כוכב אחד מעז: למה נתניהו צריך לפחד מרותם סלע?

התגובה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לסטורי שפרסמה הדוגמנית, השחקנית והמגישה רותם סלע, ממחישה כמה כוח והשפעה יש לתרבות הפופ על הפוליטיקה. בעידן של הקצנה לאומנית והסתה גזענית, משמשת התרבות הפופולרית כבולמת זעזועים, ותורמת לחינוך צעירים ומבוגרים לסובלנות.

ההשפעה של תרבות הפופ עדיין לא חלחלה מספיק לפוליטיקה, אבל אי אפשר להתעלם מחשיבותה

צופי הטלוויזיה המסחרית המושמצת ומאזיני המוזיקה הפופולרית מתוודעים פעם אחר פעם לאחר ולשונה: כוכבי ענק מהקהילה הלהט"בית, ערבים-ישראלים שנראים וחושבים בדיוק כמוהם, ושמאלנים כמו סלע, שהקלילות וההומור שלהם נוגדים את תדמית ה"חמוצים".

תחילת הסערה המקומית התרחשה אמש, כשסלע צפתה במירי רגב מתראיינת אצל רינה מצליח ב"פגוש את העיתונות". רגב, בהתאם לדף המסרים של הליכוד, חזרה על הטענה שמפלגת "כחול לבן" תקים ממשלה בתמיכת המפלגות הערביות, בעוד מופע דה-לגיטימציה ליותר מחמישית מאזרחי המדינה. סלע איבדה את הסבלנות, והגיבה בסטורי ל-825 אלף עוקביה באינסטגרם:

"מירי רגב יושבת ומסבירה לרינה מצליח שהציבור צריך להיזהר, כי במידה ובני גנץ ייבחר הוא יהיה חייב להקים ממשלה עם ערבים. רינה מצליח שותקת. ואני שואלת את עצמי למה רינה לא שואלת אותה בתדהמה – ומה הבעיה עם הערבים??? ריבונו של עולם, ישנם גם אזרחים ערבים במדינה הזו. מתי לעזאזל מישהו בממשלה הזו ישדר לציבור שישראל היא מדינת כלל אזרחיה. וכל בני האדם נולדו שווים. וגם הערבים, רחמנא לצלן, הם בני אדם. וגם הדרוזים. וגם ההומואים אגב והלסביות גם… שוק… השמאלנים".

צילומי מסך מהאינסטגרם של רותם סלע.

בתגובה לסטורי של סלע כתב הבוקר נתניהו תגובה, גם הוא באינסטגרם: "רותם היקרה, תיקון חשוב: ישראל היא לא מדינת כלל אזרחיה. לפי חוק יסוד הלאום שהעברנו, ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי – ושלו בלבד. כמו שכתבת, אין שום בעיה עם אזרחי ישראל הערבים – הם שווי זכויות ככולנו, וממשלת הליכוד השקיעה במגזר הערבי יותר מכל ממשלה אחרת. הליכוד רק ביקש לחדד את השאלה המרכזית בבחירות האלה: זו ממשלת ימין חזקה בראשותי, או ממשלת שמאל של יאיר לפיד וגנץ בתמיכת המפלגות הערביות. ללפיד וגנץ אין דרך אחרת להקים ממשלה וממשלה כזאת תערער את ביטחון המדינה והאזרחים. ההכרעה – עוד חודש בקלפי. יום טוב".

View this post on Instagram

רותם היקרה, תיקון חשוב: ישראל היא לא מדינת כלל אזרחיה. לפי חוק יסוד הלאום שהעברנו, ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי – ושלו בלבד. כמו שכתבת, אין שום בעיה עם אזרחי ישראל הערבים – הם שווי זכויות ככולנו וממשלת הליכוד השקיעה במגזר הערבי יותר מכל ממשלה אחרת. הליכוד רק ביקש לחדד את השאלה המרכזית בבחירות האלה: זו ממשלת ימין חזקה בראשותי או ממשלת שמאל של יאיר לפיד וגנץ בתמיכת המפלגות הערביות. ללפיד וגנץ אין דרך אחרת להקים ממשלה וממשלה כזאת תערער את ביטחון המדינה והאזרחים. ההכרעה – עוד חודש בקלפי. יום טוב. @rotemsela1

