ילדים של אף-אחד

מספר הילדים עד גיל חמש שככל הנראה מתו מרעב במלחמת האזרחים בתימן עומד על 85,000. את הנתון הבלתי נתפס הזה פרסם שלשום (רביעי) הארגון ‘הצילו את הילדים’, ארגון סיוע בינלאומי הפועל במדינה השרוייה במלחמת אזרחים מאז 2015.

הארגון מבסס את הערכותיו על שיעורי תמותה מתת תזונה קיצוני, כזה השורר בחלקים נרחבים מהמדינה ועל הערכה של האו"ם כי 1.3 מיליון ילדים תימנים סבלו מתת-תזונה שכזה מאז שהקואליציה בהנהגת ערב הסעודית יצאה למלחמה במורדים החות’ים בחודש מרץ 2015. הארגון טוען שהערכתו השמרנית מתבסס על מחקרים המצביעים על כך שבין 20 ל-30 אחוזים מהסובלים מתת-תזונה שאינה מטופלת, ימותו כתוצאה ממנה והמספר חושב רק לפי המקרים שדווחו באזורים בו ניתנה לארגון אפשרות לפעול.

Press release: 85,000 children may have died from starvation since start of war in #Yemen. Read it here: https://t.co/oPqatbWrJg #hunger pic.twitter.com/5EyJ2Ncs5U

— Save the Children (@save_children) November 21, 2018

"על כל ילד שנהרג מפצצות וקליעים, תריסר גוועים ברעב וזה דבר שלחלוטין ניתן למנוע אותו", אומר תאמר קירולוס, המנהל של ‘להציל את הילדים’ בתימן. "ילדים שמתים ברעב סובלים סבל מחריד שעה שפעילותם של איבריהם החיוניים הולכת ודועכת עד שלבסוף היא מפסיקה", הוא מוסיף. המלחמה הוסיפה על המשבר ההומניטרי הגדול ביותר עמו מתמודדת כעת האנושות כששלושת רבעי אוכלוסיית תימן זקוקים לסיוע מציל חיים ויותר מ-8 מיליון נמצאים בסכנת מוות מרעב. הסברה היא כי עשרות אלפים נהרגו עד כה במלחמה.

הארגון מאשים ברעב את המצור שמטילה הקואליציה בהובלת סעודיה ושהתהדק עוד יותר בשנה האחרונה לאחר שמורדים המזוהים עם איראן ירו טילים בליסטיים לעבר בירת סעודיה, ריאד. גם הקרבות באזור עיר הנמל אל-חודיידה, עורק אספקה מרכזי המהווה שער לכ-70% מהמזון והסיוע ההומניטרי המגיע למדינה, הרעו את המצב לטענת הארגון כשהיקף הסחורות הנכנסות דרך הנמלים ירדו בכ-55,000 קוב בחודש. סחורה בהיקף כזה מספיקה להאכלת 4.4 מיליון בני אדם. הפגיעה בתעבורה באל-חודיידה מאלצת את ארגוני הסיוע להכניס סחורות דרך נמל עדן, הדרומי יותר, דבר המעכב את הגעת הסחורות ומגביר את הסיכון כי לא יגיעו כלל.

תמונה מתוך שידורי תחנה פרו-חות’ית בתימן הטוענת שמדובר בשיגור הטיל שנורה לעבר סעודיה ב-5 בנובמבר 2017 (REUTERS TV)

העוני המשתק השורר בתימן, ממילא המדינה הערבית המדולדלת ביותר ממשאבים, הביא לכך שנקודת ההתחלה לא שיחקה לטובתם של ילדי תימן. "לילדים אין גישה למזון גם אם הוא קיים בשווקים משום שלמשפחותיהם אין די כסף לרכוש אותו", אמרה סוקיינה שראפודין, פעילה בארגון ‘הצילו את הילדים’ בבירת תימן, צנעא.

הדי חיסולו של העיתונאי הסעודי ג’מאל חאשוקג’י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול הפנו שוב את אור הזרקורים אל המלחמה וההרס המתחוללים בתימן. ארה"ב צמצמה את הסיוע שלה לקואליציה הסעודית וקראה להגעה להפסקת אש עד לסוף החודש.

שליח האו"ם, מרטין גריפיתס, אמר כי שני הצדדים הסכימו להשתתף בשיחות שלום "בקרוב". גריפיתס הגיע אתמול לצנעא שנשלטת על-ידי החות’ים לשיחות עם מנהיגי המורדים, כולל העומד בראשם, עבדול מליק אל-חות’י.

The United States reiterates its call for all parties to support @UN Special Envoy for #Yemen Martin Griffiths by immediately ceasing hostilities and engaging in direct talks aimed at ending the conflict. pic.twitter.com/qGmBJRQ7MB

— Heather Nauert (@statedeptspox) November 22, 2018

אך הלחימה באל-חודידה ובאזורים אחרים נמשכת ומאמצי שלום קודמים הסתיימו במפח נפש ולא הצליחו לעצור את האלימות, שעה שהילדים ממשיכים לשלם את המחיר

 

Leave a Reply

Name *
Email *
Website