כיוון טוב: סימנים חיוביים ליציאה מהקיפאון בשוק הדיור

עליה של 7.5% במספר העסקאות בחודש נובמבר האחרון לעומת נובמבר הקודם, כך עולה מנתונים שמפרסם היום (שני) הכלכלן הראשי במשרד האוצר. עם זאת, את עיקר העליה ניתן לייחס לעסקאות מסובסדות במסגרת מחיר למשתכן. בניכוי עסקאות מחיר למשתכן, הגידול לעומת נובמבר אשתקד מצטמצם לכדי 2.7%. גם בנובמבר נמשכת יציאת המשקיעים מהשוק.

גם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום על עליה במספר הדירות המבוקשות (דירות חדשות שהחלה בנייתן) בחודשים ספטמבר-נובמבר, אם כי מדובר בעליה מתונה יותר של 1.4% בלבד. בלמ"ס מציינים את ההשפעה של חגי תשרי על הנתונים, כך שבניכוי השפעות עונתיות, מדובר על עליה משמעותית יותר של 4.2%, בהשוואה לחודשים אלה בשנה שעברה.

מנופים באתר בנייה, אילוסטרציה (צילום: דבר ראשון).

העליה במספר העסקאות ובכמות הדירות המבוקשות עליה מדווחים הכלכלן הראשי ולמ"ס, מגיעה אחרי כשנתיים של ירידה מתמשכת בפעילות בשוק הנדל"ן. העליה, שהושגה בעיקר תודות להגדלת נפח השיווקים במסגרת מחיר למשתכן, נראית אומנם כשינוי כיוון אך יש לציין כי חודש נובמבר, ללא מחיר למשתכן, עדיין ממוקם בין חודשי נובמבר החלשים בעשור האחרון, כשרק נובמבר 2017 ונובמבר 2011 היו חלשים ממנו.

הקבלנים חזרו להרוויח

כתוצאה מההתאוששות המסוימת במכירות הקבלנים, מדווח אגף הכלכלן הראשי על התאוששות בתזרים המזומנים של הקבלנים, שעלה ב-23% בהשוואה לנובמבר הקודם ונאמד בכ-5 מיליארד שקלים. נתון זה חשוב מאחר והוא מצביע על יציבות הקבלנים ויכולת הענף לעמוד בפני קריסה מצד אחד, ובלחץ להוריד את המחירים מהצד השני.

נתון חשוב נוסף, אותו מפרסם אגף הכלכלן הראשי, נוגע ליציאת המשקיעים משוק הנדל"ן שנמשכת מתחילת 2016, עת נכנס לתוקף חוק המס על דירה שלישית. באותה התקופה נגרעו ממלאי הדירות המוחזקות על ידי משקיעים כ-14.5 אלף דירות, כשבכל חודש יותר משקיעים מוכרים דירות ממספר המשקיעים שרוכשים דירות. עם זאת יש לקחת נתונים אלו בעירבון מוגבל, מאחר וייתכן כי חוק המס על דירה שלישית עודד יותר משקיעים לרכוש דירות ולרשום אותן על שם ילדיהם, על מנת להימנע מתשלום המס.

על רקע פרסום הנתונים, הבוקר ביקר שר האוצר כחלון באתרי פרויקט מחיר למשתכן בבאר שבע, שם אמר כחלון כי "יש הרבה תוכניות לעצור את פרויקט מחיר למשתכן, לפגוע בזוגות הצעירים ובמעמד הביניים. אני לא מתרגש מהאיומים. רק כולנו חזקה תשמור עליהם בממשלה הבאה". כחלון הוסיף "החזרנו את הלב והנשמה לחברה הישראלית. אצלי צעירים לא ישובו לאוהלים של 2011 והקבלנים לא ישלטו בקרקע ששייכת לכולנו."

Leave a Reply

Name *
Email *
Website