A post shared by Benjamin Netanyahu נתניהו (@b.netanyahu) on Mar 9, 2019 at 10:23pm PST

מעבר למשפט הבלתי נתפס "ישראל היא לא מדינת כלל אזרחיה", הנקודה המעניינת בתגובה של נתניהו היא הפניה האישית החביבה "רותם היקרה". נתניהו, שעשה קריירה מעימות עם הפוליטיקאים החזקים ביותר, נזהר בכבודה של סלע, כי הוא יודע כמה השפעה יש לה על מאות אלפי ישראלים, רבים מהם צעירים ומצביעי ימין. כניסה לעימות איתה היא עניין מסוכן – חלק מהקהל הזה, שנחשף הרבה יותר לסלע מאשר לנתניהו, עלול להתעורר ולגלות שנתניהו הוא ההיפוך של סלע. היא כיפית ומכילה, בעוד הוא מדיר ומפיץ שנאה.

מי שמסתובב ביישובים דתיים יודע ששיעור בני הנוער שעוזבים את הדת עצום, ושגם מקרב אלה שנשארים יש רוב ל"לייטים". עידן האינטרנט והסמארטפונים גורם לכך שגם ילדים קטנים עם כיפות גדולות מחוברים הרבה יותר לתרבות העכשווית ממה שהיו הוריהם בילדותם. רבים מאוד מהם מכירים היטב את השירים של סטטיק ובן-אל, ויודעים לשיר ולרקוד את "טוי" של נטע ברזילי ושירי פופ רבים אחרים. בטלוויזיה וביוטיוב הם נחשפים לשחקנים מלב הביצה החילונית ליברלית, ומבינים שיש אלטרנטיבות לאורח החיים שלהם.

הנסיך וויליאם וזוכת אירוויזיון 2018 נטע ברזילי בשדרות רוטשליד, תל-אביב. 27 ליוני 2018 (צילום: ישראל סלם / פול).

עידן האינטרנט והטלוויזיה המסחרית הביאה את הרב-תרבותיות גם אל המבוגרים, שהופכים בהכרח סובלניים יותר. צופי תוכניות הראליטי מתוודעים שנה אחרי שנה לאנשי שמאל, לערבים ולחברי קהילת הלהט"ב, וגם ההומופובים שבהם מתרככים מעט. השתתפות הישאם סלימן באח הגדול פעלה פעמיים: גם מעצם היותו ערבי ישראלי, וגם לאור זאת שהתפרסם לראשונה כמחבל חמאס בלהיט הטלוויזיוני "פאודה". הסדרה הזאת, גם אם לא הייתה מופת של איזון, עדיין פעלה נגד הדה-הומניזציה והמחיקה של הפלסטינים בפוליטיקה. הזכייה של נוף עתאמנה אסמעיל במאסטר שף חתרה גם היא נגד המסרים הגזעניים של הפוליטיקה הימנית.

ההשפעה של תרבות הפופ עדיין לא חלחלה מספיק לפוליטיקה, אבל אי אפשר להתעלם מחשיבותה. ככל שהישראלים, צעירים ומבוגרים, נחשפים יותר לתרבות הפופולרית המגוונת בישראל ובעולם, כך הם הופכים סובלניים יותר ופחות מגויסים למימוש מטרות אידאליסטיות ודתיות גדולות כמו תחזוקת פרויקט ההתנחלויות.

אם האומץ של סלע יתורגם להתגייסות אמיתית שלה ושל כוכבים כמותה לטובת המחנה הדמוקרטי ונגד הגזענות וההדרה, אפשר יהיה לראות תזוזה אמיתית בדעת הקהל. יש להם יותר השפעה מלרוב הפוליטיקאים.

 

Leave a Reply

Name *
Email *
Website