כחלון: “הירידה בעוני מוכיחה שהצלחנו” | האופוזיציה: “אות קלון”

ביקורת חריפה באופוזיציה ובארגונים חברתיים על מדיניות ממשלת נתניהו הבוקר (שני) עם פרסום דו"ח העוני של המוסד לביטוח לאומי. מהדוח עולה כי בשנת 2017 חיו בישראל 466,400 משפחות בעוני (עלייה של 0.9% מ-2016) או 1,780,500 נפשות (ירידה של 1.2%), מתוכם 814,800 ילדים (ירידה של 2.8%). עם זאת, גם בשנת 2017 ממשיכה ישראל להוביל בשיעורי העוני במדינות ה-OECD. שר האוצר כחלון ושר הרווחה כץ טענו כי הירידה בשיעורי העוני מעידה על הצלחת מדיניות הממשלה.

שר האוצר משה כחלון התייחס לדוח ואמר כי נתוני דו"ח העוני "מוכיחים את ההצלחה של המהפכה הכלכלית חברתית שהובלנו בארבע השנים האחרונות. פחות ילדים עניים, פחות עובדים עניים, ירידה בכמות האנשים מתחת לקו העוני וצמצום נוסף במדדי אי השוויון. בעוני נלחמים במעשים ולא בדיבורים. העלאת שכר מינימום זה מלחמה בעוני. חסכון לכל ילד זה מלחמה בעוני. הגדלת קצבאות הילדים זה מלחמה בעוני. הגדלת מענק העבודה זה מלחמה בעוני. הגדלת קצבאות הנכים זה מלחמה בעוני. סבסוד צהרונים זה מלחמה בעוני. רק כולנו חזקה בממשלה תוכל להמשיך במהפכה שמוכיחה שהעוני הוא לא גזירת גורל."

"נתניהו מדבר על כלכלה מנצחת, וישראל שוב זכתה בתואר המפוקפק של אלופת העוני של מדינות המערב", אמר ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), יו"ר שדולת הגימלאים בכנסת בתגובה לנתוני הדוח, "העובדה ששיעורי העוני בקרב קשישים וילדים הם עדיין פנומנליים היא אות קלון לממשלה, וההוכחה שהיא התנתקה סופית ממורשתו של בגין והותירה רבים מאחור". ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) אמר כי ״814 אלף ילדים עניים בישראל זה נתון שצריך להרעיד את אמות הסיפים. כשנתניהו מדבר על כלכלה צומחת, הוא כנראה מדבר על קפיטליזם חזירי וכלכלה שאינה משרתת את החברה. למרות אחוזי התעסוקה הגבוהים במשק, מעל מיליון ישראלים לא מצליחים לסגור את החודש. ה’יד הנעלמה’ לא תפתור זאת, גם ממשלת הימין הכלכלי לא. מדינת ישראל זקוקה לממשלה אחרת עם מדיניות אחרת, שיודעת לטפל בפערים החברתיים שהם האיום האמיתי על עתידנו."

שר הרווחה לשעבר ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) אמר כי "מנהרות העוני מאיימות על עתידה של ישראל לא פחות ממנהרות חיזבאללה". כהן הוסיף כי "מצג השווא של ראש הממשלה על כל הטוב שהוא אחראי לו, מתנפץ בסיומה של כל שנה והשנה, זה קורה ביתר שאת. על פי הדו"ח, הצטרפו בעל כורחן למעגל העוני, יותר משלושת אלפים משפחות, כמעט מיליון ילדים חיים בקושי כלכלי קשה ומאבדים שמץ של סיכוי לגדול למציאות אחרת. אנו רואים בדו"ח עלייה בחומרת ובעומק העוני שממשיך לחלחל גם לתוך משפחות עובדות. ראש הממשלה פשוט לא מבין מה זה ילד עני וכל עוד הוא יושב על כיסאו, המגמה הזו תימשך".

ח״כ אורלי לוי-אבקסיס, יו״ר מפלגת גשר, כינתה את הדוח "אות קין לממשלה שעסוקה בוויכוח עקר של ימין-שמאל במקום למצוא פתרון לילדים רעבים". לוי-אבקסיס הוסיפה כי "הגיע הזמן להתעורר ולהפנים שאת הילד שהולך לישון רעב לא מעניין ימין ושמאל. מי שהמדינה הזאת חשובה לו, לא יכול להתעלם מנתונים כאלה. רק שינוי סדרי עדיפות יביא למהפך חשיבתי ולהקצאת משאבים לאומיים לילדים, לבריאות, לרווחה, לדיור ולחינוך."

