמוכים עד 2021 לפחות, בשל ההאטה בצמיחה בסין, לצד גידול בהיצע הגז מארה"ב. בפיץ’ מתריעים כי אירועים ביטחוניים כמו ההתקפה האיראנית על מתקני הנפט הסעודיים יכולים לגרום לקפיצה מהירה במחירי הדלקים, אך מציינים כי להתקפה זו הייתה השפעה קצרת טווח בלבד על המחירים, שירדו מאז.

כל עוד רכש ה-LNG במשק החשמל בישראל יתבסס על מדיניות של השלמת אספקה ולא על מדיניות של מקור אספקה סדרתי של גז, לא יהיה אפשר לחסוך כסף לציבור בהיקף משמעותי בזמנים של מחירי שפל. מחירי הנפט והגז ברחבי העולם, כמעט ולא משפיעים על מחירי הגז בישראל, שנקבעים בחוזים ארוכי טווח. כלומר, שפל ארוך שנים במחירי האנרגיה בעולם כפי שיש כיום, לא מתרגם להורדת מחיר הגז בישראל. חברת החשמל משלמת כיום כ-6.3 דולר ליחידת אנרגיה ויצרני חשמל פרטיים משלמים כ-4.8 דולר. 4.8 דולר הוא שקלול של נוסחת מחיר שצמודה למחיר העולמי, אך לא יכולה לרדת עוד יותר בשל "רצפה" שמגנה על הרווחים של בעלי מאגרי הגז. במצב זה, דווקא ה-LNG מאפשר למגמת המחירים העולמית להשפיע על המחיר בישראל. השפל במחירי ה-LNG בארה"ב, יכול להוות הזדמנות עסקית, שתאפשר לחסוך כסף לחברת החשמל ברכש גז, עוד יותר משההוזלות שבעלי מאגרי הגז בישראל מוכנים לשקול להעניק לחברת החשמל כיום.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website