יו”ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים: “חזרנו מוקדם מדי ובמתכונת לא נכונה”

מעל ל-11 אלף תלמידים ומורים נכנסו בשבוע האחרון לבידוד בעקבות חשיפת התפרצות נגיף הקורונה, ויותר ויותר הורים, מורים ותלמידים תוהים על מתווה חידוש הפעולה של בתי הספר. "חזרנו מוקדם מדי ובמתכונת לא נכונה", קובע מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים ומנהל תיכון ‘מעיין-שחר’ בעמק חפר. לדבריו,  "משרד הבריאות צדק, להחזיר בבת אחת את כולם, לכיתות של 36 תלמידים גבל בחוסר אחריות".

משנה לוי, התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים. "להחזיר בבת אחת את כולם גבל בחוסר אחריות". (אלבום פרטי)

"כל שבוע יש קובץ הנחיות שאי אפשר ליישם"

את הביקורת הקשה הזו על משרד החינוך מתח לוי עוד בתחילת חודש מאי, עם פרסום המתווה הראשוני לפתיחת מערכת החינוך. לטענתו, משרד החינוך לא שיתף את צוותי ההוראה והתלמידים בגיבוש המתווה והוציא הנחיות שאי אפשר ליישם, רק בגלל הלחץ מהמדינה לחזור לשגרת הלימודים. "תלמיד צריך לשבת עם מסכה, בכל השיעורים ובכל ההפסקות, מ-9:00 עד 15:00-14:00", הוא אומר, "זה בלתי אפשרי, לא ישים, ובכנות – לא אנושי".

לדבריו, המצב שאנחנו עדים לו בימים האחרונים, שעלול להביא להשבתת להשבתת מערכת החינוך כולה, הוא תוצאה של הפיגור העקבי שמפגין משרד החינוך אחר ההתפחות והדינמיקה של הקורונה בשטח. "כל שבוע מפרסמים קובץ חדש של הוראות והנחיות, 15 עמודים שלא ניתנים ליישום" הוא טוען, "עד שמסיימים לקרוא קובץ אחד, כבר יש קובץ חדש. ואני,צריך להתאים ולהפעיל ולמצוא את משאבים".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

"בוא ניקח, לדוגמה, כיתת לימוד סטנדרטית. כמה תלמידים היא מכילה? 34, 35, לפעמים אפילו 38 תלמידים. הכל בחדר בגודל של 49 מטרים מרובע", הוא מסביר, "בכזה מצב, המרחק הממוצע  בין התלמידים הוא גג 20 סנטימטר. התלמידים חכמים, הם לא יכולים להתייחס ברצינות להוראה על מרחק של שני מטרים".

לוי מספר שמשרד החינוך הורה גם לנקות את בית הספר מספר פעמים במהלך היום, ולנקות באופן יסודי בסוף היום, כולל חיטוי. אך, לטענתו, מנהלי בתי הספר לא יודעים מאיפה יבוא התקציב למהלך, שדורש להכפיל את שירותי הניקיון שנרכשים מהקבלנים השונים. "לבתי הספר והרשויות המקומיות אין תקציבים כאלה, ומשרד החינוך לא העביר שום תקציב לטובת העניין".

עובד תברואה מחטא כיתה בתיכון גימנסיה רחביה בירושלים. "משרד החינוך לא העביר שום תקציב לטובת העניין" (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בסוף אפריל, עם תחילת ההיערכות לחזרה אפשרית ללימודים, פנה למנכ"ל משרד החינוך, שלמה אבואב, בבקשה להעביר את טיוטת המתווה לעיונה קבוצה של מנהלים ומורות בעלי ניסיון, אך זה לא קרה. "זו לא שאלה בכלל, מיד היינו עולים על כל ההוראות ההזויות, ומונעים את ההגחכה של הצוותים בשטח, עם כל ההערות המעליבות שנלוו לעניין", הוא אומר.

על פי לוי, שורש הבעיה הוא שהמשרד לא  סומך על מנהלי בתי הספר והמורים שידעו להתאים את ההוראות הכלליות, כולל המגבלות הבריאותיות, להתנהלות היומיומית.

"צריך להחזיר את קבוצות הלמידה הקטנות"

בימים האחרונים נשמעו קריאות מצד הורים לחזור ללימודים בשיטת הקפסולות (למידה בקבוצות נפרדות שלא באות במגע זו עם זו) , עליה נטען בעבר כי היא לא מתאימה למציאות של התלמידים ולצורכי ההורים.

לוי מצטרף לקריאה, לדעתו לדעת לוי, רק קבוצות הלמידה תאפשר המשך תהליכים פדגוגיים, איתם נצטרך, כנראה, להתמודד גם בשנת הלימודים הבאה. "צריך להחזיר את הילדים במתכונת של קבוצות קטנות, מה שיגזור לימודים בבית הספר רק בחלק מהשבוע, בגלל הצורך לחלק את הכיתות לשניים".

לדבריו, "בניגוד למה שפורסם או נטען, התלמידים מאוד מרוצים משיטת הקבוצות הקטנות, הם יושבים בכיתות של 18-17 תלמידים, בלי מסכות ובמרחק של שני מטרים אחד מהשני. זה תענוג וגם המורים נהנים מזה".

תלמידים בלמידה מרחוק, חלק מהפתרון. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

הוא מוסיף שלא מעט בתי ספר החליטו, על דעת עצמם, לוותר על מתווה החזרת כל התלמידים בבת אחת ופנו מראש לשיטת הקפסולות, שמשלבת למידה מרחוק עם למידה בבתי הספר. "הם עושים את זה כי הם מבינים שזו הדרך הנכונה והאחראית", הוא מסביר, "הם לא מחכים למשרד החינוך".

"נדרשת היערכות רצינית, אם הקורונה ממשיכה איתנו לשנת הלימודים הבאה"

לוי משבח שר החינוך החדש, יואב גלנט, וטוען שמאז כניסתו לתפקיד מתקבל הרושם ששיש נכונות להתייעץ עם השטח לפני קבלת ההחלטות. לדבריו, "זו גישה נכונה. חייבים לתת אמון במנהלים ובמורים".

הוא קורא למשרד להקים, בדחיפות, צוות שיעסוק בחזרה ללימודים בשנה הבאה. על פי ההצעה, הצוות יורכב מנציגי משרד החינוך והבריאות, מרכז השלטון המקומי ונציגות המנהלים המורים והגננות. על פי לוי, גם התלמידים וההורים צריכים לקחת בו חלק.

"צוות כזה יכין מתווה כללי, אין סיבה שהוא ייכנס לרזולוציות של ‘איך פורסים מפה כדי לאכול צהריים בכיתות’, זו בדיחה" הוא מסביר, "הכללים חייבים להיות רחבים מספיק, ומשולבים בחזון ומטרות, כדי לאפשר איזון והתאמה קונקרטיים בין המשרד לבתי הספר. מערכת החינוך היום צפופה מדי ונדרשת היערכות רצינית, במידה והקורונה ממשיכה איתנו גם לשנת הלימודים הבאה".​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website