יש להאריך את חבילת הסיוע של הממשל ובמיוחד את הזכאות לדמי אבטלה

הרחבת הזכאות לדמי האבטלה והרחבת תקופת הזכאות במטרה למנוע את פגיעה אנושה במיליוני המובטלים החדשים באמריקה הייתה "לא פחות מסיפור הצלחה". כך טוען חתן פרס נובל, הכלכלן פרופ’ פול קרוגמן בטור שפרסם אתמול בניו יורק טיימס.

חבילת הסיוע הראשונה שנתן הממשל האמריקאי, בסך 2 טריליון דולר הייתה חבילת הסיוע הגדולה ביותר בהיסטוריה האמריקאית. אחרי שבועיים של משא ומתן קדחתני, הצליחו שתי המפלגות להסכים על תכנית חירום שמימנה בין היתר דמי אבטלה, מענקי סיוע לעסקים ותכנית צ’קים לאזרחים.

אלא שבימים אלו מתנהל הויכוח על הסבב השני של הסיוע. בעוד שהדמוקרטים דוחפים לאישור של חבילת סיוע נוספת בהיקף של 3 טריליון דולר, שתממן, בין היתר, את הארכת תקופת דמי האבטלה. חלק גדול מהמפלגה הרפובליקנית, כולל הנשיא טראמפ, מתנגדים כרגע להצעה, ומעדיפים לדחוף לפתיחת המשק כמה שיותר מהר.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

על רקע הויכוח הזה כותב קרוגמן בשבח הרחבת הסיוע למובטלים "אחד הדברים שאומרים לי זה שאנחנו חייבים לפתוח את המשק לטובת העובדים, שצריכים לחזור להרוויח משכורות כדי לשים אוכל השולחן. בגלל זה חשוב להבין למה זה טיעון מאד גרוע".

עד כה, מערכת הרווחה האמריקאית עשתה, לטענתו, את העבודה כמו שצריך. מחקר של מכון ברוקינגס האמריקאי מצא שנכון לחודש אפריל, דמי האבטלה הצליחו להחליף כמחצית מההכנסות שנפגעו בעקבות הסגר, וקרוגמן מעריך שמאז שיעור הכיסוי של דמי האבטלה עלה באופן משמעותי. היום, חודשיים לתוך המשבר, על אף המגרעות שלהם, דמי האבטלה של מערכת הרווחה האמריקאים מצליחים למנוע חלק ניכר מהפגיעה שהיו סופגים העובדים אחרת.

"עשינו עבודה טובה יותר ממה שאנשים חושבים בשמירה על עובדים אמריקאים מפני הפגיעה הכלכלית האפשרית של הסגר. כמובן שלא הייתה הצלחה של מאה אחוז, אבל הפגיעה הייתה נמוכה בהרבה מזה שהיינו רואים עם שיעור של 20% אבטלה (ללא סיוע)" הוא כותב.

אלא שתקופת ההרחבה צפויה להיגמר בסוף חודש יולי- לפני שניתן יהיה לומר בוודאות שלא יהיה גל שני, והרבה לפני שהכלכלה האמריקאית תחזור לצמיחה גבוהה. לכלכה האמריקאית ייקח חודשים רבים להתאושש, ובבנק הפדרלי מעריכים אפילו שהתאוששות מלאה לא תקרה עד לסוף שנת 2021. עם זאת, החל מחודש אוגוסט ימצאו את עצמם מיליוני אמריקאים ללא כיסוי של דמי אבטלה, בסביבה של מיתון כבד.

לכן קרוגמן שואל- למה בעצם להפסיק את תכנית דמי האבטלה? היעילות של מערכת הרווחה בבלימת המשבר בזמן הסגר הוכיחה את עצמה, אז למה לא להמשיך אותה גם בחודשים הקרובים, שיתאפיינו בפעילות כלכלית נמוכה וביקוש נמוך לעבודה? גם ג’רום פאוול, נגיד הבנק הפדרלי, קרא השבוע להארכת תקופת הזכאות לדמי אבטלה, למעשה ללא הגבלת זמן. בראיון לרשת CBS אמר פאול כי לארה"ב "יש את הכלים למנוע פגיעה קשה בעסקים ומשקי בית, וחשוב שהיא תעשה בהם שימוש".

גם בישראל עומדת הממשלה בפני דילמה דומה. בתחילת משבר הקורונה הודיעה הממשלה שעובדים שהוצאו לחל"ת יהיו זכאים לתשלום דמי אבטלה. אלא שמאז עברו חודשיים- ועובדים בחל"ת שקיבלו דמי אבטלה, איבדו למעשה חודשיים של זכאות לדמי אבטלה במידה ויפוטרו.

מי שחושב שברגע שיוסרו כל ההגבלות הבריאותיות תחזור הכלכלה הישראלית לתפקוד מלא משלה את עצמו. חלק מאותם אנשים שמנצלים היום את זכאותם לדמי אבטלה עלולים למצוא את עצמם בעוד מספר חודשים ללא דמי אבטלה, וללא יכולת למצוא עבודה. למעשה, יתכן שמתחת לפני השטח מתחיל לבעבע משבר אבטלה חמור בהרבה מזה שראינו בחודשיים האחרונים, שבו משקי בית רבים נותרים ללא כל הכנסה.

כפי שאומר פאוול, המשך תשלום דמי האבטלה הוא קריטי לא רק לאותם משקי בית שמסתמכים עליהם, אלא לתהליך ההשתקמות של המשק כולו. התחייבות של המדינה להמשיך ולשלם דמי אבטלה היא למעשה התחייבות לשמור לפחות על רמה מסויימת של ביקושים, ולא לתת להם לצנוח, ובכך לסכן את ההתאוששות הכלכלית המשבר.

כדי למנוע תרחיש כזה, הממשלה תצטרך, כפי שקרוגמן מציע, להמשיך ולהרחיב את מתן דמי האבטלה עד להתאוששות של המשק. הממשלה החדשה תצטרך להפנים שכדי להביא את המשק להתאוששות, יהיה צורך בסיוע צמוד בחודשים הקרובים, שיכלול סיוע גם לעובדים וגם למעסיקים.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website