יו”ר הסתדרות הגמלאים נגד הקיצוץ בזכויות קשישים סיעודיים: “האוצר מנסה לסחוט כסף מהחלשים ביותר”

קשיש ומטפלת סיעודית זרה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: יוסי זמיר/ פלאש 90)

בטיוטת חוק ההסדרים שפורסמה באופן לא רשמי בחמישי האחרון, לקראת אישור התקציב הקרוב מסתתרות תחת מעטה של "מניעת הידרדרות", רפורמות משמעתיות המובילות לקיצוצים אכזריים בקצבאות ובזכאויות לקשישים סיעודיים ברמות הזכאות הנמוכות בעתיד. ביניהן, ביטול הזכאות למטפלת בית לקשישים ברמות סיעוד 2-1 (כמאה אלף זכאים עתידיים) וקיצוץ בפועל של 900-500 שקלים בחודש לרמות אלה, החל משנת 2024.   

לאחר שנחשפו כוונות האוצר, הסתדרות הגמלאים פנתה לחברי כנסת בדרישה להעלות את הדברים לדיון. שמוליק מזרחי, יו"ר הסתדרות הגמלאים, אף קורא למהלך "הצעה אנטי חברתית קיצונית". לדבריו, "כמו תמיד, משרד האוצר מנסה לראות איך הוא יכול לסחוט כסף מהשכבות החלשות ביותר באמצעות חוק ההסדרים, והוא לא בוחל גם בקשישים הסיעודיים". 

"אנחנו נמצאים בתקופה מאוד קשה לגמלאים ולקשישים. המחירים עולים, קצבאות הזקנה לא מספיקות ותוספת הכמה עשרות שקלים שאנשים קיבלו זה ממש לעג לרש, ומדובר באנשים שהכי חשופים למשבר הכלכלי. אם גם את המעט שהקשיש הסיעודי מקבל ייקחו ממנו- מה יישאר?״.

מזרחי טוען שהזכאות למטפלת בית היא דבר משמעותי דווקא כשמדובר במניעת הידרדרות, גם אם מדובר רק בשעת זכאות אחת. "יש היום לא מעט קשישים שנמצאים ברמות סיעוד נמוכות, וזה יכול להיות גם מחלימים ממחלות קשות, בעלי לקויות כאלה ואחרות או אנשים תרום-תלותיים שהסיוע הכרחי להם כדי שההידרדרות שלהם תימנע או תתעכב".

"קשיש כזה זקוק לאדם שילווה אותו, שיעזור לו להתגלח, להתקלח, שיעזור לו לבשל, לנקות את הבית, יבדוק שהתקופות בתוקף ויוודא שהן זמינות ושהוא לוקח אותן, או גם כדי שיוכל לארח לו חברה או יצא איתו לטייל קצת מחוץ לבית. אלה פעילויות נחוצות גם למניעת הידרדרות. להגיד שמונעים הידרדרות אבל מבטלים מטפל בית לרמות הסיעוד הנמוכות- זה פשוט לשקר". 

״קופת החולים תממן טיטולים לקשישים ואמצעי חימום לבית?״

בהצעת החוק, מציע האוצר לגרוע 2 נקודות זכאות של קשישים סיעודיים לטובת טיפול בקופת החולים. "מי יבוא מקופת חולים לקשיש הביתה לעשות את כל הפעולות האלה? תבוא אחות לנקות לו את הבית ולחמם לו אוכל?", שואל מזרחי. "ואלה שלוקחים את הגמלה בכסף, ומפסידים 2 נקודות זכאות לטובת קופת החולים- קופת החולים תקנה להם טיטולים? תקנה להם אמצעים לחמם את הבית? זה לא יגיע מקופת החולים והקשיש הסיעודי יצטרך להוציא על זה כסף שאין לו". 

יו"ר הסתדרות הגמלאים, שמוליק מזרחי, בהפגנת ההסתדרות נגד יוקר המחיה בתל אביב (צילום: הדס יום טוב)

"חלק מהזכאות הזו היא גם היכולת של האנשים האלה לבקר במועדוני יום לקשיש ולעבור פעילות שמתאימה לו ומאפשרת לו חיי חברה, מאפשרת למי שצריך לרכוש לחצן מצוקה ועוד. ההצעה הזו לא תמנע הידרדרות, אלא תפגע בקשישים האלה, תבודד ותרחיק אותם עוד יותר ותזרז את ההידרדרות". 

מזרחי מוסיף שלקראת הרפורמה בסיעוד, שיצאה לפועל ב-2018, היו עשרות דיונים וישיבות, שגם הוא בעצמו לקח בהן חלק יחד עם עוד ארגונים, פורומים, מעסיקים ומומחים בתחום הזקנה והסיעוד כדי להגיע למתווה. 

"פתאום, מבטלים את כל העבודה, בשליפת מותן, בלי לקיים דיון, בלי לשאול אף אחד מהגופים הרלוונטיים, בלי להבין מה המשמעויות הבריאותיות, המשמעויות של כח האדם, בלי לדעת מה הקופות יכולות להציע, מה ההשלכות, כלום. אנחנו גם רואים שכל הגופים הרלוונטיים מתנגדים- העובדים הסוציאליים, מומחי הסיעוד, אפילו הביטוח הלאומי. אין אדם אחד שמכיר את הסוגיה ואת מה שצריך הגמלאי שאומר שזה דבר נכון". 

המחאה שלו, הוא מדגיש, היא לא בדרישה לטיפול מניעת ההידרדרות כשלעצמה, אלא בצמצום. "בתקופה כזו לא מקצצים, בטח לא בלחם של הנזקקים ביותר. להיפך- צריך להוסיף, להרחיב, להגדיל- אלה לא מילים גסות. צריך להרחיב את השירותים למניעת הידרדרות, להגדיל את הזכאויות והקצבאות ולהוסיף שירותים חדשים- בלי שזה יבוא על חשבון המעט שיש". 

"אנחנו בהסתדרות הגמלאים נאבקים נגד המגמה הזו ונפעל בכל הכוח", הוא אומר לבסוף. "הדרישה הזו גם הגיעה לארנון בר דוד ולהנהגת ההסתדרות שיעזרו לנו לסקל את רוע הגזירה. אנחנו כבר נמצאים בוועדות ובקשר עם חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה שיעלו את הסוגיה הזו על סדר היום ולא יתנו יד לזה. במידת הצורך, אם לא תהיה ברירה, הגמלאים גם ייצאו לרחובות".

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website