היחיד מחברי הכנסת בקואליציה שהתייחס לדוח העוני הוא שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ (ליכוד). כץ אמר כי "הנתונים מעודדים, מספר הנפשות בעוני ירד אך יחד עם זאת ברמה הבין-לאומית מצבנו לא טוב. מדינת ישראל לא תומכת באזרחיה כמו מדינות ה-OECD ואנחנו במקום האחרון בהיקף הקצבאות לאזרח. יש תקווה לשיפור באמצעות צעדים נוספים. הצלחנו עם הנכים ועם הסיעוד ובקדנציה הבאה נצליח גם עם האזרחים הוותיקים". כץ הוסיף כי "יש פתרון שאני מקדם עבור הקשישים בעלות של 700 מיליון ₪ כך שנוכל להוציא את כל הקשישים אל מעל לקו העוני, תוך הגדלת קצבת הבטחת הכנסה בגיל זקנה והצמדתה לשכר הממוצע במשק. אנחנו יודעים מה נדרש ונדע גם להביא את זה".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס אף הוא לפרסום הדו"ח: "המציאות אליה הציבור הישראלי נחשף מתוצאות דו"ח העוני שהתפרסמו היום קשה ואינה מפתיעה. המציאות היא תוצאה של תת-תמיכה מצד הממשלה באוכלוסיות המוחלשות במדינת ישראל. העמקת הסיוע הממשלתי לאוכלוסיות החלשות היא המלחמה האמיתית והנכונה על פניה של החברה הישראלית ולהמשך חוסנה של המדינה. על כולם לשנס מותניים ולנקוט בצעדים נחרצים לשינוי המצב והבנה כי מדובר במשימה לאומית. מעט החיוב שניתן לראות בדו"ח היא כתוצאה ממהלכים שההסתדרות הובילה בשנים האחרונות כגון העלאת שכר המינימום, אשר תרמו לעליית ההכנסה הריאלית יחד עם ירידה בעוני ובאי-שוויון. ההסתדרות תמשיך במאבק ובצעדים לשינוי המצב למען עתיד מדינת ישראל"

ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון ‘לתת’, אמר בתגובה לדוח המוסד לביטוח לאומי כי מימדי העוני האמיתיים גבוהים יותר, ושיבח את העלאת שכר המינימום שסייעה לירידה המתונה בהם: "שיטת המדידה המבוססת על הכנסה בלבד אינה לוכדת יותר מ-550,000 נפשות ו-225,000 ילדים החיים בעוני בהתאם למדד הרב ממדי, שבוחן את מידת המחסור ביחס לצרכים חיוניים הדרושים לקיום בכבוד בישראל 2018. ירידה מתונה בשיעורי העוני הגבוהים היא בהחלט בשורה חיובית, ככל הנראה כתוצאה מהשפעה של צעדים ממשלתיים שנעשו בכיוון הנכון, כגון העלאת שכר המינימום, עובדה הממחישה שעוני הוא תוצאה של מדיניות מאקרו-חברתית."

וינטרוב הוסיף כי "עם זאת, ירידה מתונה בשיעורי עוני לצד עליה ניכרת בעומק ובחומרת העוני בקרב משפחות עניות עובדות, מוכיחה שגם מי שנמצא בקרבת קו העוני הרשמי חי במצוקה ובמחסור. עלייה בשיעורי עוני אצל קשישים ובקרב משפחות שאינן עובדות, מבטאת את רמת הקצבאות הנמוכה, שאינה מחלצת מעוני. התבצרות ישראל כמדינה הענייה במערב לא מחויבת המציאות, והיום, לקראת הבחירות הקרובות, יש הזדמנות לציבור בישראל להשפיע על מפלגות מכלל הקשת הפוליטית, לשנות את סדר העדיפויות ולהציב את הטיפול בעוני ובפערים החברתיים כיעד לאומי".

מנכ"לית המועצה לשלום הילד ורד לינדמן אמרה בעקבות פרסום הנתונים: "הנתונים על העוני בקרב ילדים הם תעודת עניות למדינת ישראל. אסור להיתלות בשברירי אחוזי הירידה בתחולת העוני בקרב ילדים. העובדה שעדיין יש מימדים עצומים של עוני בקרב ילדים, צריכה להטריד מאוד את ממשלת ישראל ולהדיר שינה מעיני כולנו, כמו גם העובדה שבמדד ההשוואה למדינות המפותחות ישראל לא מצליחה להיחלץ מהמקום האחרון. על המפלגות כולן להתחייב היום בפני ציבור הבוחרים בכלל ובפני ציבור הילדים בפרט, על אף שהם לא ילכו באפריל לקלפי, שהן ילחמו למענם בכנסת הבאה ויעשו הכל בכדי להבטיח קיום בכבוד לכל אחת ואחד מילדי ישראל."

יו"ר הסתדרות הגימלאים, שמוליק מזרחי, קרא להעלות את קצבאות הזיקנה כדי להתמודד עם מצוקת העוני בקרב קשישים. "דו״ח העוני החדש המצביע על כך שאין שיפור במצב העוני בקרב קשישים ואף יש עליה של אחוז אחד בקרב משפחות בהן ראש המשפחה הוא קשיש מחזקת את תביעת הסתדרות הגמלאים להעלות מידית את הקצבאות, להצמיד את הקצבאות לשכר הממוצע ולא למדד. השרים יהיו זכאים ממחר 1.1.19 לתוספת שכר של אלף ש״ח ויותר לחודש, כי הם הצמידו עצמם לשכר הממוצע והקשישים יקבלו באותו זמן עוד 18 ש״ח, ויישארו עם מכסיקו בתחתית מקבלי הקצבאות בין הארצות המפותחות", אמר מזרחי.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website