טראמפ מתכוון להציג מועמדת חדשה לעליון לאישור הסנאט כבר בשבת

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר אתמול (רביעי) שלדעתו הבחירות לנשיאות יגיעו בסוף לבית המשפט העליון, ולכן חשוב שיהיו שם תשעה שופטים. הדברים נאמרו ביחס למאמצי הרפובליקנים לקדם במהירות את מינויה של שופטת חדשה במקום רות ביידר גינזבורג שנפטרה בסוף השבוע האחרון בגיל 87.

לפי טראמפ, יו"ר ועדת המשפט בסנאט, הסנאטור לינדזי גרהאם, לא יצטרך אפילו לערוך שימוע למועמדת שלו לעליון. עוד הוסיף כי הליך המינוי יעבור בצורה מהירה. מאוחר יותר, בתדרוך לעיתונאים, סירב הנשיא האמריקאי להתחייב ל"העברה שקטה" של שלטונו ליריבו הדמוקרטי, ג’ו ביידן, אם זה ינצח בבחירות ב-3 בנובמבר. "נראה מה יקרה. אתם יודעים, התלוננתי רבות על פתקי ההצבעה, פתקי ההצבעה הם אסון", אמר טראמפ כשנשאל אם יעביר את השלטון במידה ויפסיד.

אנשים נאספים מחוץ לבית המשפט העליון בארה"ב להביע אבל על מותה של השופטת רות ביידר גינזבורג (AP Photo/Alex Brandon)

טראמפ התייחס לפתקי ההצבעה במעטפות כפולות של מצביעים דרך הדואר. על-פי הערכות, מרבית הבוחרים הדמוקרטים צפויים להצביע דרך הדואר בעוד שמרבית הרפובליקנים צפויים לגשת לקלפיות. כשנשאל שוב אם הוא מתחייב להעביר את השלטון, השיב טראמפ: "תיפטרו מפתקי ההצבעה ותקבלו העברה רגועה מאוד. ולא תהיה העברה של השלטון, למעשה תהיה התמשכות שלו. פתקי ההצבעה יצאו משליטה, אתה יודע את זה", המשיך טראמפ להלין על כך שאחוז ניכר מהבחירות צפוי להיערך דרך הדואר.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

Trump refuses to commit to a peaceful transition of power after the election: "Well we're gonna have to see what happens." pic.twitter.com/UHQW7KdQj4

— The Recount (@therecount) September 23, 2020

בראיון לערוץ "קומדי סנטרל" לפני שלושה חודשים, אמר ביידן כי הוא חושש שטראמפ "ינסה לגנוב את הבחירות" בשל מתקפותיו החוזרות ונשנות על שיטת ההצבעה בדואר. כשנשאל על תרחיש בו טראמפ יפסיד, אך יסרב לפנות את הבית הלבן אמר: "כן, חשבתי על כך, יש ארבעה ראשי סגל שקורעים את טראמפ לגזרים, ויש לך כל כך הרבה אנשי צבא מהשורה שאומרים ‘וואו. אנחנו לא מדינת צבא, זה לא מי שאנחנו’. אני מבטיח לך, אני משוכנע לחלוטין שהם ילוו אותו החוצה מהבית הלבן ביעילות גדולה".

מינוי שופטת חדשה לפני הבחירות

טראמפ הודיע אמש שיכריז על המועמדת שלו לבית המשפט העליון כבר בשבת, וזאת אף על פי שגם טרם המינוי יש רוב של שופטים רפובליקנים בבית המשפט העליון. הנשיא החליט להמתין עם ההודעה עד לאחר תום אירועי האבל על מותה של שופטת העליון הליברלית, שארונה הונח היום בבית המשפט העליון בוושינגטון ויועבר מחר לבניין הקפיטול. לאחר מכן תובא גינזבורג לקבורה.

ג’ו ביידן, מועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, נואם במהלך הועידה הארצית של המפלגה הדמוקרטית (צילום: AP/Andrew Harnik)

טראמפ אמר כי צמצם את רשימת המועמדות להחליף את גינזבורג לחמש שופטות, ולפי הערכות הוא נוטה להביא לאישור הסנאט את איימי קוני בארט, שופטת שמרנית מבית המשפט לערעורים בשיקגו. מועמדת נוספת שנחשבת לבעלת סיכויים גבוהים היא השופטת ברברה לגואה מאטלנטה, שטראמפ מאמין כי בחירה בה תסייע לו בקרב הקהילה ההיספנית בפלורידה.

הרפובליקאים מחזיקים בסנאט ברוב של 53 מושבים מול 47 של הדמוקרטים. במקרה של "תיקו" בהצבעות, סגן הנשיא מייק פנס נקרא להטיל את קולו כשובר שוויון. מתוך חמישה סנאטורים רפובליקאים שנתפסו תחילה כמי שהצבעתם על אישור המועמדת של טראמפ מכריעה, שלושה (קורי גרדנר, צ’אק גרסלי ומיט רומני) תומכים בהצבעה לפני הבחירות לנשיאות ושתיים (סוזן קולינס וליסה מרקובסקי) מתנגדות.

בתוך כך, ביידן אמר היום כי הצבעת השחורים בארה"ב ממלאת מקום מרכזי בתקוותו לנצח בבחירות ולתקן את חוסר השוויון הכלכלי והחברתי שמונע את התקדמותם של השחורים במדינה.

הצבעה מוקדמת בבחירות 2020 בארה"ב, יוסטון טקסס. (צילום: AP Photo/David J. Phillip)

בעת ביקור בעיר שארלוט שבצפון קרוליינה, ‘מדינה מתנדנדת’ חשובה בבחירות לנשיאות, ביידן ציין שהקהילה השחורה נפגעה קשות ממגפת הקורונה. הוא אמר שהשחורים בארה"ב ישיגו שוויון רק אם הם יצברו עושר, ולדבריו הצבעה בבחירות היא נקודת המוצא שלהם. "יש רק דרך אחת לעשות את זה. אנחנו חייבים להתייצב ולהצביע", אמר סגן הנשיא לשעבר בפסגה כלכלית שחורה בשארלוט.

טראמפ ניצח ב-2016 בצפון קרוליינה בפער של ארבעה אחוזים על הילרי קלינטון, וביידן מקווה להטות את הכף במדינה ולהעביר אותה לצד של הדמוקרטים. היה זה ביקורו הראשון של ביידן בצפון קרוליינה מאז שקיבל את המועמדות הדמוקרטית לנשיאות. טראמפ מצדו ביקר כבר כמה פעמים במדינה בזמן האחרון.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website